تخم کتان چیست؟

تخم کتان همانگونه از نامش بر می آید تخم گیاه کتان است، کتان از ۳۰۰۰ سال پیش بابل کشت می شده است. تخم کتان دارای دو گونه کلی می باشد، که عبارتند از تخم کتان قهوه ای و تخم کتان زرد یا طلایی. بیشترین انواع بذر کتان که از این دو گونه کلی به وجود آمده اند دارای ارزش غذایی یا ویژگی های تغذیه ای مشابهی می باشند و در تعداد اسیدهای چرب زنجیره کوتاه با هم برابر هستند. از دانه های کتان روغنی گیاهی استخراج می شود، که به روغن بذر کتان معروف است.

تخم کتان و خواص آن

بذر کتان یا دانه کتان، دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است به گونه ای که مصرف ۱۰۰ گرم از آن بیش از ۱۹ درصد از نیاز بدن ما به پروتئین، فیبرهای غذایی، برخی از ویتامین های گروه B و مواد معدنی را تامین می کند. به خصوص باید بر این نکته تاکید نمود که مصرف این میزان تخم کتان، بیش از ۹۰ درصد از نیاز بدن انسان به تیامین (یکی از ویتامین های گروه B)، منیزیم و فسفر را تامین می کند. در خصوص میزان کالری بذر کتان باید گفت که مصرف ۱۰۰ گرم تخم کتان دارای ۵۳۴ کالری انرژی می باشد، که در مقایسه با بیشتر مواد غذایی میزان بسیار بالایی است.

در هر ۱۰۰ گرم از تخم کتان ۴۲ گرم چربی وجود دارد که این میزان چربی شامل، ۲۳ گرم اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ گرم اسیدهای چرب امگا ۶ می باشد.

تخم کتان چگونه موجب کاهش چربی شکم می شود؟

تخم کتان از جمله موادی است که به طور چشم گیری برای کاهش چربی شکم مورد استفاده قرار می گیرد. این دانه با ۶ اثر معجزه گر به شما کمک می کند تا شکم صاف داشته باشید و کاهش وزن خوبی را تجربه کنید.

کاهش نفخ و در نتیجه کوچک کردن شکم

تمیز کردن معده و کوچک کردن شکم

آب کردن چربی ها و کوچک کردن شکم و کاهش وزن

کاهش اشتها و کاهش وزن

امگا ۳

حل معضل تورم سلولی و کاهش وزن

کاهش نفخ

تخم کتان دارای میزان زیادی فیبر محلول و نا محلول است که به خوبی می تواند به هضم غذا در معده کمک کند و نفخ شکم را از بین ببرد و یبوست را ریشه کن کند و افزایش اندازه شکم ناشی از یبوست و… را از بین ببرد. برای اینکه از این اثر تخم کتان بهره مند شوید تخم کتان را پودر کرده و در نمک پاش بریزید و در هر بار مصرف غذا از آن استفاده کنید. تخم کتان بیشتر در ماست، شیر، سالاد مورد استفاده قرار می گیرد.

آب کردن چربی ها

تخم کتان دارای میزان زیادی چربی غیر اشتباع است که نسبت به چربی های مضر بسیار مفیدند و موجب کاهش چربی و افزایش سوزاندن چربی در بدن می شوند و بدین طریق قدرت زیادی در سوخت و ساز چربی ها ایجاد می کند. پس اگر دارای رژیم کاهش چربی شکم هستید می توانید از تخم کتان برای حذف چربی ها و افزایش سوخت و ساز استفاده کنید

کاهش اشتها

تخم کتان به دور روش موجب کاهش اشتها می شود که هر دو بسیار کاربردی اند.

روش اول کاهش اشتها:

از آنجا که تخم کتان یک دانه روغنی است می تواند موجب احساس سیری بشود بنابراین اگر ۳۰ دقیقه قبل از مصرف غذا از یک قاشق پودر تخم کتان استفاده کنید احساس سیری به شما دست داده و نمی توانید زیاد غذا بخورید و بدین طریق دریافت چربی ها و کالری ها از طریق وعده های روزانه کمتر خواهد شد و به مرور موجب کاهش وزن و کاهش چربی شکم می شود

روش دوم کاهش اشتها :

به نقل از livestrong ، اگر از تخم کتان در هنگام خوردن غذا استفاده کنید باعث می شود که هنگام هضم غذا، محتویات معده بیشتر در معده بمانند و به صورت آهسته و کم کم وارد روده کوچک شوند و این موجب می شود که سطح انسولین پایدار بشود و موجب کاهش اشتها می شود. از طرفی پایگاه traineo می گوید تخم کتان با تنظیم سطح انسولین موجب کاهش هوس خوردن غذاهای چرب را در بدن موجب می شوند که خود نقش بسیار مهمی در کاهش وزن و کاهش چربی شکم دارد.

دم کرده تخم کتان بهتر است یا پودر تخم کتان یا روغن کتان؟

از آنجا که پودر کرده ی تخم کتان داری ۵۰ کیلو کالری است و تخم کتان پودر نکرده دارای ۳۶ کیلو کالری است بهتر است که تا می توانید از پودر کردن آن جلوگیری کنید و به طور دم کرده آن را مصرف کنید اما اگر فعالیت بدنی خوبی دارید می توانید از پودر کرده ی تخم کتان استفاده کنید.

از روغن کتان فقط برای استفاده بر روی غذا و به دور از اوجاق استفاده کنید چرا که روغن کتان یکی از روغن هایی است که سریع اکسایش می شود و اگر بسوزد و موجب ضررهایی برای بدن می شود که کار سلول ها را مختل می کند.

بنابراین بهتر است نحوه استفاده شما از تخم کتان به صورت زیر باشد:

دم کرده تخم کتان هر روز دو فنجان

پودر تخم کتان قبل از غذا برای کاهش اشتها و یا همراه با غذا و صبحانه و ناهار برای کنترل هضم غذا و کاهش چربی و کاهش نفخ و تمیز کردن دستگاه گوارش.

دانه کتان برای درمان یبوست

دانه کتان سرشار از فیبرهای محلول و نامحلول بوده و به همین علت یک ماده ملین بوده و دفع را راحت می کند. اگر دچار یبوست مزمن هستید به سراغ دانه ی کتان بروید. بدین منظور یک قاشق چای خوری دانه ی کتان را به مدت یک شب در یک لیوان آب خیس کرده و فردای آن آب را به همراه دانه ها بنوشید. یا این که ۲۰ گرم دانه ی خشک را با یک لیتر آب و به مدت ۵ دقیقه بجوشانید و محلول را صاف کنید. صبح و شب بعد از غذا یک فنجان از این جوشانده میل کنید. توجه داشته باشید تأثیر دانه ی کتان تقریباً بعد از ۳ روز خود را نشان می دهد.

خواص تخم کتان در پیشگیری از گرگرفتگی در زنان

گنجاندن تخم کتان در برنامه غذایی خود و مصرف منظم آن، می تواند احتمال ابتلا به گر گرفتگی در دوران یائسگی در زنان را کاهش دهد. تخم کتان حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ گیاهی (مفید برای پوست ) و فیتواستروژن است و برای همین یکی از بهترین مواد غذایی مورد نیاز زنان است. تخم کتان سرشار از لیگنان های گیاهی است و به همین دلیل می تواند سوخت و ساز و استفاده از استروژن را کنترل کرده و به این ترتیب علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، تعریق و خشکی واژن را کاهش دهد. می توانید تخم کتان آسیاب شده را خریداری نموده و به غذاها، ماست و انواع سالاد و غیره افزوده و میل کنید.

خواص تخم کتان برای پوست و مو

تاثیر تخم کتان در پوست و مو

آلفا لینولئیک اسید موجود در بذر کتان یکی از مفیدترین چربی ها برای سلامت پوست و مو می باشد. همچنین وجود ویتامین های گروه B در تخم کتان، از خشکی پوست جلوگیری نموده و در بهبود و رفع جوش و آکنه، روزاسه و اگزما موثر است. خوردن تخم کتان در هیدارته نمودن بدن نیز تاثیر دارد و یک مرطوب کننده طبیعی به شمار می رود. اگر می خواهید پوست و مو و ناخن سالم داشته باشید، توصیه می شود ۲ قاشق غذا خوری دانه کتان یا ۱ قاشق غذا خوری روغن تخم کتان به غذاهای روزانه ی خود اضافه کنید. همچنین می توانید از تخم کتان به صورت موضعی بر روی پوست نیز استفاده کنید.

تخم کتان برای رفع چین و چروک صورت

تخم کتان سرشار از اسید های چرب امگا ۳ می باشد. امگا ۳ در درمان و رفع لکه های قهوه ای پوست – که بر اثر افزایش سن – ایجاد می شود، موثر است. همچنین از آن برای رفع چین و چروک های ریز پوست صورت نیز می توان بهره گرفت. در پژوهشی از داوطلبان خواسته شده روزانه تنها نصف قاشق چای خوری تخم کتان بخورند و بعد از ۶ هفته پوست آن ها تازه تر و باطراوت تر شد (انگار که آبرسانی شده باشد) و به طور قابل ملاحظه ای نیز التهابات و قرمزی های پوستی آن ها نیز کاهش یافت. اسیدهای چرب امگا ۳ واکنش بدن را نسبت به عوامل التهاب زا فرو می نشاند، همچنین سبب جذب آب را جذب به سلول های پوستی می شود تا چروک ها را کاهش دهد و پوست را با طراوت تر می کند. می توانید برای بهره مند شدن از خواص بذر کتان و اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در آن، می توانید بر روی سبزیجات و سالاد پودر تخم کتان بپاشید.

آیا این مطلب مفید بود؟
نظر خود را بنویسید! لطفا کلیک کنید