اختلالات ژنتیکی در دوران جنینی قابل تشخیص است

 دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دو تا پنج درصد از تولدهای زنده با اختلالات ژنتیکی همراه است در حالی که بیشتر این اختلالات در دوران جنینی قابل تشخیص هستند.

دکتر مسعود پزشکی راد روز جمعه در حاشیه 'همایش سونوگرافی تخصصی و غربالگری دوران جنینی' در مشهد طی گفت و گو با خبرنگاران  افزود: بسیاری از بیماری ها منشاء ژنتیک دارند و در میان فرزندان حاصل از ازدواج های فامیلی اختلالات ژنتیکی سه تا چهار برابر بیشتر رخ می دهد. 
وی ادامه داد: همچنین این امکان وجود دارد که سه تا سه و نیم درصد جنین ها بدون هیچ سابقه فامیلی مشکلات ژنتیکی داشته باشند. 

اختلالات ژنتیکیین پزشک متخصص رادیولوژی گفت: در صورت غربالگری و تشخیص اختلالات ژنتیکی در سه ماه ابتدای بارداری ، ختم بارداری و سقط از راهکارهای درمانی به شمار می رود. همچنین برخی اختلالات ژنتیکی شناسایی شده در همان دوران جنینی قابل درمان هستند. 
وی درمان اختلالات ژنتیک را پس از تولد مشکل و هزینه بر ذکر و بیان کرد: اقدامات تشخیصی زودهنگام در دوران جنینی این امکان را می دهد که بیماری جنین در سنین پایین تشخیص داده شده و اقدام مناسب برای درمان آن صورت گیرد. 
دکتر پزشکی راد افزود: هم اینک بیشتر دستگاه های نوین برای تشخیص اختلالات ژنتیک در ایران بکار گرفته شده است . 
همایش سونوگرافی تخصصی و غربالگری دوران جنینی با حضور 250 پزشک متخصص رشته های رادیولوژی، زنان و زایمان، ژنتیک و سایر رشته های مرتبط به همت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مدت یک روز با ارائه 15 سخنرانی پیرامون غربالگری دوران جنینی و تاکید بر کار گروهی در کلینیک های چندتخصصی برگزار شد. 
 

آیا این مطلب مفید بود؟
لینک های مرجع
نظر خود را بنویسید! لطفا کلیک کنید