تغذیه کنکوری ها مسأله بسیار مهمی است و داوطلب کنکور هر چه قدر هم که زمان مطالعه اش را بالا ببرد، بدون تغذیه سالم و متعادل نمی تواند موفقیت خوبی کسب کند. هر ساله در کشور ما آزمون سراسری دوره کارشناسی با تعداد زیادی از داوطلبان کنکور برگزار می شود و کنکور سراسری یکی از اتفاقات مهم در کشور ماست. تانما در این مطلب نکات مهمی را در خصوص تغذیه کنکوری ها و مواد غذایی ممنوع روز کنکور بیان می کند؛

تغذیه داوطلبان کنکور

زمان خوردن مهم است

متخصصان تغذیه به داوطلبان کنکوری و اصولا همه در ایام امتحانات، هشدار می دهند که در زمان کار یا مطالعه غذا نخورند و برای غذا خوردن زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با آرامش بیشتری غذا بخورید.

میان وعده های مغذی

علاوه بر وعده های غذایی چند میان وعده هم باید به برنامه غذایی اضافه شود. همچنین آب میوه ، میوه، شیر و لبنیات و ویتامین های گروه Bباید در برنامه شان باشد.

5 وعده سبک به جای سه وعده ی سنگین!

برای کنکوری ها باید مصرف 5 تا 6 وعده غذای سبک، جانشین 3 وعده غذای سنگین و حجیم در روز شود. زیرا غذای پر حجم خواب آلودگی و کسالت را به همراه دارد و مانع درس خواندن دانش آموز می شود.

تغذیه سالم برای کاهش استرس

مسئله مهم دیگر این است که استرس ، مشکلات گوارشی را تشدید می کند و در این دوران شیوع مشکلات گوارشی مانند یبوست ، درد و نفخ شکم بیشتر میشود که مصرف میوه و سبزی در رفع این مشکلات بسیار موثر است.به این ترتیب تمایل به مصرف مواد غذایی بسیار شیرین مانند شکلات هم تا میزان زیادی کاهش می یابد و مواد مغذی مورد نیاز بدن هم تامین می شود.

غذاهای ممنوع روز کنکور

تغذیه داوطلبان کنکور

شام شب قبل کنکور

شیر گرم

داوطلبان کنکور سراسری برای داشتن خواب راحت در شب قبل از امتحان، یك لیوان شیر گرم پیش از خواب میل كنند.

غذاهای ضد استرس

در میان وعده آخر شب پیش از امتحان برای كاهش اضطراب و داشتن خوابی راحت از مواد غذایی مانند لوبیا، سویا، موز، تخم مرغ، گردو، شیر و لبنیات استفاده كنند.

ماست

پزشکان تغذیه به کنکوری ها توصیه می کنند که شب قبل از کنکور ماست بخورند و این ماده لبنی را در رژیم غذایی خود قرار دهند، زیرا این ماده غذایی از پروبیوتیک های فراوانی که سبب تقویت مغز می شود، تشکیل شده است.

ماهی

هم چنین اغلب پزشکان تغذیه توصیه می کنند که شب قبل از کنکور ماهی بخورید، این ماده غذایی امگا ۳ و اسید های چرب مفیدی دارد که می تواند تقویت مغز شما را به دنبال داشته باشد.

مصرف غذاهای خانگی/ پرهیز از خوردن فست فودها

غذای شب کنکور باید سالم و در خانه طبخ شود، کنکوری ها باید از خوردن غذاهای چرب، آبکی و همچنین از رفتن به رستوران و خوردن غذاهای فست فودی پرهیز کنند زیرا ممکن است مسمومیت و مشکلات گوارشی در دانش آموزان ایجاد شود. آنها نباید در وعده های قبل از کنکور غذاهای مانده مصرف کنند.

خوردن میوه و سبزیجات

مواد غذایی مانند میوه جات و سبزیجات به خصوص آب میوه های طبیعی در بهبود حس و حال افراد بسیار تأثیرگذار است.

عدم مصرف قهوه و نوشابه

همچنین نوشیدن مایعات دارای قند طبیعی کمک دهنده های خوبی هستند اما مایعاتی مانند قهوه و نوشابه که دارای مواد قندی غیرطبیعی ست برای شب کنکور توصیه نمی شود، زیرا باعث افزایش ادرار و عدم تمرکز در فرد می شود.

صبحانه روز کنکور

شام شب قبل کنکور

صبحانه روز کنکور

اگر بگوییم وقتی امتحان دارید مهم ترین وعده غذایی صبحانه است، اغراق نكرده ایم، چرا كه مصرف یك صبحانه خوب و كامل می تواند 20 تا 25 درصد انرژی مورد نیاز بدن را در روز تامین كند و از آنجا كه بیشتر امتحانات صبح برگزار می شوند، اهمیت این وعده غذایی هم بیشتر می شود. به نکات زیر در خصوص صبحانه روز کنکور توجه کنید:

  • صبحانه قبل از کنکور باید در فرد احساس سیری ایجاد کند و حجم آن نه خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد،
  • تخم مرغ آب پز و پنیر كم چرب ازجمله مواد غذایی حاوی پروتئین هستند كه می توان در وعده صبحانه کنکوری ها مفید باشد.
  • مصرف عسل بویژه همراه كنجد در وعده صبحانه به تقویت حافظه و به خاطر آوردن مطالب درسی كمك می كند.
  • مصرف یك عدد پرتقال یا یك لیوان آب پرتقال تازه در وعده صبحانه به بهبود عملكرد مغز و افزایش نشاط و شادابی فرد كمك می كند.
  • همچنین برای صبحانه روز کنکور باید ترکیبی از لبنیات و پروتئین مانند گردو و پنیر، یک لیوان شیر و تخم مرغ استفاده شود.
  • باید از صرف چای غلیظ در وعده صبحانه قبل از کنکور خودداری شود.
  • بهتر است در وعده صبحانه در مصرف مواد قندی زیاده روی نشود.
  • تا حد امکان نان سبوس دار مصرف شود.
  • در صورت نداشتن حساسیت به شیر و لاکتوز، شیر عسل و یا شیر خرما بسیار مفید و مقوی هستند.
  • صبحانه گرم هم خوب است اما باید بهداشتی باشد و پر چرب نباشد تا مشکل ایجاد نکند.
ناهار روز کنکور

صبحانه روز کنکور

تانما در ادامه ی مطلب نکات خوبی را در خصوص ناهار روز کنکور و تغذیه سر جلسه کنکور بیان کرده است؛

ناهار روز کنکور

  • در وعده ناهار نیز از خوردن غذاهای سرشار از كربوهیدرات ها مانند برنج خودداری كنید و همچنین از خوردن غذاهای حجیم، چرب و سرخ كرده در ظهر امتحان بپرهیزید.
  • مصرف خوراکی های شور و نمکی پیش از برگزاری امتحان کنکور باعث ایجاد تشنگی در دانش آموز می شود. این مسئله می تواند فرد را به ویژه پس از حضور در جلسه امتحان آزار دهد؛ زیرا فرد ممکن است جهت رفع عطش نوشیدنی در دسترس نداشته باشد.
  • غذاهای نفاخ نیز باعث درد و دل نفخ می شوند. بنابراین داوطلب کنکور نباید پیش از امتحان از این نوع غذاها استفاده کند.
  • مصرف ماست و دوغ هم پیش از امتحان كار درستی نیست.

تغذیه سر کنکور

  • شکلات، آبنبات و شیرینی های مصنوعی برای جلسه کنکور مفید نیست، زیرا به همان سرعتی که قند خون را بالا می برد، آن را پایین می آورد و تنها برای حدود یک ساعت گلوکز را تامین می کند.
  • انجیر و توت خشک، خرما و کشمش را قندهای طبیعی مناسبی برای جلسه کنکور دانست که هم حمل آن راحت است و هم بالا و پایین رفتن ناگهانی قند خون را همراه ندارد.
  • خوردن آب برای گردش خون و عملکرد سلول های مغز لازم و در جلسه کنکور مفید است
  • توصیه می شود از آبمیوه های طبیعی، شربت خانگی مانند شربت بیدمشک و آلبالو استفاده شود، نه آبمیوه های صنعتی.
  • سیب قرمز را نیز به صورت قاچ شده با خود همراه ببرند، چون هم برای تقویت حافظه مفید است و هم قند طبیعی دارد.
  • از دیگر خوراکی های مفید سر جلسه کنکور می توان به ماست در ظروف در بسته و کم حجم،زغال اخته، شاه توت، تمشک، مقداری ساقه اسفناج، شکلات کم شیرین، ساقه کوچک کلم بروکلی، تخم مرغ و موز اشاره کرد.
آیا این مطلب مفید بود؟
نظر خود را بنویسید! لطفا کلیک کنید