آرامش کنکوری ها یک مسأله بسیار حائز اهمیت است زیرا همین حفظ آرامش باعث می شود، که زحمات داوطلبان کنکور هدر نرفته و بهترین نتایج حاصل شود. تانما در این مطلب نکاتی را در خصوص آرامش داوطلبان کنکور و افزایش سلامت روان کنکوری ها بیان کرده است که در زیر می خوانید؛

حفظ آرامش در کنکور

کنکوری ها باید بدانند که شرایط همه یکسان است و همه متقاضیان راهیابی به دانشگاه همین احساس را دارند و این استرس، تنها مختص آنه ا نیست. از طرفی معمولا کسی اضطراب دارد که درس خوانده، زحمت کشیده و به همین دلیل هم انتظار قبولی در کنکور را دارد ولی کسی که هیچ تلاشی برای قبولی در کنکور نکرده است، پس استرسی هم ندارد.

اگر اضطراب در حدی باشد که بتواند تمرکز و توان ذهنی دانش آموز را افزایش دهد و او را به انجام کارها با سرعت و دقت بیشتری وادار کند مفید است و بیش از این مقدار، مخرب است و سیستم تفکر، تمرکز، رفتار و عملکرد دانش آموزان را مختل می کند. قطعا اگر این استرس و فشار روانی به درستی مدیریت و کنترل نشود، علاوه بر عوارض جبران ناپذیر جسمی دانش آموزان، عملکرد آنها را در روز امتحان مختل خواهد کرد. بنابراین آرامش کنکوری ها مسأله ی بسیار مهم است.

راهکارهایی برای آرامش شب کنکور

شب کنکور خوب بخوابید!

سعی کنید ساعت حدود ۱۰ یا حداکثر ۱۱ شب بخوابید و نزدیک ۶ صبح بیدار شوید. شب کنکور حدود ۸ ساعت باید بخوابید. اگر از روزهای قبلش خوابتان راتنظیم نکرده باشید ممکن است شب کنکور خوابتان نبرد و فردا سر جلسه کنکور استرس، بی خوابی و بی حالی و تمرکز نداشتن باعث شود نتیجه دلخواه نگیرید. سعی کنید ظهر و عصر روز قبل از کنکور نخوابید تا بی خوابی شب کنکور به سراغ شما نیاد زیرا خواب خوب در حفظ آرامش کنکوری ها بسیار مؤثر است.

غذای شب کنکور

حدود سه ساعت از خواب شام سبکی بخورید. نوشیدن یک لیوان شیر کم چرب، مخلوطی از آب سیب یا آب کاهو که باعث آرامش بیشتر و خواب کافی میشود مناسب است. اگر شب کنکور استرس داشتید و نتونستید بخوابید یک لیوان شیر کم چرب، دوغ یا مقداری ماست مصرف کنید. البته اگر دستگاه گوارش شما به شیر حساسیت دارد از شیر صرف نظر کنید. چای سبز و گل گاوزبان هم باعث آرامش خواهد شد.

ارامش روز کنکور

راهکارهای آرامش شب قبل کنکور

جمع آوری وسایل ضروری

چند مداد مشکی نرم، پاکن، مداد تراش، کارت ورود به جلسه، سنجاق، کارت ملی، ساعت مچی، دستمال کاغذی یا پارچه ای، یه بطری آب کوچک در بسته، مواد قندی مثل شکلات این وسایل رو از روز یا شب قبل کنکور آماده کنید و یک جا قرار دهید که همه را صبح با خودتان ببرید.

راهکارهایی برای آرامش روز کنکور

آرامش کنکوری ها دو اشتباه رایجی که اغلب داوطلبان کنکور در روز کنکور انجام می دهند، صبحانه نخوردن و مرور درس های حفظ کردنی است. مرور مطالب، فقط اضطراب را افزایش داده و سبب آشفتگی ذهنی می شود. بنابراین، حتی اگر فکر کردید مطلبی فراموش شده آن را نخوانید، چون فایده ای ندارد. نخوردن صبحانه نیز باعث افت قند خون و در نتیجه از دست رفتن تمرکز می شود.

در ضمن حتما تخمین بزنید که از منزل شما تا حوزه برگزاری آزمون چقدر از نظر زمانی طول میکشد. مخصوصا در شهرهای بزرگ ترافیک این روز را هم در نظر بگیرید. بهتره روز قبل از ازمون مسیر از خانه تا حوزه برگزاری رو برید ببینید چقدر طول میکشه. قبل از ساعت ۷:۳۰ صبح حتما اونجا باشید.

راهکارهایی برای آرامش سر جلسه کنکور

یاد خدا را فراموش نکنید

هیچ چیز مثل ذکر و یاد واقعی خداوند به انسان آرامش نمیدهد. هر چه که به خیر و صلاح انسان باشد اتفاق خواهد افتاد حتی اگر ظاهراً خوشایند نباشد. با امید و انگیزه و توکل به خدا سر جلسه کنکور حاضر بنشینید و تمام تمرکز و انرژی خودتان را فقط روی جواب دادن به سوالات بگذارید. سر جلسه کنکور به هیچ وجه به مسائل حاشیه ای و اینکه نتیجه چه خواهد شد فکر نکنید.

پاکت سؤالات را آهسته باز کنید

دفترچه سوالات کنکور داخل پاکت پلاستیکی مخصوصی کنار صندلیتان گذاشته میشود که محل خاصی برای پاره کردن و بیرون آوردن دفترچه دارد. با آرامش از محل مخصوص پلاستیک را آرام پاره کنید. مراقب باشید با عجله پاره کردن پلاستیک از محل نادرست ممکن است پاسخبرگ و دفترچه سوالات شما را هم همراهش پاره کند.

تست زنی متمرکز

گاهی شاید برای شما پیش آمده که گزینه صحیح یک سوال را در پاسخبرگ برای سوال قبلی یا بعدی وارد کرده باشید! برای جلوگیری از این اشتباه هر ۵ سوال یک بار گزینه ها را با شماره سوالات تطبیق دهید. این کار چند ثانیه بیشتر وقت نمی گیرد.

پیشگیری از اضطراب در کنکور

آرامش سر جلسه کنکور

مدیریت زمان در کنکور

ممکن است اتاق یا سالنی که صندلی شما قرار گرفته ساعت دیواری نداشته باشد پس حتما یک ساعت مچی خوب داشته باشید. از قبل باتری ساعت مچی رو چک کنید که سر جلسه کنکور باتریش تمام نشود. همچنین یادتان باشد که حتما باید تکنیک ضربدر و منها و زمان های نقصانی در جلسه کنکور استفاده کنید تا وقت کم نیاورید. اگر با این دو مورد آشنایی ندارید حتما مقاله "تکنیک و ضربدر و منها در کنکور" و همچنین مقاله "تنظیم وقت با زمان های نقصانی" را مطالعه کنید.

لباس راحت بپوشید

خانم ها و آقایان حتما میدانید که در جلسه کنکور همه داوطلب ها همجنس شما هستند و محل برگزاری کنکور برای خانم ها و آقایان جداست، پس شما با جنس مخالف سرجلسه کنکور روبرو نیستید! خودتون رو اصلا درگیر مدل لباس و کفش و … نکنید. یک لباس خیلی راحت و نسبتا گشاد بپوشید. حتی الامکان از لنز استفاده نکنید. خانم ها بهتره از لوازم آرایشی زیاد استفاده نکنند. همه اینها برای این هستند که بتونید راحت حدود ۴ ساعت روی صندلی بنشینید و بدون خستگی سوالات کنکور را جواب بدهید.

روش های پیشگیری از اضطراب در کنکور

1-در سر جلسه به دیگر افرادی که در سر جلسه آزمون و امتحان حضور دارند نگاه نکنید.

2-از نگاه کردن به سوالات پاسخ نداده و خانه های سفید پاسخ برگ خودتان در سر جلسه آزمون و امتحان لطفاً خودداری کنید!

3- مدام با موبایل خود سرگرم نشوید و وقت نگذرانید. ( افزایش تمرکز از بهترین راه کارها برای کاهش استرس و اضطراب خواهد بود)

4- از مدام درس خواندن بپرهیزید. همه شما نیاز دارید روزهایی را استراحت مطلق کنید.

5-از این شاخه به آن شاخه نپرید. به زبان ساده تر در هنگام درس خواندن فقط درس بخوانید و در هنگام استراحت فقط استراحت کنید.

6-بزرگ ترین و مهم ترین رقیب شما در کنکور سراسری فقط و فقط خودتان هستید و به هیچ عنوان نباید خودتان را با رقبای خود مقایسه کنید چرا که فقط باعث هدر رفتن وقت و افزایش استرس و اضطراب شما می شود.

آرامش روز کنکور

روش های پیشگیری از اضطراب در کنکور

7-از خودتان انتظار موفقیت در کنکور را داشته باشید اما انتظار 100 درصد نداشته باشید.

8-سر جلسه کنکور، این تفکر را که دیگران راجع به من چه انتظاراتی دارند و …را فراموش کنید.

9-یاد بگیریم که احساسات و افکار منفی را در کنترل خود در بیاوریم.

10-چیزی را که آرام تان می کند پیدا کنید مثلا موسیقی.

آیا این مطلب مفید بود؟
نظر خود را بنویسید! لطفا کلیک کنید