چرا ماشین هیبریدی بخریم؟

خودرو هیبریدی راهکاری محیطی زیستی برای حل آلودگی هوا است و نسبت به سایر راهکارها با استقبال بیشتری مواجه شده است اما حقایق خودرو هیبریدی چیست.

مهم ترین ویژگی خودرو های هیبریدی کاهش محسوس مصرف سوخت است. اما آیا فقط همین دلیل باعث می شود که خودرو سازان را ملزم به تولید و خریداران را  ترغیب به خرید این خودرو ها کند؟ در این مقاله قصد داریم مهم ترین دلایلی که تولید و خرید خودرو های هیبریدی را تضمین می کنند بررسی کنیم.  

خودرو هیبریدی

در زمانی که کره‌ی زمین روز به روز گرم تر و هوای شهر ها آلوده تر می شود و هنگامی که مراجعه به بیمارستان ها به دلیل آلودگی هوا رو به افزایش است، به جز سوخت فسیلی کسی متهم نیست، ماده‌ای که استفاده از آن پس از انقلاب صنعتی به سرعت افزایش پیدا کرد و نتیجه استفاده بی رویه از آن خطری است که امروز جهان ما را تهدید می کند. اما انسان متوجه شده که باید تدبیری بیاندیشد و اقدامات پیشگیرانه‌ای انجام دهد تا اوضاع از این هم وخیم تر نشود.

اولین و مهم ترین کار مجازات متهم اصلی یعنی سوخت فسیلی است. با یک بررسی ساده می فهمیم که خودرو ها مهم ترین مصرف کنندگان انواع سوخت فسیلی هستند، پس برای مجازات متهم لازم است ابتدا خودرو مورد بازخواست قرار بگیرد و اصلاح شود. برای کاهش مصرف سوخت در خودرو‌ها کارهای بسیاری انجام شده، برای مثال موتور ها را بهینه کرده اند، حجمشان را کاهش داده اند یا وزن خودرو را کاهش داده‌اند، اما مهم ترین تلاش انجام شده برای کاهش مصرف سوخت را می توان کنار گذاشتن سوخت فسیلی دانست، انقلابی به معنای واقعی! شرکت های بزرگ خودرو سازی سرمایه گذاری‌هایی نیز در این حوزه انجام داده اند و خودرو هایی با موتور الکتریکی و یا خودرو های هیدروژنی تولید کرده اند، اما به دلیل فراگیر نبودن ایستگاه‌های سوخت هیدروژنی و بازدهی نه چندان بالای خودرو های برقی، شرکت های خودرو سازی بر روی مدلی نوین از خودرو ها مانور فراوانی می‌دهند، خودرو هایی که هم موتور احتراقی داشته باشد و هم موتور برقی یعنی، خودرو های هیبریدی.

خودرو هیبریدی

1. به راحتی خودرو های معمولی اند

خودرو های هیبریدی همان حسی را به شما منتقل می کنند که خودرو های معمولی دارند، در زمانی که می خواهید حرکت کنید به لطف موتور الکتریکی، دیگر افزایش گشتاور مطرح نیست و از همان لحظه اول شتاب مورد نیاز خودرو تولید می شود، در زمانی هم که در حال رانندگی در بزرگراه هستید اگر سرعت بیشتر خواستید، موتور الکتریکی از مدار خارج  می‌شود و خودرو نیروی محرک خود را تماما از موتور احتراقی تامین میکند. البته این خودرو ها برای سرعت ساخته نشده اند و نباید توقع سرعت خیلی بالا را از آنها داشت.

شاید مهم ترین تفاوت خودروی هیبریدی در مقایسه با خودروی معمولی، میزان صدای تولید شده آن باشد، خودرو های هیبریدی به شدت آرام هستند، سکوت و آرامش در خودرو های هیبریدی به حدی است که خیلی اوقات حتی صدای موتور نیز شنیده نمی شود و سرنشینان را به خطا می اندازد که شاید خودرو خاموش شده! در زمانی که خودرو به صورت کامل متوقف است مثلا زمانی که در پشت چراغ قرار گرفته اید یا در ترافیک متوقف شده اید، خودروی هیبریدی به صورت هوشمند خاموش می شود و به محض فشار پدال، روشن و حرکت می کند. با این کار حتی در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می شود.

خودرو های الکتریکی در کنار مخازن سوخت، باتری هایی با قابلیت شارژ نیز دارند و همچنین تولید نیروی محرک به صورت متغیر بین موتور الکتریکی و موتور احتراقی تقسیم می شود. در عمل این کار به قدری هوشمندانه انجام می شود که اصلا متوجه ورود یا خروج هیچکدام از موتور ها نمی شوید و تنها از رانندگی لذت می برید. حتی لازم نیست دنبال پریز برق بگردید تا خودرو هیبریدی را به شارژ بزنید، ژنراتوری که در کنار موتور الکتریکی قرار دارد از طریق نیروی حرکت و ترمز، شارژ باتری ها را انجام می دهد.

2. در مصرف سوخت صرفه جویی خواهید کرد

قیمت سوخت‌های فسیلی در حال افزایش است، حتی یک شایعه بر روی قیمت سوخت تاثیر می گذارد، بنابراین خرید خودروی هیبریدی می تواند نیاز شما را به سوخت فسیلی تا نصف کاهش دهد، همچنین خودرو های هیبریدی می توانند میزان مراجعه شما به پمپ بنزین را به میزان محسوسی کاهش دهند، در نتیجه در وقت و پول شما نیز صرفه جویی میشود.

3. کمک به حفاظت از محیط زیست

خودرو های هیبریدی آلودگی کمتری را نسبت به خودرو های معمولی تولید می کنند، این خودرو ها می توانند تا 10 درصد در مقایسه با خودرو های معمولی و در خودرو های سایز متوسط، SUV و SUV بزرگ به ترتیب 15، 19 و 21 درصد مصرف سوخت را کاهش دهند، در نتیجه شما با خرید خودروی هیبریدی به راحتی می توانید نقش موثری در حفاظت از محیط زیست داشته باشید.

4. بسته های حمایتی

در اکثر کشور ها برای حمایت از خودرو های هیبریدی تسهیلاتی به خریداران داده می شود، در کشور ما نیز چنین است و میزان عوارض گمرکی و مالیات خودرو های هیبریدی در مقایسه با خودرو های معمولی رقم بسیار پایین تری است. همچنین شما با خودروی هیبریدی بدون توجه به پلاک می توانید وارد طرح زوج و فرد و ترافیک شوید.

اما خودرو های هیبریدی معایبی هم دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

1. کمیابی این خودرو ها: برای انتخاب این خودرو ها گزینه های زیادی در اختیار ندارید و این قدرت انتخاب در ایران بسیار محدودتر است.

2. باتری های بزرگ: معمولا فضای طراحی شده برای قرار گیری باتری خودرو های هیبریدی(که در صندوق قرار دارد) باعث کوچک شدن فضای صندوق عقب می شود

3. هزینه تعمیر بالا: با توجه به پیچیده بودن طراحی این خودرو ها در صورت خرابی یا نیاز به تعمیر، باید به تعمیرگاه های محدودی مراجعه کنید، در کنار این موضوع، هزینه‌ی بالای تعمیرات را نیز اضافه کنید.

پس از مشخص شدن مزایا و معایب خودرو های هیبریدی، اجازه دهید ببنیم کدام خودرو های هیبریدی در ایران وجود دارند و برترین خودرو های هیبریدی ایران کدام هستن؟

خودرو هیبریدی

1- تویوتا پریوس: خودرویی هیبریدی که به دلیل قیمت مناسب و چهره ای متفاوت و جذاب مورد استقبال خوبی قرار گرفت.


خودرو هیبریدی

2- لکسوس NX300h: یکی از پیشرفته ترین خودرو های شاسی بلند لکسوس که به خاطر طراحی زیبا و امکانات متنوع از محبوبیت قابل توجهی برخوردار است.


خودرو هیبریدی

3- لکسوس CT200h: دیگر خودروی هیبریدی لکسوس که پس از مدتی واردات آن توسط نمایندگی رسمی متوقف شد.


خودرو هیبریدی

4- سوناتا هیبرید: خودروی سبز و مدرن همراه با ظاهری شکیل و لوکس که نگاه های بسیاری را به خود جلب کرد و اخیرا نسل جدید آن نیز وارد کشور شده است.


خودرو هیبریدی

5- تویوتا کمری: خودروی هیبریدی سایز متوسطی که در دو مدل سفارش آمریکا و استاندارد در ایران عرضه شده و قابل خریداری است


خودرو هیبریدی

6- میتسوبیشی اوتلندر PHEV: پر فروش ترین خودروی شاسی بلند پلاگین هیبرید جهان با کوله باری از افتخارات هم اکنون در ایران است، خودرویی که شبیه هیچکدام از خودرو های وارداتی نیست و بر عکس خودرو های هیبریدی معمولی در اکثر مواقع موتور الکتریکی در مدار است، همچنین در این خودرو خبری از گیربکس نیست نکته ای که بیش از پیش اوتلندر را متفاوت می کند.


خودرو هیبریدی

7-تویوتا CHR: خودروی هیبریدی متفاوت تویوتا که فلسفه طراحی های خسته کننده تویوتا را عوض کرد و در قیاس با مهم ترین رقیبش در ایران یعنی نیسان جوک از قیمت بالاتری برخوردار است.

اما آیا ماشین هیبریدی بخریم یا نه؟ با توجه به شرایط ممنوعیت واردات خودرو به کشور، در واقع هرگونه شرایط فروشی که شرکت های واردکننده اعلام می کنند، می تواند آخرین خودرو های وارداتی صفر در ایران باشد، حتی در این شرایط اگر توانایی خرید خودروی هیبریدی دارید، بخرید و در کاهش آلودگی سهیم باشید.

آیا این مطلب مفید بود؟
نظر خود را بنویسید! لطفا کلیک کنید