خواص لوبیا سبز بسیار فراوان است و در گروه سبزیجات قرار می گیرد. خانم های باردار باید لوبیا سبز را در کنار سبزیجات و میوه جات دیگر در رژیم غذایی خود قرار دهند زیرا فواید بسیاری برای خود و جنینشان دارد. تانما در این مطلب علاوه بر خواص لوبیا سبز، تاثیر مصرف لوبیا سبز بر جنین و روش مصرف آن را در بارداری مطرح کرده است؛

فواید مصرف لوبیا سبز در بارداری

تأثیر لوبیا سبز بر مادر باردار

تقویت استخوان ها

همان گونه که می دانیم زنان باردار در دوران بارداری برای تحمل وزن جنین به استخوان های قوی نیاز دارند. بنابراین، تغذیه استخوان ها در دوران بارداری یک ضرورت است. یکی از مواد مغذی لازم برای این منظور، لوبیا سبز است. بنابراین مادران باردار باید لوبیا سبز را در رژیم غذایی خود بگنجانند. لوبیا سبز نه تنها کلسیم دارد بلکه حاوی فسفر، ویتامین A و ویتامین K نیز هست و بنابراین از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

جلوگیری از یبوست

لوبیا سبز یکی از سبزیجاتی است که توانایی رفع مشکلات گوارشی را دارند. لوبیا سبز دارای مقادیر مناسبی فیبر رژیمی است که می تواند از یبوست جلوگیری کند. فیبر رژیمی موجود در لوبیا سبز حرکات روده را بهبود بخشیده و نظم عملکرد دفع را حفظ می کند. دفع طبیعی برای زنان باردار ضروری است زیرا این فرایند به خروج مواد اضافی و ناخواسته از بدن کمک می کند.

جلوگیری از دیابت

دیابت برای زن باردار خوب نیست. مادران باردار باید قند خون خود را کنترل کنند تا از بروز دیابت جلوگیری شود. یک مطالعه انجام شده نشان داد که مصرف لوبیا سبز می تواند سطح طبیعی قند خون را کنترل کند. بنابراین بدن می تواند عملکردهای مهم خود را به درستی انجام دهد.

مضرات لوبیا سبز در بارداری

فواید مصرف لوبیا سبز در بارداری

تقویت سیستم ایمنی

حفظ سلامتی زن باردار اهمیت بسیاری دارد. یکی از عوامل مهم در حفظ سلامت کلی بدن، تقویت سیستم ایمنی است. آیا می دانید مصرف لوبیا سبز برای تقویت سیستم ایمنی مفید است؟ لوبیا سبز حاوی آنتی اکسیدان است که می توانند رادیکال های آزاد را – قبل ازآسیب زدن به بدن- مهار کنند. برخی از آنتی اکسیدان های موجود در لوبیا سبز فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها هستند.

کنترل وزن

اضافه وزن زن در دوران بارداری امری طبیعی است. به هرحال، برخی از مشکلات مربوط به اضافه وزن نیز ممکن است به وجود بیایند. یکی از این مشکلات این است که مادر، وزن اضافه می کند اما جنین نه. این وضعیت نشان می دهد که متابولیسم بدن مادر خوب نیست. مصرف سبزیجات به ویژه لوبیا سبز می تواند متابولیسم را بهبود بخشیده و وزن را کنترل کند.

جلوگیری از سوء تغذیه

مواد مغذی زنان باردار باید به خوبی تامین شوند. در غیر این صورت به سوء تغذیه دچار می شوند. سوء تغذیه برای سلامتی جنین خطرناک است. یکی از مواد مغذی مورد نیاز مادر، پروتئین است. پروتئین به تولید سلول ها و رشد جنین کمک می کند. در این شرایط، خوردن لوبیا سبز، جذب پروتئین در بدن را بهبود می بخشد. بنابراین، مصرف منظم لوبیا سبز بسیار توصیه می شود.

جلوگیری از کم خونی

لوبیا سبز نیز مانند دیگر انواع لوبیا تولید سلول های قرمز خون را افزایش می دهد. بنابراین مصرف منظم لوبیا سبز سلامت زنان باردار را حفظ کرده و از کم خونی جلوگیری می کند. همان گونه که می دانیم کم خونی زمانی اتفاق می افتد که مقدار سلول های قرمز خون پایین باشد. کم خونی در زنان بیشتر از مردان است.

مضرات مصرف لوبیا سبز در بارداری

فواید مصرف لوبیا سبز در بارداری

تاثیر مصرف لوبیا سبز بر جنین

افزایش سلامت قلب

مادر باردار با مصرف لوبیا سبز مقدار مناسبی پتاسیم دریافت می کند. پتاسیم برای افزایش سلامت قلب بسیار خوب است. افزایش سطح پتاسیم به عنوان یکی از خواص لوبیا سبز فقط برای مادر خوب نیست بلکه برای سلامت قلب جنین نیز مفید است. پتاسیم از بروز مشکلات قلبی در جنین جلوگیری می کند.

محافظت از جنین

یکی دیگر از خواص لوبیا سبز برای دوران بارداری، تامین فولیک اسید است. فولیک اسید یکی از مواد مغذی مورد نیاز در دوران بارداری است. این ماده نقشی اساسی را در فرایندهای داخلی بدن در دوران بارداری ایفا می کند. یکی از نقش های آن محافظت از جنین در داخل رحم است. فولیک اسید در برابر نقص های عصبی از جنین محافظت می کند.

افزایش هوش جنین

فولیک اسید موجود در لوبیا سبز نه تنها برای سلامت جنین مفید است بلکه به افزایش هوش او نیز کمک می کند. همان گونه که می دانیم، تغذیه مناسب برای افزایش عملکرد مغز از زمانی که جنین در رحم است آغاز می شود. تغذیه مناسب می تواند هوش کودک را افزایش دهد.

از دیگر خواص لوبیا سبز در بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از آسم در نوزاد
  • کمک به سنتز DNA
  • بهبود متابولیسم
  • کنترل فشار خون
  • بهبود سیستم عصبی
  • افزایش تولید سلول
  • انرژی زایی
  • داشتن خواص ضد التهابی
خواص لوبیا سبز در بارداری

تأثیر مصرف لوبیا سبز بر جنین

مضرات مصرف لوبیا سبز در بارداری

  • افرادی که داروهای خونی ،مانند کومادین یا وارفارین مصرف می کنند، نباید به طور ناگهانی مقدار مصرفی ویتامین K خود را تغییر دهند، زیرا این ویتامین نقش مهمی در لخته شدن خون دارد.
  • لکتین ها، نوعی پروتئینی هستند که کربوهیدرات را به هم متصل می کنند. آن ها در لوبیاها، از جمله لوبیا سبز وجود دارند و می توانند عامل مشکلات سیستم گوارشی باشند. البته پختن لوبیا می تواند سطوح لکتین را کاهش دهد.
  • لوبیا سبز حاوی اسید فیتیک است که می تواند با مواد معدنی ارتباط برقرار کند و مانع جذب آن توسط بدن شود. افرادی که کمبود مواد معدنی دارند، قبل از مصرف لوبیا سبز زیاد، باید با یک پزشک مشورت کنند.
  • از آنجایی که این گیاه حاوی اگزالات است، مصرف زیاد آن فرد را به بیماری های کلیوی و کیسه صفرا مبتلا می کند.
  • بسیار نفاخ است ودارای ماده ای به نام PHA است که می تواند منجر به خونریزی معده شود که البته پختن لوبیا، این ماده را از بین می برد.

میزان مصرف لوبیا سبز در بارداری

مصرف بیش از اندازه لوبیا سبز، عوارض جانبی به همراه دارد و مصرف کنترل نشده آن می تواند به جای سود رساندن به بدن باعث کمبود مواد مغذی در دوران بارداری شود. همچنین افرادی که به لوبیا حساسیت دارند باید در مصرف لوبیا سبز احتیاط کنند. بنابراین اگر درمورد وضعیت سلامتی خود شک دارید، بهتر است قبل از مصرف لوبیا سبز با پزشک خود مشورت کنید.

روش مصرف لوبیا سبز در بارداری

میزان مصرف لوبیا سبز در بارداری

شرایط مصرف لوبیا سبز در بارداری

  • بهترین راه برای جلوگیری از کاهش مواد مغذی موجود در لوبیا سبز این است که آن را در حالت انجماد مستقیما در مقداری آب بریزید و در کمترین زمان ممکن بپزید .
  • به دنبال لوبیا سبزی بگردید که به رنگ سبز روشن باشد و لکه های سیاه، زدگی و آسیب نداشته باشند.
  • لوبیا سبز نباید شُل باشد. برای برخورداری حداکثری از خواص لوبیا سبز آن را دراسرع وقت پس از برداشت یا خرید مصرف کنید .
  • پختن لوبیا سبز و یخ زدایی آن از حالت منجمد می تواند موجب کاهش برخی مواد مغذی آن مانند ویتامین C شود.
  • لوبیا سبز تازه را باید در کیسه پلاستیکی و در یخچال نگه دارید و ظرف مدت یک هفته مصرف کنید .

روش مصرف لوبیا سبز برای زن باردار

  • بهترین روش پخت لوبیا سبز، بخارپز کردن آن است. سعی کنید به مدت طولانی در معرض حرارت مستقیم نباشد، زیرا در این صورت ویتامین C لوبیا سبز از بین می رود.
  • ارزش غذایی کنسرو لوبیا سبز تقریباً به اندازه لوبیا سبز تازه است. لوبیا سبز کنسرو شده حاوی کلسترول کمتری بوده و منبع خوبی از ویتامین A، ویتامین C، منیزیم، مس، آهن و منگنز به شمار می آید.
  • لوبیا سبز تازه را بلانچ (غیرفعال کردن آنزیم های عامل خرابی در سبزیجات) یا بخارپز کنید و آنها را با گوجه گیلاسی و سرکه بالزامیک میل کنید.
  • لوبیا سبز تازه را در روغن زیتون تفت دهید، سپس به آن پودر فلفل سیاه و پودر پنیر پارمسان بیفزایید. سپس آن را تا دمای ۴۲۵ درجه فارنهایت (۲۱۸ سانتی گراد) حرارت دهید تا برشته شود.
  • می توانید لوبیا سبز را در حمص یا ماست کم چرب، همراه با سبزیجات تازه میل کنید.
  • لوبیا سبز بلانچ یا بخارپز را می توانید در سالاد سبز استفاده کنید.
  • لوبیا سبز تازه را در روغن زیتون، سیر و آب لیمو ترش تفت دهید و مصرف کنید .

طرز تهیه سالاد لوبیا سبز

کاهو را به قطعاتی درشت خرد می کنیم. تخم مرغ و گوجه فرنگی را به چهار قسمت می بریم و فلفل را نیز خلال می کنیم. کلیه مواد فوق را در یک ظرف گود مناسب ریخته و به هم می زنیم. تمام مواد سس را با هم مخلوط کرده و روی سالاد می ریزیم.

موارد منع مصرف لوبیاسبز در بارداری

روش مصرف لوبیا سبز در بارداری

موارد منع مصرف لوبیا سبز در بارداری

  • لوبیا پروتئین زیادی دارد و به همین دلیل کسانی که به بیماری نقرس دچار هستند و اسید اوریک خون شان بالاست، بهتر است از زیاد خوردنش پرهیز کنند.
  • همچنین افرادی که به لوبیا حساسیت دارند باید در مصرف لوبیا سبز احتیاط کنند.
آیا این مطلب مفید بود؟
نظر خود را بنویسید! لطفا کلیک کنید