خواص نخود فرنگی در بارداری بسیار زیاد است و زنان باردار باید از این سبزی خوش طعم و رنگ در غذاهای خود استفاده کنند. زیرا تأثیر مصرف نخود فرنگی بر جنین توسط متخصصان ثابت شده است. تانما در این مطلب روش مصرف نخود فرنگی و خواص نخود فرنگی در بارداری را مطرح کرده است؛

فواید مصرف نخود فرنگی در بارداری

سرشار از پروتئین

زنان باردار باید روزانه حدود ۱۰ گرم پروتئین بیشتر از دیگر افراد مصرف کنند. برای افزودن این مقدار پروتئین به غذای روزانه خود، کافیست نخود فرنگی را به غذاهایتان بیافزایید. کلینیک های پزشکی آمریکا تعدادی از منابع پروتئین جایگزین را برای زنان باردار معرفی کرده اند و نخود فرنگی در صدر این فهرست قرار دارد.

غنی از اسید فولیک

هنگامی که یک جنین درون بدن در حال رشد است، بدن نیازمند مواد مغذی و مواد معدنی بیشتری نسبت به قبل است. نخود فرنگی دارای اسید فولیک است که برای سنتز DNA سلولی ضروری است؛ بنابراین خوردن نخود فرنگی در هنگام بارداری موجب پیشگیری از هر گونه نقص ژنتیکی در لوله عصبی جنین می شود.

سلامت قلب

نخود فرنگی سرشار از فیبر، لیکوپن و لوتئین است که برای سلامت و بهبود عملکرد قلب ضروری اند. لیکوپن یک آنتی اکسیدان است که مانع آسیب از رسیدن به سلول ها می شود. هم چنین نخود فرنگی دارای مواد مغذی دیگری است که به کاهش سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) و افزایش سطح کلسترول HDL (کلسترول خوب) در بدن کمک می کند.

دلیل اهمیت این امر این است که افزایش سطح کلسترول LDL موجب گرفتگی رگ ها و عروق خونی می شود و توانایی قلب را برای پمپاژ کردن خون در بدن کاهش می دهد. داشتن یک قلب سالم برای زنان باردار حیاتی است.

مضرات مصرف نخود فرنگی در بارداری

فواید مصرف نخود فرنگی در بارداری

غنی از ویتامین B۹

شاید مهمترین ویتامین موجود در نخود فرنگی در هنگام بارداری، ویتامین B۹ باشد. مصرف این ویتامین ناشناخته، در دوران بارداری بسیار لازم و ضروری است. پژوهش ها نشان داده است که کمبود این ویتامین منجر به نقص های مادرزادی و نقص لوله های عصبی جنین می شود. همچنین، نخود فرنگی دارای موادی است که موجب بهبود مهارت های شناختی در نوزادان می شود.

مضرات مصرف نخود فرنگی در بارداری

از دست دادن کلسیم

همانطور که می دانیم نخودفرنگی حاوی مقدار زیادی ویتامین و فیبر است. هم چنین شامل ویتامین D است که به حفظ جرم استخوان کمک می کند، اما جذب اضافی نخود نیز می تواند منجر به از دست دادن کلسیم در بدن شما شود.

اسید اوره و نقرس

مصرف زیادی نخود فرنگی می تواند اسید اوره را در بدن ایجاد کند که ممکن است باعث ایجاد نقرس شود. شما باید با پزشکان و کارشناسان بهداشتی مشورت کنید.

اسید فیتیک

اسید فیتیک موجود در نخود فرنگی ممکن است در جذب مواد معدنی مثل آهن، کلسیم، روی و منیزیم اخلال ایجاد کند.

لکتین ها

لکتین موجود در نخود فرنگی با علائمی مانند گاز معده و نفخ همراه است و ممکن است جذب مواد مغذی را مختل کند. همچنین خوردن نخود فرنگی خام و نپخته موجب سرگیجه می شود.

میزان مصرف نخود فرنگی در بارداری

مضرات مصرف نخود فرنگی در بارداری

تانما ضمن بیان خواص نخود فرنگی در بارداری و مضرات آن، به بیان شرایط مصرف و نحوه طبخ نخود فرنگی در بارداری نیز پرداخته است؛

میزان مصرف نخود فرنگی در بارداری

مصرف نخود فرنگی را متعادل نگاه دارید: حدود ۳/۱ لیوان (۱۱۷ گرم) تا ۲/۱ فنجان (۱۷۰ گرم) نخود سبز در هر وعده برای یک فرد کافی است. مصرف بیش از حد آن می تواند موجب بروز مشکلاتی شود. بنابراین در نظر داشته باشید که در مصرف نخود فرنگی در بارداری زیاده روی نکنید و به دو وعده در روز اکتفا کنید.

شرایط مصرف نخود فرنگی در بارداری

  • غلاف نخود فرنگی مرغوب ، سبز تیره و دانه آن کاملا گرد و رنگ آن سبز چمنی است.
  • نخودفرنگی‏ های فریز شده بر کنسرو نخودفرنگی ارجحیت دارند، زیرا طعم‏شان را از دست نداده‏اند و نمک (سدیم) کمتری دارند.
  • برای فریز کردن باقالی و نخود فرنگی که معمولا برای دسترسی در بقیه ایام سال انجام می شود و برای حفظ رنگ و کیفیت از روش بلانچینگ استفاده می شود. در این روش با استفاده از شوک حرارتی آنزیم های موجود در این دانه ها را غیر فعال می کنند. در این روش ابتدا دانه ها را به مدت 2 تا 3 دقیقه در آب جوش فرو می برند و پس از آن، آن را بلافاصله با معرض آب سرد قرار می دهند.
  • توصیه متخصصین به مصرف مواد غذایی به صورت تازه است زیرا در این حالت بهترین کیفیت ماده غذایی از نظر ارزش تغذیه ای وجود دارد.
  • اگر از ویتامین های حساس مانند ویتامین Cصرفنظر کنیم بخش از مواد مغذی موجود از جمله مواد معدنی را می توان در فصول دیگر از این سبزی های نگهداری شده دریافت کرد.
روش مصرف نخود فرنگی برای زن باردار

شرایط مصرف نخود فرنگی در بارداری

نحوه طبخ نخود فرنگی در بارداری

بهترین روش برای تهیه نخودفرنگی، آبپز کردن آن است. به این ترتیب رنگ نخودفرنگی تیره و کدر نمی شود و ظاهر آن مثل روز اول باقی می ماند، بنابراین اگر ظاهر نخودفرنگی برایتان مهم است، بهتر است آن را بخارپز یا آبپز کنید. البته خواص نخود فرنگی در بارداری با بخار پز کردن آن راحت تر و بهتر حفظ می شود.

روش مصرف نخود فرنگی برای زن باردار

  • نخود فرنگی را می توانید در غذاهای رنگی مختلف از جمله استامبولی،ماکارونی و … بدون نگرانی از تغییر طعم غذا به کار ببرید
  • نخودفرنگی‏ را خیلی کم با کمی قارچ در روغن تفت دهید و در آخر یک تخم مرغ به آن اضافه کنید.
  • نخودفرنگی را می توانید به صورت خورش نخودفرنگی با مرغ بپزید که بسیار خوشمزه خواهد شد.
  • نخود فرنگی را می توانید با تکه های سیب زمینی آب پز کرده و به عنوان یک غذای مقوی و خوشمزه رژیمی نوش جان کنید.
  • نخودفرنگی را می‏ توانید به صورت پخته به سالاد ماکارونی و یا سالاد الویه بیفزایید.
  • نخود فرنگی را می توانید به عنوان تزئین کننده غذاهای مختلف نیز به کار برید.
  • می توانید املت های مختلفی از ترکیب نخود فرنگی با سبزیجات دیگر درست کنید.
  • می توانید از نخود فرنگی پخته، کمی پیاز و تخم مرغ، کوکوی نخود فرنگی درست کنید.
موارد منع مصرف نخود فرنگی در بارداری

روش مصرف نخود فرنگی برای زن باردار

موارد منع مصرف نخود فرنگی در بارداری

  • نخودفرنگی‏ها به طور طبیعی حاوی موادی به نام پورین هستند. پورین‏ها به طور معمول در بدن انسان و حیوانات و گیاهان یافت می‏شوند. دریافت زیاد این ماده در برخی افراد، مشکلاتی را به ‏وجود آورد. از آنجایی که پورین می‏تواند به اسید اوریک تبدیل شود، تجمع زیاد پورین در بدن می‏تواند به انباشته شدن زیاد اسید اوریک منجر شود.
  • کسانی که بیماری نقرس دارند و افرادی که کلیه های شان سنگ‏های اسید اوریکی می‏سازد، به دریافت زیاد پورین حساس هستند. به همین دلیل اشخاص مبتلا به مشکلات کلیوی و نقرس باید از غذاهایی که حاوی مقدار زیادی پورین هستند مانند نخودفرنگی، پرهیز نمایند.
آیا این مطلب مفید بود؟
نظر خود را بنویسید! لطفا کلیک کنید