این ماهی‌ها طی سال‌های اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده و اکنون از جایگاه پنجم محبوبیت و مصرف در آمریکا هستند. این ماهی سبک و سفید بوده و پرورش آن نیز آسان میباشد، قیمت مناسب وطعم غیرمعمول «ماهی» که بسیاری از مردم در مورد غذاهای دریایی دوست ندارند را نیز ندارد.پیشبینی میشود که در حال حاضر اهمیت ماهی تیلاپیا به صورت روزافزون بوده و احتمالا به زودی به اصلی‌ترین محصول دریایی قرن معاصر از نظر مصارف انسانی تبدیل میشود. این ماهی کوچک به طور معمول عمر کوتاهی دارد و میزان جیوۀ موجود در بدن آن نیز نسبت به ماهی‌های دیگر کمتر است. پایین بودن سطح جیوه در بدن این ماهی یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که موجب می‌شود تا مردم به سوی مصرف این ماهی خوشمزه بروند.

از نظر غذایی ، ماهی تیلاپیا بسیار باارزش است، اما تا حدودی بحث های مختلفی نیز در مورد این ماهی وجود دارد. این ماهی ها جانورانی هستند که کثیف خوار هستند و از مواد سمی و کثیفی های موجود در آب تغذیه می کند. این مسئله از نظر زیست محیطی مفید است چراکه آن ها آب را تصفیه میکنند و هدر رفتن اکسیژن را کاهش می دهند. اما از دیدگاه آشپزی، این موضوع چندان جالب به نظر نیست. شما باید تیلاپیا را تنها از منابع معتبر تهیه کنید که این ماهی ها را در محیط های تمیز و سالم نگهداری کردند.در انواع غذاها و سوپ ها استفاده می شوند و از آنجایی که در سراسر جهان شناخته شده اند، در جنبه های مختلف آشپزی تبدیل به بخشی از غذاهای فرهنگی میشوند.توجه دقیقتر به برخی از فواید تغذیه ای تیلاپیا داشته باشید که آن را به یک عنصر مهم در رژیم غذایی همه

تبدیل کرده:

به خاطر خواص بسیاری که دارد به عنوان یک غذای دریایی کاملا مغذی شناخته شده است، ویتامین ها و مواد معدنی آن شامل مقدار زیادی از پروتئین، اسید چرب امگا ۳، سلنیوم، فسفر، پتاسیم، ویتامین B۱۲، نیاسین، ویتامین B۶ و اسید پانتوتنیک می شود. در بخش زیر می توان توضیح دقیق تری از مزایای سلامتی تیلاپیا را مطالعه کرد.

کاهش وزن

برخلاف بسیاری از محصولات حیوانی دیگر، ماهی تیلاپیا دارای پروتئین بالا و مقدار کمی کالری و چربی میباشد. پس مصرف آن در عین حال که تمام مواد مغذی بدن را تامین می کند مقدار کالری بسیار پایینی نیز دارد. تیلاپیلا اغلب به عنوان یک گزینه ی غذایی برای افرادی پیشنهاد می شود که می خواهند بدون گرسنگی در رژیم های سخت, وزن کم کنند.

 

رشد و نمو

یکی از مهمترین فواید تیلاپیا محتوای پروتئینی زیاد است که بیش از ۱۵ درصد نیاز روزانه ی بدن را در یک وعده تامین میسازد. پروتئین بخش مهمی از رژیم غذایی ماست ، به خصوص پروتئین حیوانی، زیرا آنزیم های موجود آن می تواند به اسیدهای آمینه کامپوزیتی تجزیه شده و دوباره به پروتئین های قابل استفاده در بدن انسان تبدیل شوند.

 

سلامت استخوان ها

یکی از مهمترین مواد معدنی موجود در این ماهی، فسفر است که یک ماده ی معدنی ضروری برای سلامت انسان است، زیرا بخش مهمی از رشد و نموی مواد استخوانی را تشکیل داده است. فسفر همچنین عنصری ضروری برای نگهداری دندان ها و ناخن ها بوده که آن ها را قوی و با دوام و پایدار نگاه می دارد. فسفر به جلوگیری از پوکی استخوان کمک میکند. این بیماری معمولا اغلب افراد با بالارفتن سن به آن مبتلا هستند، باعث کاهش تراکم مواد معدنی استخوان خواهد شد.

جلوگیری از سرطان پروستات

مانند بسیاری از گونه های ماهی، تیلاپیا هم دارای مقدار زیادی سلنیوم است. مزایای سلامتی سلنیوم زیاد هستند و این ماده یک آنتی اکسیدان های طبیعی به شمار می آید. مطالعات نشان دهنده ارتباط مستقیم مصرف سلنیوم با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و همچنین بیماری های مختلف قلبی هستند.

سلامت قلب

تیلاپیا منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد که به طور مستقیم با کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید در سیستم قلبی عروقی انسان مرتبط است. اسیدهای چرب امگا ۳ تاثیر عصاره ی اسیدهای چرب امگا ۶ را خنثی می کنند. به طور کلی، وجود سطح بالایی از کلسترول LDL (کلسترول مضر) در ماهی خطرناک است، اما مطالعات نشان میدهد که در تیلاپیا اثرات مفید اسیدهای چرب امگا ۳ بیش از خطرات وجود اسیدهای چرب امگا ۶ است.

سلامت مغز

پتاسیم و اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در تیلاپیا، به تقویت قدرت مغز و افزایش عملکرد عصبی مرتبط اند. پتاسیم سطح اکسیژن را در مغز افزایش داده و برای تعادل نسبی مایع خاصی که واکنش عصبی و رسوب مواد مغذی را در قسمت های مناسب بدن، از جمله مغز، آسان می کند، بسیار ضروری میباشد.

هشدار

همانطور که قبلا نیز ذکر شد، از آنجایی که ماهی تیلاپیا تمایل برای پاکسازی سموم در زیستگاه خود دارد، برخی از این سموم می توانند در بدن آن ها جذب شود. بنابراین، تیلاپیا را از شیلات های دولتی و یا از مناطقی خریداری باید کرد که در آنها  قوانین سختگیرانه کیفیت ماهیان اتخاذ میشود.همچنین، از آنجایی که مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۶ در آن وجود دارد، افراد مبتلا به بیماری های قلبی باید در مورد مصرف بیش از حد تیلاپیا مراقبت کنند. با رعایت این نکات می توانید با خیال راحت از طعم این ماهی کوچک و خوشمزه لذت ببرید.

 

و اما مدتی است که در مورد ماهی تیلاپیا شایعات زیادی از گوشه و کنار شنیده و این بار ادعا می شود که پرورش دهندگان، جهت رشد این ماهی از هورمون و آنتی بیوتیک زیادی استفاده کردند که جذب گوشت این ماهی شده و چون میزان اسید چرب امگا ۳ این ماهی پایین و توازنی میان امگا ۳ و امگا ۶ این ماهی وجود ندارد، سبب ناباروری مردان و مشکلاتی چون آلزایمر، التهاب روده و مشکلات قلبی خواهد شد.

این ادعاها را یک متخصص علوم و صنایع غذایی مورد بررسی و تحلیل قرار داد :

علت استفاده از هورمون در ماهی تیلاپیا،به جهت تغییر جنسیت این ماهی به جنس نر است،زیرا در این نوع ماهی،جنس نر نسبت به ماده سریع‌تر رشد میکند و زودتر به وزن فروش می رسد.

این هورمون به طور معمول در اولین روز خارج شدن ماهی از تخم -که هنوز جنسیت مشخص ندارد- استفاده می شود و اثرات آن تا ۳۴ هفته بعد که زمان فروش ماهی بالغ است از بین می رود و اثرات سوئی بر سلامت اشخاص نخواهد داشت.

آیا این مطلب مفید بود؟ 1
نظر خود را بنویسید! لطفا کلیک کنید