ممنوعیات غذائی سحر

لازم به ذکر است، در ماه رمضان خوردن "آب همراه غذا و نیز بلافاصله بعد از غذا و میوه " مضر و باعث سوءهاضمه و فساد غذا و تولید مواد سمی، است. از امام رضا نقل شده است که فرمودند:

مَن أرادَ أن لا تُؤذِیهُ مَعِدَتُهُ فَلا یشرَب عَلى طَعامِهِ ماءً حَتّى یفرُغَ مِنهُ ، ومَن فَعَلَ ذلِكَ رَطِبَ بَدَنُهُ ، وضَعُفَت مَعِدَتُهُ ، ولَم تَأخُذِ العُروقُ قُوَّةَ الطَّعامِ ؛ لِأنـَّهُ یصیرُ فِی المَعِدَةِ فِجّا إذا صُبَّ الماءُ عَلَى الطَّعامِ أوَّلاً فَأَوَّلاً.

هر كس مى‏خواهد معده ‏اش او را آزار ندهد ، میان غذا خوردن ، آب ننوشد تا آن را به پایان برساند ؛ زیرا كه هر كس چنین كند ، رطوبت در بدنش مى‏نشیند و معده‏اش ضعیف مى‏شود و رگ‏ها نمى‏توانند نیروى موجود در غذا را بگیرند ؛ چه ، اگر پى‏درپى آب به معده ریخته شود ، معده ، فراخ مى‏گردد .

و از دیدگاه طب سنتی و پزشکی جدید، در ماه رمضان مصرف آب به مقدار زیاد در وعده سحری و مخصوصاً بین غذا توصیه نمی‌شود، چون موجب رقیق شدن شیره معده و آنزیم‌های گوارشی شده و روند هضم غذا مختل می شود.

کسانی که سحری نمی‌خورند

جالب است بدانید روزه‌دارانی که از افطار تا افطار غذا می‌خورند چاق‌تر از افرادی می‌شوند که افطار، سحری و یک وعده نیمه‌شب می‌خورند و در ماه رمضان حذف وعده غذایی سحری از همه آسیب‌رسان‌تر است. این تصور که وعده غذایی شام می‌تواند جایگزین وعده سحری شود بسیار اشتباه است زیرا فرد در طول روز دچار افت قند خون می‌شود و تمایلش به مصرف غذاهای شیرین و پرکالری زیاد می‌‌شود، درواقع سلول‌های عصبی از کربوهیدرات‌ها انرژی می‌گیرند و با حذف سحری فرد برای خوردن مواد پرکالری حریص شده و در افطار پرخوری می‌کند و همین زمینه‌ساز افزایش وزن می‌شود.

بدخورها بیشتر از پرخورها در معرض خطرند

در حال حاضر بدخوری شایع‌تر از پرخوری است. استفاده‌ زیاد از مواد چاق‌کننده و مضر چون زولبیا و بامیه و انواع شیرینی‌ها ازجمله مصادیق بدخوری است و افراد تصور می‌کنند چون در طول روز هیچ چیز نمی‌خورند، مجاز هستند از این خوراکی‌ها مصرف کنند.هنگام افطار با توجه به خالی ماندن معده برای مدت نسبتا طولانی، نباید به صورت ناگهانی به خوردن غذاهای سنگین و شام مفصل اقدام کرد، بلکه به‌جای آن بهتر است در ماه رمضان روزه‌داران با مقداری نان و پنیر و سبزی افطار کنند تا ولع گرسنگی آنها برطرف شود و دو ساعت بعد شام بخورند. البته این توصیه بیشتر برای افراد بالغ است و نوجوانان در سن رشد می‌توانند بلافاصله یک وعده غذایی کامل بخورند.

رفع عطش در طول روز

اگر در ماه رمضان غذاهای ادویه‌دار گرم و خشک، خوراک‌های چرب و سرخ‌کردنی بخورید، شک نکنید که طی روز تشنگی امان‌تان را می‌برد. پس علاوه بر آنچه که در توصیه های وعده سحر، ذکر کردیم، در طول ساعات روزه‌داری هم می‌توانید عطش خود را با بوییدن سیب گلاب، خیار یا لیمو،  شست‌وشوی سر و گردن و سینه با آب ولرم و تنفس هوا و نسیم خنک که حرارت زاید قلب را کم می‌کند، کاهش دهید. همچنین بعد از خوردن سحری و در طول روز، بهتر است هنگام مسواک زدن برای کاهش تشنگی و خشکی دهان، از حجم کمتری خمیر دندان استفاده کنید.

مایعات و جامدات را هرگز با هم استفاده نکنید

وی با تاکید بر اینکه مصرف همزمان جامدات و مایعات برای سلامت بدن مضر است، مطرح کرد:افراد باید هنگام استفاده از مایعات و جامدات آن ها را با فاصله زمانی ۱۵ الی ۲۰ دقیقه استفاده کنند؛زمانی که افراد مایعات و جامدات را با هم استفاده می‌کنند به ضعف معده و عواقب دیگری مانند نفخ کردن،ترش کردن و سنگین شدن مبتلا می‌شوند.

این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه افراد می توانند روزه خود را با خرما باز کنند، افزود: افرادسعی کنند به جای استفاده از زولبیا و بامیه از خرما استفاده کنند؛ خرما حاوی قند طبیعی استو همراه با شیر بهترین ماده برای باز کردن روزه است، قند خرما بی حالی در فردرا برطرف می‌کند و انرژی کافی بدن را محیا می‌کند.

چرا باید از درهم خوری پرهیز کرد؟

رمضانی با تاکید بر اینکه علت اصلی چاقی در ماه رمضان درهم خوری و برهم خوری است، گفت:درهم خوری یعنی استفاده همزمان از مایعات و جامدات، این بدترین شکل استفاده از غذا است،مایعات پس از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در بدن هضم می شود و جامدات حدود یک الی سه ساعت،پس باید بعد از این زمان‌ها مواد دیگری استفاده کنیم، برهم خوری هم یعنی این غذا‌ها را یکیپس از دیگری بدون هیچ فاصله‌ای مصرف کنیم.

وی یاد آور شد: زمانی که حس می‌کنید غذایی در معده شما هضم نشده، برای هضم نیاز به گذشتزمان دارد؛ این ماده غذایی را با حلیم استفاده نکنید چرا که ضعف معده و سردی را به همراه داردو به فرد احساس بیماری می‌دهد لذا افراد باید در مصرف مواد غذایی ملاحظه کنند تا دچار بیماری نشوند.

در طول ماه رمضان چگونه باید ورزش کنم؟

توصیه کلی این است که در طول هفته اول حجم و شدت ورزش را کم کنید تا بدن به روزه داری عادت کند.

اینکه هفته اول را ورزش کنید و یا جا بیندازیدش یک تصمیم فردی است. برخی افراد با شرایط کنار می آیند و برخی نیز نمی توانند از همان ابتدا شروع کنند چون ورزش باعث خستگی شدید و کم آبی بدنشان می شود. وقتی ورزش می کنید حداقل خیالتان راحت است که بعد از ماه رمضان مجبور نیستید دوباره عضله درد تحمل کنید. پس نتیجه این شد که در ماه رمضان از شدت و حجم ورزش کاسته شود اما کنار گذاشته نشود.

بعد از یک یا دو هفته احساس می کنید می توانید دوباره همان وزنه های همیشگی را بلند کنید. اما بهترین کار این است که شدت را کاهش دهید و بیشتر به فکر تثبیت باشید.

آیا این مطلب مفید بود؟
نظر خود را بنویسید! لطفا کلیک کنید