یکی از اقدامات مهمی که هر فرد متاهل یک روز آن را انجام می دهد، بچه دار شدن است! اگر تصمیم شما برای بچه دار شدن جدی است و می خواهید که مادر شوید در ابتدا به شما تبریک می گوییم اما باید بدانید که مسئولیت سنگینی به دوش شماست! برای گذراندن یک دوره بارداری باید آرامش داشته باشید و با رعایت برخی از اصول، فرزندی سالم را به این دنیا بیاورید. در ادامه نکاتی برای آشنایی شما در خصوص مراقبت قبل بارداری ارائه شده است.

انجام معاینات و آزمایش ژنتیک

پیش از بارداری باید به پزشک مراجعه کنید و معاینات پیش از بارداری را انجام دهید و که در این جلسات پزشک سوابق پزشکی شخصی و خانوادگی، وضعیت فعلی سلامت شما، داروها و مکمل‌های مصرفی را بررسی خواهد کرد. مصرف برخی از دارو ها و مکمل ها برای دوران بارداری مضر است که اگر قصد دارید برای باردار شدن اقدام کنید باید مصرف آن ها را قطع کنید چرا که برخی از این مواد در بافت چربی بدن ذخیره می شوند. برای بررسی وضعیت سلامت شما، آزمایش هایی انجام می دهند و قرص ها و مولتی ویتامین هایی تجویز می گردد و با استفاده از واکسیناسیون ها، ایمنی بدن شما تکمیل می گردد که مراقبت قبل بارداری شما تکمیل می گردد.

مراقبت های پیش از بارداری

مراقبت های پیش از بارداری

 

اگر شما در سابقه خانوادگی خود، بیماری ژنتیکی وجود دارد و توانایی پرداخت هزینه های آزمایشات را دارید، بهتر است به انجام آزمایش ژنتیک پیش از بارداری بپردازید و دقت کنید که پزشک قبل از درخواست آزمایش، شما را برای مشاورۀ ژنتیک می‌فرستد تا مشاورۀ لازم در اختیارتان قرار گیرد. این آزمایش کمک خواهد کرد که بدانید آیا شما یا همسرتان حامل ژن بیماری‌های ارثی جدی مثل فیبروز سیستیک یا کم‌ خونی داسی شکل هستید یا خیر. اگر هر دو نفر شما حامل ژن یک بیماری ژنتیکی باشید، فرزند شما به احتمال ۲۵ درصد به آن بیماری مبتلا خواهد شد. در این آزمایش شما باید تنها با ارائۀ یک نمونه بزاق دهان یا خون توسط خود و همسرتان، آن را انجام دهید. البته انجام آزمایش ژنتیک ضروری نبوده و جزو مراقبت قبل بارداری به شمار نمی رود و تنها برای افرادی با سابقه بیماری ژنتیکی پیشنهاد می گردد

مکمل های مورد نیاز در بارداری

پیش از بارداری باید مصرف مکمل فولیک اسید را آغاز کرده و در طول دوران بارداری آن را ادامه دهید. با مصرف روزانه ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید حداقل به مدت یک ماه پیش از باردار شدن و طی سه ماهۀ اول بارداری می‌توانید احتمال ابتلای جنین به نقص‌های لولۀ عصبی مثل اسپینا‌بیفیدا را به میزان ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش دهید. مصرف فولیک اسید به پیشگیری از نقص های مادرزادی کمک می کند. پزشک با توجه به آزمایشات شما، قرص فولیک اسید یا مکمل های بارداری و مولتی ویتامین های بارداری که حاوی میزان مناسبی فولیک اسید است برای شما تجویز می کند. در این مکمل ها باید ویتامین A به میزان کافی وجود داشته باشد و وجود بیشتر  از حد این ویتامین سبب بروز نقص های مادرزادی برای جنین می گردد. اگر از مصرف یکی از مکمل‌هایتان مطمئن نیستید، از پزشک خود بخواهید یک مکمل مناسب برای شما تجویز کند. مراقبت قبل بارداری باید با توجه به این مکمل ها صورت پذیرد تا فرزندی سالم برای شما را به ارمغان بیاورد.

مکمل های مورد نیاز در بارداری

مکمل های مورد نیاز در بارداری

 

منع نوشیدنی های الکلی و مصرف مواد مخدر

در زمان بارداری باید توجه کنید که اگر سیگار می کشید و یا مواد مخدر مصرف می کنید، این زمان باید آن ها را ترک کنید. سیگار و مواد مخدر می تواند سبب سقط جنین ، زایمان زودرس، تولید نوزادان با وزن کمتر از وزن طبیعی شود. توجه کنید که بسیاری از مواد، تا مدت ها پس از مصرف و با وجود از بین رفتن علائم آن ها، در بدن باقی می مانند و می توانند تاثیر گذار باشند. نتایج تحقیقات نشان داده است که مصرف دخانیات باعث کاهش باروری در زنان و کاهش تولید اسپرم در مردان می‌شود؛ حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز باعث کاهش باروری شما می‌شود. در این زمان باید از مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید. متخصصان توصیه می‌کنند پیش از بارداری مصرف نوشیدنی‌های الکلی را کلاً کنار بگذارید، زیرا اثرهای مخرب مصرف الکل حتی به میزان بسیار کم نیز بر جنین کاملاً مشخص نیست.

منع کشیدن سیگار پیش از بارداری

منع کشیدن سیگار پیش از بارداری

 

ورزش و تغذیه پیش از  بارداری

وزن طبیعی یکی از راه های آسان تر کردن بارداریست. داشتن شاخص توده بدنی که با نام BMI شناخته می شود اگر کمتر و یا بیشتر باشد سبب سخت تر و مشکل شدن بارداری می شود. تناسب اندام پیش از بارداری به بارداری سالم کمک می کند. اگر شما جزو افرادی باشید که شاخص توده بدنی شما بسیار بالا باشد، بیشتر در معرض عوارض مربوط به بارداری یا زایمان هستند و زنانی که شاخص تودۀ بدنی آنها کمتر از حد طبیعی است و وزن خود را تا زمان بارداری به حد طبیعی نمی‌رسانند، در معرض خطر زایمان نوزادانی با وزن کمتر از حد طبیعی هستند. با مشورت پزشک خود، بهترین روش را برای رسیدن به وزن طبیعی انتخاب کنید. دقت کنید که از جمله مراقبت های لازم قبل از بارداری ، رسیدن به وزن مطلوب برای به دنیا آوردن فرزند است.

تغذیه پیش از بارداری

تغذیه پیش از بارداری

حتما پیش از بارداری، برنامه ورزشی برای خود تعیین کرده و آن را دنبال کنید تا زمانی که باردار می شوید، بدنی سالم و مناسب داشته باشید. برنامه ی ورزشی صحیحی که وجود دارد، شامل روزانه 30 دقیقه یا بیشتر ورزش های ملایم به مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و بدن سازی در بیشتر روز های هفته است. می توانید با انجام ورزش های کششی و یا یوگا به افزایش انعطاف بدن خود کمک کنید. در طول زمان بارداری ورزش کردن مشکلی ندارد و توصیه نیز می شود مگر در شرایطی که پزشک شما، شما را از انجام تمرینات منع کرده باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
نظر خود را بنویسید! لطفا کلیک کنید