چای سبز به عنوان یک نوشیدنی محبوب در بین افرادی که دائما در حال رژیم هستند، می باشد! شاید چای سبز به عنوان سالمترین نوشیدنی در این جهان شناخته شده باشد و تنها مزایای آن را شنیده باشید. مصرف چای سبز سبب بهبود عملکرد مغز می گردد و از بروز مشکلات حافظه‌ی ناشی از بالا رفتن سن جلوگیری می‌کند. چای سبز همچنین به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند و ماده‌ای فعال است که در بیش‌تر رژیم‌های غذایی کاهش وزن گنجانده می‌شود. از دیگر مزایای مصرف چای سبز می توان به آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی اشاره کرد. در واقع این نوشیدنی به طور کامل از آنتی اکسیدان تشکیل شده است و سبب افزایش ایمنی بدن می شود و وضعیت سلامت دندان ها را بهبود می بخشد. این چای همچنین می‌تواند به درمان دیابت کمک کند.البته دقت کنید که دوز بالای هر گیاه دارویی میتواند مانع از عملکرد درست کبد شده و عفونت ایجاد نماید.

فواید چای سبز

فواید چای سبز

مصرف چای سبز به جای قهوه هم انجام می شود که فواید آن را در بالا ذکر کردیم و باید بگوییم که تحقیقات ثابت کرده است که چای سبز حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام کاتچین است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. کاتچین خدمات زیادی برای بدن ما انجام می دهد از بهبود عملکرد حافظه گرفته تا پیشگیری از سرطان از جمله فواید این آنتی اکسیدان می باشد. البته دقت کنید که مضرات مصرف زیاد چای سبز می تواند خیلی بیشتر از مزایای آن باشد. در ادامه به بررسی برخی از عوارض مصرف زیاد چای سبز می پردازیم.

چای سبز

چای سبز

چرا چای سبز ننوشیم؟

مصرف زیاد چای سبز سبب می شود تا جذب آهن غیر گوشتی صورت نپذیرد. ممکن است که چای سبز مانع از جذب منابع گیاهی و غنی شده آهن به مانند حبوبات، تخم مرغ یا لبنیاتی که مصرف میکنید، شود. البته چای سبز در جذب آهن گوشتی هیچ گونه تاثیری نمی گذارد. افرادی که مبتلا به بیماری خود ایمنی به مانند آلرژی، آسم و سرطان هستند باید از این نوشیدنی آرامش بخش استفاده نکند. چای سبز در بدن سالم، ایمنی بدن را تقویت می کند اما اگر دچار اختلال در سیستم ایمنی باشید، ممکن است تحریک سیستم ایمنی باعث شود بیشتر به بدنتان حمله کند و بیماری تشدید شود.

چای سبز

چای سبز

البته به طور کلی می توانیم بگوییم که فواید چای سبز بر مضرات آن برتری دارد و افراد می توانند برای کاهش مصرف کافئین چای سبز را جایگزین قهوه کنند که در هر فنجان از چای سبز 25 تا 50 میلی گرم کافئین دریافت می کنید و این در حالی است معمولا در هر فنجان قهوه 59 تا 200 میلی گرم کافئین وجود دارد. البته دقت کنید که زیاده روی در مصرف چای سبز سبب می شود که کافئین دریافتی بیشتر شود. سعی کنید در هر روز حداکثر 4 فنجان چای در روز بنوشید و این مقدار سبب می شود تا وزن شما کاهش بیابد و در این شرایط  بدن شما کافئین زیادی جذب نمی کند و تاثیر منفی در جذب آهن ندارد. برای بهره بردن بیشتر از چای بهتر است آن را با معده خالی مصرف کنید تا حداکثر جذب آنتی اکسیدانهای چای در بدن انجام شود.

آیا این مطلب مفید بود؟
نظر خود را بنویسید! لطفا کلیک کنید