میوه های خشک ، جدی ترین عامل پوسیدگی دندان

میوه خشک

میوه های خشک اثرات درمانی موثر و مفیدی دارند. مغذی هستند و انرژی لازم را برای بدن تامین می کنند. مصرف مواد غذایی طبیعی مانند آجیل و خشکبار ، میوه ها، سبزی ها و غلات در حفظ سلامتی بسیار موثرند.

همانطوریکه می دانیم میوه خشک  یک مکمل غذایی مفیدی محسوب می شود، ولی نباید بیش از حد استفاده شود چون در صورت استفاده زیاد تاثیرات منفی دارد نه تنها فایده نمی کند بلکه ضرر هم دارد.

کارشناسان  توصیه  میکنند مصرف میوه های خشک، معمولا در حدود 2 قاشق غذاخوری است، اول آن را اندازه گیری کنید بعدا بخورید و مستقیم از داخل بسته نخورید چون اندازه آن مشخص نمی شود و زیاد می خورید.

تاثیر میوه های خشک بر روی دندان ها

 

تاثیر میوه های خشک بر روی دندان ها

بسیاری از مواد غذایی و خوراکی‌ها هستند که فواید بینظیر و فوق‌العاده‌ای دارند اما ممکن است مصرف زیاد آنها به دندان‌ها و لثه‌ها آسیب وارد کند.

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که همیشه مقداری میوه خشک در جیب یا کیف خود دارید، بهتر است مراقب دندان‌های خود باشید، زیرا مصرف بیش از حد میوه های خشک مانند کشمش میتواند باعث تخریب دندان‌ها شود.

البته ما نمی گوئیم که میو ه خشک جزو خوردنی های سالم نیست  ولی مقدار زیاد آن دارای عارضه های جانبی است که این عارضه ها عبارتند از :

افزایش وزن

با توجه به عطر و طعم آن انسان دوست دارد که زیاد بخورد  و خوردنش آسان است، . کارشناسان بهداشت بر این باورند که با مصرف 3500 کالری ، شما می توانید وزن خود را تا 0،5 کیلوگرم افزایش  دهید.

کرم خوردگی دندان

میوه خشک شده غنی از قند طبیعی، و یا فروکتوز است. مقدار اضافی قند در میوه های خشک به منظور حفظ سطح رطوبت ، و نیز نچسبیدن میوه ها باعث پوسیدگی دندان می شود در زمان مصرف این میوه ها باید مقدار زیادی آب بنوشید و حتما دندانهای خود را مسواک بزنید.

افزایش سطح قند خون

برخی از میوه های خشک،  قند زیادی دارند و در صورت افراط دچار بیماری دیابت می شوید

مشکل  هضم

میوه خشک شده غنی از فیبر،  برای سوخت و ساز بدن و سلامت گوارش ضروری هستند،  اما، افزایش و کاهش  مقدار فیبر ممکن است آسیب بیشتری به بدن وارد کند، . علاوه بر این، میوه های خشک می تواند باعث  نفخ، اسپاسم، گاز، یبوست و اسهال شوند.

عوارض و تاثیر میوه های خشک بر روی دندان ها

سارا سابیر، دندانپزشک دانشگاه سالفورد انگلستان، جدی ترینعامل پوسیدگی دندان ها را کشمش و میوه های خشک عنوان می کند.

به گفته وی، درحالیکه میوه های خشک سرشار از ویتامین ها هستند، اما میزان قند موجود در آنها بی نهایت برای دندان کودکان مضر است.

وی در ادامه عنوان می کند که یک پاکت کوچک کشمش معادل حاوی حدود ۸ قاشق چایخوری شکر است. میزان مصرف قند روزانه مجاز برای کودکان ۴ تا ۶ سال، بیش از ۵ حبه قند نیست. برای کودکان ۷ تا ۱۰ سال، نباید بیش از ۶ حبه قند باشد.

به گفته سارا، کشمش با وجود داشتن حالت چسبندگی به دندان ها می چسبد و از اینرو منبع ماده قندی برای مدت زمانی طولانی در دسترس باکتری ها قرار می گیرد، که این مسئله می تواند منجر به پوسیدگی دندان ها در طولانی مدت شود.

چه غذاهایی برای دندان ها مفید هستند؟

پنیر، شیر، ماست ساده، سبزیهای برگدار و بادام غذاهایی هستند که به علت تامین کلسیم و سایر مواد معدنی برای دندانها مفید هستند. غذاهای حاوی پروتیین مثل گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ بهترین منبع فسفر هستند.

کلسیم و فسفر نقش بسیار مهمی در سلامت دندان دارند، چون از مینا محافظت می کنند و باعث دوباره ساخته شدن آن می شوند.میوه ها و سبزیجات به علت محتوای بالای آب و فیبرشان و کمک به تمیز کردن دندان، بسیار مفید هستند.

از سوی دیگر این غذاها ساخت بزاق را تحریک می کنند که خود اسیدهای مضر و ذرات غذایی را می شوید و اسیدها را خنثی می کند. علاوه بر آن غذاهای حاوی ویتامین A (مفید برای ساخت مینا) و C (مفید برای لثه) توصیه می شود. نوشیدن آب خصوصاً از نوع فلوراید دار بسیار مفید است.

سایر خوراکی های مضر برای دندان و لثه

آب نبات های سفت
شاید بعد از غذا، خوردنِ آبنبات نعنایی خیلی دلچسب به نظر بیاید به خصوص زمانی که غذای سنگین یا سالادی پر از کلم و سبزیجات مختلف خورده باشید. اما باید بدانید که به نظر دندان پزشک ها ضرر این کار بیشتر از منفعت آن است.

آب نبات های نعنایی، انواع پاستیل ها و در کل شیرینی جات سفتی که به مرور در دهان آب می شوند بزاق را اسیدی می کنند. می پرسید چرا؟ به خاطر این که این نوع شیرینی جات را مدت زمان طولانی در گوشه ای از دهان مان جا می دهیم و همین امر باعث تولید اسید می شود.

اگر این کار را به دلیل ترس از بوی بد دهان انجام می دهید باید بگوییم که شیوه ی خوبی برای داشتن نفس خوش بو انتخاب نکرده اید. اگر عادت دارید که همیشه پاستیلی گوشه ی لپ تان داشته باشید سعی کنید از نوع کم شیرین یا کلا بدون شکر باشد.
نوشابه های انرژی زا
توصیه می کنیم از مصرف نوشیدنی های شیرین و غلیظ که پرکالری هستند و به ورزش کاران توصیه می شوند بپرهیزید.

این نوشیدنی ها نه تنها اسیدی هستند بلکه مدت زمان طولانی روی دندان ها جا خوش می کنند. اگر به سلامت دندان های تان علاقه مندید انرژی مورد نیاز بدن تان را با خوردن مواد غذایی دیگر تأمین کنید
لیمو ترش
اگر شما نوشیدنی های اسیدی را به نوشیدنی های شیرین ترجیح می دهید باید بدانید که باز هم خطر آسیب زدن به دندان هایتان وجود دارد.
لیمو ترش میوه ی اسیدی است و اگر عادت دارید وقت و بی وقت آب لیمو ترش سر بکشید یا مدتی لیمو ترش میک بزنید باید بدانید که کلسیم مینای دندان های تان را به خطر می اندازید.

نه تنها قند طبیعی موجود در لیمو ترش (یا شکری که خودمان به آن اضافه می کنیم) در دهان اسیدی می شود بلکه خود لیموترش به طور طبیعی اسیدی است و همین امر باعث آسیب رساندن به دندان ها می شود.
نوشابه های گازدار و آب میوه ها
اینجا نیز متهم اصلی قند است. بعضی ها عادت دارند که این قبیل نوشیدنی ها را قبل از قورت دادن برای مدتی در دهان خود نگه می دارند یا انگار که دهان شویه می کنند نوشیدنی ها را در لا به لای دندان های شان جریان می دهند.

اگر جزو این قبیل افراد هستید باید بگوییم که باز مینای دندان تان تهدید می شود.

توصیه می کنیم بلافاصله بعد از مصرف نوشابه های گازدار و آب میوه ها اندکی آب بنوشید. همچنین می توانید برای کاهش تماس این مایعات با دندان هایتان هنگام نوشیدن آن ها از نی استفاده کنید.

نظر خود را بنویسید! لطفا کلیک کنید