ماه رمضان به پایان رسید و مصرف غذا در بین خانواده ها به روال معمول خود بازگشت. البته بعد از یکماه روزه داری به دلیل تغییر عادت غذایی دستگاه گوارش بهتر است در انتخاب مواد غذایی دقت بیشتری داشته باشید. ما امروز طرز تهیه یک نان خوشمزه و البته مقوی را به شما آموزش می دهیم که می توانید به عنوان صبحانه و یا عصرانه از آن میل بفرمایید . طرز تهیه نان پیروک را در ادامه ببینید.

نان پیروک

 نان پیروک یک نوع نان خوشمزه است که هم برای صبحانه می توانید استفاده کنید و هم برای عصرانه.
 

طرز تهیه نان پیروک

 

 مواد مورد نیاز:

پودر مایه‌خمیر 1 قاشق سوپخوری
 شكر یك‌سوم پیمانه
شیر ولرم 125 میلی‌لیتر (یك‌دوم پیمانه)
آرد نان 350 گرم
كره  50 گرم
تخم‌مرغ  2 عدد
نمك یك‌چهارم قاشق چایخوری
زرده تخم‌مرغ 1 عدد

 مواد لازم میانی:

كره 50 گرم
بیسكویت 100 گرم
دارچین یك‌دوم قاشق چایخوری
آب پرتقال 2 قاشق سوپخوری
شكر 100 گرم
گردوی خردكرده 200 گرم
زرده تخم مرغ 1 عدد

نان پیروک

 

 

1. مایه‌خمیر و یك قاشق سوپخوری از شكر و شیر را در كاسه‌ای بریزید و مخلوط كنید، روی آن را بپوشانید و در جای گرمی قرار دهید تا مایه‌خمیر فعال شود. آن‌گاه آرد و نمك را در كاسه دیگری بریزید و باقیمانده شكر را به آن بیفزائید و مخلوط سازید. سپس كره نرم‌شده، تخم‌مرغ‌ها، نمك و مایه‌خمیر عمل‌آمده را نیز اضافه كنید و مواد را كاملاً با هم مخلوط كنید تا خمیری به دست آید.

2. حالا خمیر را روی سطح آردپاشیده، خوب ورز دهید تا كاملاً صاف و یكدست شود. بعد آن را در كاسه چربكرده‌ای بگذارید، رویش را بپوشانید و در جای گرمی نگه دارید تا حجم خمیر دو برابر شود. اكنون خمیر را دو قسمت كنید و یك قسمت را به شكل مستطیل، تقریباً به اندازه 30×40 سانتی‌متر باز كنید و در سینی چربكرده قرار دهید و اطراف خمیر را مرتب كنید.

3. اكنون با مواد میانی روی خمیر را بپوشانید و قسمت دوم خمیر را به شكل نوارهای 2 سانتیمتر ببرید و به شكل ضربدر روی مواد قرار دهید. بهتر است لبه‌های خمیر زیری را با آب مرطوب كنید تا دو خمیر به هم بچسبند. اینك روی خمیر را بپوشانید و صبر كنید تا دوباره خمیر حجیم شود.

4. سپس روی خمیر را با زرد‌ه تخم مرغ مرطوب سازید و در فر (تاون) گرم‌شده با دمای 180 درجه سانتیگراد، به مدت تقریبی 30 دقیقه قرار دهید تا نان، بپزد و طلائی‌رنگ شود.

روش تهیه مواد میانی:

 بیسكویت ساده را آسیاب كنید و با كره آب‌كرده خنك‌شده، دارچین، شكر، آب‌پرتقال، زرد‌ه تخم مرغ و گردوی بوداده مخلوط كنید.

مضرات مصرف شکر:

شکر برای سلامتی بدن خیلی مضر است زیرا، یک ماده سمی برای بدن محسوب می شود. که در طولانی مدت، عوارض خود را نشان می دهد. در زیر به بیان مضرات مصرف شکر می پردازیم :

۱- شکر نقش عمده ای در پوسیدگی دندان ها دارد.( ایجاد حفره در دندان، خونریزی لثه، تخریب استحکام استخوانی و از دست دادن دندان ها)

۲- عامل اصلی دیابت است ( کاهش و افزایش قند خون )

۳- در ایجاد بیمارهای قلبی، تصلب شرائین، بیماری های روحی، افسردگی ، پیری، فشارخون بالا و سرطان نقش دارد.

۴- باعث عدم تعادل هورمونی بدن و آسیب به غدد داخلی بدن مثل غدد فوق کلیوی و لوزالمعده می شود که میزان قند خون را تا حدود زیادی تحت تأثیر قرار می دهد.

۵- باعث خستگی مزمن می شود.

۶- باعث افراط در خوردن مواد غذایی در افرادی می شود که دچار پرخوری عصبی (بولیمیا) هستند.

۷- افزایش علائم

آیا این مطلب مفید بود؟
نظر خود را بنویسید! لطفا کلیک کنید