کسانی که قد متوسط یا کوتاهی دارند معمولا آرزو می‌کنند که کاش کمی بلندتر میشدند.بلند قد بودن می‌تواند بر روی احساسی که فرد از خودش دارد تاثیر واقعی بگذارد.افرادی که قد نسبتا کوتاهی دارد ممکن است اعتماد به نفس کافی ندارند.قد یک فرد توسط ژنتیک مشخص می‌شود اما نمی‌توان گفت که این تنها عامل برای کوتاهی یا بلندی قد اوست. هورمونی در بدن به نام  هورمون رشد انسانی(HGHH) وجود دارد که رشد قد انسان را تنظیم کرده،این هورمون توسط غده هیپوفیز تولید شده و برای رشد استخوان‌ها و غضروف بسیار ضروری است.فاکتورهای مختلف و متعددی نقش کلیدی در تعیین قد بازی می‌کنند. مواردی همچون سیگار کشیدن در طول دوره بارداری ، مراقبت‌های پس از زایمان ضعیف، وزن کم در هنگام تولد و شرایط سلامتی ضعیف در طول دوران کودکی می‌تواند بر روی بلندی یا کوتاهی فرد تاثیر بگزارد.اغلب مردم فکر می‌کنند که بعد از ورود به دوره بزرگسالی رشدشان متوقف می‌شود اما یک فرد می‌تواند حتی بعد از سن رشد نیز چند اینچ بلندتر شود. اینکار از طریق داشتن یک سبک زندگی سالم میسر می‌شود.

علت دیگر کوتاهی قد مربوط به اختلالات هورمونی است.با توجه به این که تغییرات رشد و افزایش قد می تواند، شاخص حساسی از سلامت عمومی بشمار آید، بررسی دقیق الگوی رشد به ویژه در دوران کودکی ضروری است. بلندقد شدن به عوامل متعددی بستگی دارد. قد افراد نتیجه ای از تداخل عوامل داخلی و محیطی در طول دوران رشد میباشد.

عوامل داخلی تعیین کننده قد، فاکتورهای ژنتیکی است که فرد از والدینش دریافت کرده و قابل تغییر نیست، عوامل محیطی تاثیرگذار نیز عبارتند از : تغذیه ، آب و هوا، اقلیم و بیماری ها و... نزدیکی یا دوری به خط استوا در اندازه بدن افراد موثر بوده.

اگر چه نمی توان عوامل محیطی و ژنتیکی را به راحتی جدا کرد ولی با بررسی ملل مختلف، نژادها و سرزمین های گوناگون این نتیجه به دست آمده که عوامل محیطی مانند تغذیه و رژیم غذایی مناسب و سالم بسیار مهم است.از نظر ژنتیکی پس از اتمام دوران بلوغ افزایش قد متوقف شده، در این نقطه، فعل و انفعالات پیچیده ژن ها، مواد مغذی و هورمون ها به اوج خود خواهد رسید.

ویتامین هایی که قدتان را بلند می کنند

رشد یک مرحله پیچیده و تحت تاثیر توان ژنتیک، عملکرد سیستم غدد اندوکرین، وضعیت تغذیه ای، سطح فعالیت فیزیکی و وجود یا عدم وجود بیماری های مزمن میباشد.اختلال در هر یک از این موارد باعث نقص رشد و کوتاهی قد میشود. استفاده منظم از چارت رشد و ثبت سریال قد از دوران شیرخوارگی کلید تشخیص رشد غیرطبیعی و شروع اقدامات پیشگیرانه و درمانی میباشد.

ویتامین های موثر در عدم کوتاهی قد

1 - کلسیم   2 - منیزیم   3 - ویتامین های گروه   B+.4 روی 5 - ویتامین D.6  ویتامین C. 7  ویتامین K.8 فسفر

حرکات کششی انجام دهید:

کشش یک روش موثر دیگر برای افزایش قد در هر سنی میباشد سعی کنید با ایستادن روی انگشتان خود بدنتان را بکشیدو با انجام تمرینات کششی روزانه می‌توان یک الی دو اینچ افزایش قد داشت.

شیر بنوشید:

شیر منبع غنی از کلسیم میباشد که برای رشد استخوان‌ها ضروری است. کلسیم نقش موثری در افزایش قد دارد.علاوه بر این، شیر حاوی ویتامین A و پروتئین است که برای سلامت بدن ضروری است. برای اینکه بتوانید قد خود را بلندتر کنید بهتر است حداقل دو الی سه لیوان شیر  روزانه بنوشید.مصرف لبنیات همچون پنیر، پنیر کلبه، ماست و خامه می‌تواند بر روی افزایش قد تاثیر داشته باشد.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
نظر خود را بنویسید! لطفا کلیک کنید