خانه داری از آن دست کارهای مهم و مورد نیاز است که می تواند پس از مدتی خصوصا برای زنان شاغل خسته کننده و فرسایشی شود.بنابراین امروزه می توان با ترفندهای زیادی، خانه داری را برای زنان پر مشغله آسان تر و لذت بخش تر کرد. تانما در این مطلب شما را با اصول و ترفندهای خانه داری زنان پر مشغله بیشتر آشنا می کند؛

خانه داری چیست؟

به مجموعه کارهای مربوط به گرداندن امور یک خانه ، خانه داری می گویند. بیشترین امور خانه داری عبارت است از آشپزی ، نظافت منزل ، شست وشوی ظروف و پوشاک ، اتوکشیدن ، باغبانی ، خرید منزل ، تربیت فرزندان و … ، به فردی که به این امور می پردازد خانه دار گفته می شود.

فوت و فن های خانه داری زنان شاغل

اولویت های زندگی تان را مشخص کنید

مشخص کردن اولویت ها به طور واضح و روشن، اولین و ضروری ترین مرحله در حفظ تعادل در زندگی است. نکته مهم در این زمینه آن است که مشخص کنید می خواهید اولویت های واقعی شما چه باشند نه این که فکر و تخیل خود را از اولویت مطرح کنید. اگر قرار باشد زندگی تان فقط و فقط بر روی یک چیز متمرکز شود، آن چیست؟ و دومین، سومین، چهارمین و پنجمین؟

اگر صادقانه و با فکر پاسخ دهید پنج اولویت اصلی شما مشخص می شود که ممکن است این موارد را شامل شود: فرزندان، شوهر، شغل، ارتباطات، مسایل مذهبی، سلامت، ورزش، هنر، سرگرمی و سفر. حالا یاد بگیرید در حین کار روی هر اولویت تمام تمرکزتان را فقط روی همان داشته باشید مثلا وقتی با بچه ها هستید به کار فکر نکنید و تمام فکرتان با آنها باشد.

کارهای غیرضروری را حذف کنید

وقتی اولویت مشخص کردید، متوجه می شوید روی بعضی کارهایی که اولویت ندارند زیاد وقت صرف می کنید. مثلا بعد از بچه دار شدن بهتر است تماشای تلویزیون را کمتر کنید.

مدیریت زمان را فراموش نکنید

اگر برنامه ریزی داشته باشید زمان می تواند بهترین دوست و بهترین دشمن شما باشد. در صورتی که شما هم مادر هستید هم یک زن شاغل بهتر است از زمان بهترین بهره را ببرید. کارهای خانه را سازماندهی کرده و با برنامه انجام دهید.

برای پخت غذا و خرید، فهرست تهیه کنید تا اتلاف وقت نشود بسیاری از زنان شاغل در روز جمعه برای تمامی هفته غذا می پزند و آنها را در فریزر آماده نگاه می دارند تا هر روز مجبور نباشند ساعاتی را به پخت غذا اختصاص دهند و شب که باز می گردند به جای آنکه غذا درست کنند می توانند تنها غذا را گرم کرده و ساعات باقی مانده خود را به آماده کردن لباس ها و برنامه های درسی فرزندشان اختصاص دهند.

برای آنکه رییس خود را همیشه راضی نگاه دارید و به او اثبات کنید که بسیار موثر هستید روزهایی که وقت بیشتری دارید زودتر به محل کار بیایید و دیرتر آن را ترک کنید تا اگر روزی مجبورید کمی دیرتر بیایید و زودتر به خانه بازگردید، کسی شما را سرزنش نکند. البته همیشه این موضوع را درنظر بگیرید که شما یک زندگی خانوادگی هم دارید و نباید در صورت اصرار همکاران، ساعات متعلق به اعضای خانواده را به کارتان ببخشید.

وقت شناس باشید

برای آنکه هم خانواده و هم رییس خود را راضی نگه دارید بهترین راه حل آن است که هر کاری را در زمان خودش انجام دهید. در خانه کارهای اداری را فراموش کنید و در اداره مرتبا به خانه زنگ نزنید. بدین ترتیب شما می توانید بیشترین استفاده را از ساعات خود ببرید و موثر باشید در صورتی که شما روزی مجبور بودید کارهای اداره تان را به منزل ببرید، بهتر است صبح این موضوع را با اعضای خانواده در میان بگذارید و نظر آنها را جلب کنید.

از سوی دیگر اگر کودکان شما عادت دارند بدون هیچ دلیلی بعدازظهرها به محل کار شما بیایند، بهتر است این عادت را متوقف کنید. تنها در صورتی که کار ضروری پیش آمد، اعضای خانود ه تان می توانند به محل کارتان مراجعه کنند یا با شما تماس بگیرند.

برعکس در صورتی که رییس و همکارانتان عادت دارند، خارج از وقت اداری با شما تماس بگیرند بهترین کار این است که وقتی در خانه هستید تلفن همراهتان را خاموش کنید یا تنها به sms جواب دهید. استراحت کنید نباید تمامی انرژی خود را صرف زندگی خانوادگی و کاری تان کنید. گرچه هر دوی آنها به شما نیاز مبرم دارند اما فراموش نکنید که شما هم باید برای خودتان وقتی قایل شوید.

خانه داری زنان پر مشغله

فوت و فن خانه داری

سعی کنید صبح زود از خواب بیدار شوید

روز خود را زودتر شروع کنید و در ذهن خود برای روز برنامه ریزی کنید و تقسیم کار کنید. زود بیدار شدن به شما فرصت کافی می دهد تا بتوانید افکارتان را تنظیم کنید و بین کار های روزمره در اداره و مدیریت خانه تعادل برقرار کنید. زود بیدار شدن به شما در این موارد کمک می کند:

  • ذهن شما بعد از یک استراحت مناسب، بیش از هر زمان دیگری برای برنامه ریزی، اولویت بندی وظایف و مدیریت زمان آماده است.
  • کار های داخلی منزل به طور معمول در صبح زود قبل از رفتن به محل کار بهتر انجام می شوند.
  • شما زمان بیشتری برای سپری کردن در کنار خانواده خواهید داشت.
  • شما می توانید صبح زودتر از خانه خارج شوید و در نتیجه ترافیک صبح گاهی را تجربه نکنید.

زمانی را برای کارهای "شخصی" در نظر بگیرید

اگر کار، انجمن اولیا و مربیان و یا وقت دکتر برایتان مهم است باید به همان اندازه برای زمان شخصی خودتان هم ارزش قایل شوید. برای روابط با دیگران حتما وقت خاصی در نظر بگیرید و نگذارید کار مانع شود. اگر دائما کار، ساعات شخصی شما را بهم می زند در کارتان تغییر ایجاد کنید: ساعت یا حجم آن را کم کرده، مسوولیت تان را کمتر کرده و هر تغییری که به نفع ساعات شخصی است انجام دهید چون حفظ زمان شخصی باعث رضایت بیشتر در کار و زندگی شخصی شده، خلاقیت و تولید را بالا می برد.

تفریح و آرامش به برنامه ریزی احتیاج دارد. این دو جزو اصول ضروری یک زندگی متعادل هستند. این موضوع برای هر کس اختصاصی تعریف می شود: کلاس موسیقی، کارهای هنری، یوگا، صرف عصرانه با همسر یا دوست قدیمی بیرون از منزل. ورزش را فراموش نکنید چون تاثیر آن عالی است. اگر باور داشته باشید که مهمترین موضوع در زندگی شادی است برای این کارها وقت در نظر می گیرید.

روی کمک همسرتان حساب باز کنید

کارکردن تصمیمی است که شما به همراه همسرتان آن را گرفته اید. پس از او در کارهای خانه و رسیدگی به امور فرزندان نیز کمک بگیرید. شستن ظروف، آماد ه کردن غذا، جاروکردن، بردن و آوردن کودکان به مدرسه و حمام کردن کوچولوها وظایفی هستند که بهتر است آنها را با همسرتان تقسیم کنید تا موفق باشید. در صورتی که شما کمبود مالی ندارید می توانید از پرستار بچه یا خدمتکار برای رسیدگی به امور منزل نیز کمک بگیرید.

بدین ترتیب شما وقت آزاد بیشتری خواهید داشت. خودتان را مقصر ندانید هیچ زنی قادر نیست هم کارهای منزل و هم کارهای اداری خود را بدون هیچ کم و کاستی با هم هماهنگ کند. خود را مقصر ندانید. اگر امروز خسته اید و قادر نیستید آشپزی کنید، اشکالی ندارد اگر هرچند وقت یک بار پیتزا سفارش دهید یا غذای حاضری بخورید.

فعالیت های خانوادگی ویژه تنظیم کنید

همیشه در برنامه ریزی و مدیریت زمان برای فرزندان و همسرتان وقت بگذارید، این زمان را در طول هفته به طور یکنواخت تقسیم کنید به گونه ای که در تمام لحظات حضور مؤثر داشته باشید. چند نکته برای انجام این کار:

  • سعی کنید، وعده صبحانه و شام را در کنار خانواده باشید.
  • برنامه هایی را در طول هفته و یا آخر هفته برای در کنار خانواده بودن، تنظیم کنید.
  • انتظارات فرزندانتان را در تنظیم برنامه در بگنجانید و نیازهایشان را برطرف کنید.
  • زمانی که گردش خانوادگی دارید از صحبت کردن در مورد کار یا چک کردن گوشی خود خودداری کنید.
  • بر علایق کودکان خود مانند دوستان، کلاس ها و سرگرمی هایشان تمرکز کنید.
خانه داری آسان

فوت و فن خانه داری زنان شاغل

از شب قبل آماده باشید

برای مادران و زنان شاغل ، هر دقیقه صبح باارزش است. با آماده کردن برخی از موارد در شب قبل، شما به راحتی می توانید در روز بعد کارهای بیشتری انجام دهید. اتو کردن و آماده کردن لباس خود و فرزندان، آماده کردن وسایل موردنیاز برای صبحانه و ناهار و مرور مجدد برنامه روز بعد، قبل از رفتن به خواب می تواند به شما برای انجام سریع تر کارهای روز بعد کمک کند.

با کارفرما ارتباط مؤثر برقرار کنید

شما جزء زنان شاغل هستید ولی به عنوان یک مادر و همسر باید بتوانید مدیریت خانه را به خوبی انجام دهید. هرچقدر هم که شما برای این کار تلاش کنید، ایجاد بعضی شرایط ممکن است شما را هم در خانه و هم در محل کار تحت فشار قرار دهد. این شرایط عبارت اند از:

  • نیاز به مرخصی برای رسیدگی به وضعیت فرزندان در مدرسه.
  • بیماری های غیرمنتظره که فرزندان و یا همسر شما را درگیر می کنند.
  • دوران نزدیک به ماه های وضع حمل برای مادران باردار.
  • مأموریت های کاری که به شما و یا همسرتان محول می شود.

فنون خانه داری آسان برای زنان شاغل

الف) روش های ساده جهت منظم بودن

  • چیزهایی مثل قیچی، خودکار، دستمال مرطوب بچه و برس مو را دم دست بگذارید تا برای پیدا کردن آنها لازم نباشد زمان زیادی صرف کنید.
  • از یک جعبه برای جمع آوری و نگهداری کاغذها و بروشورها و منو غذاها استفاده کنید تا از گم شدن و دور ریخته شدن در امان بمانند.
  • برای جلوگیری از تولید کاغذ زیاد سعی کنید از امکانات موبایل و کامپیوتر استفاده کنید. اگر صورت حساب ها، قبض ها و … را به صورت اینترنتی پرداخت کنید دیگر نیازی به جمع کردن کاغذها نیست.
  • هنگام چک کردن ایمیل ها هم ایمیل های اضافی و به دردنخور را دور بریزید. به هر یک از اعضای خانواده جعبه مخصوص خودشان را بدهید.
  • در پایان هر روز هر یک باید کاغذهایش را در جعبه خود قرار دهد. شب هنگام از همه بخواهید جعبه هایشان را تحویل دهند و کاغذها را در جای خودش بگذارند.
  • یک روز در هفته همه کارهای خانه را بر اساس لیست کارها انجام دهید. وقت دکتر و دیگر وقت ملاقات ها را برای زمان صبح برنامه ریزی کنید تا کمتر وقت تلف شود.

ب) ترفندهایی برای جمع و جور کردن خانه

  • همه چیز را در جعبه ها و قفسه بندی های جدا و مشخص و نامگذاری شده، جدا و مرتب کنید. بدین صورت راحتتر می توانید دی وی دی ها، بازی های کامپیوتری، اسباب بازی ها و کفش ها را پیدا کنید.
  • برای هر فصل یک سطل یا جعبه جداگانه داشته باشید تا وسایل مربوط به هر فصل را داخل آن قرار دهید. مثلا بازی های ساحلی و حوله های شنا یکجا باشد.
  • وقتی لباس های بچه ها را در کشو و کمد خودشان قرار می دهید، دیگر نیازی نیست برای پیدا کردن هر لباس اتاق را زیر و رو کنید (توصیه هایی برای مرتب کردن اتاق کودک را بخوانید.)
  • کنار در ورودی یک قفسه برای کفش ها و یک سبد جوراب قرار دهید تا صبح ها برای خروج از خانه در زمان صرفه جویی شود.
  • برای آنکه زود به زود بتوانید روتختی را عوض کنید، ملحفه ها و روبالشی ها را داخل یک روبالشی درباز جا دهید و در کمد بگذارید تا از به هم ریختگی و شلوغی هم جلوگیری شود.
  • برچسب و لیبل را همه جا استفاده کنید. در کمد، قفسه ها، گنجه، زیرزمین و … .

ج) روش هایی برای تمیز کردن خانه با سرعت بیشتر

  • پس از شام همه اعضای خانواده را به کار بگیرید تا در جمع کردن و تمیز کردن ظروف به شما کمک کنند. میز صبحانه را از شب قبل آماده کنید تا صبح کمتر استرس داشته باشید.
  • کاسه ها، ظروف، میوه و نان را بیرون بگذارید. از شب قبل نهار یا عصرانه بچه ها را هم درست کرده و بسته بندی کنید.
  • مواد شستشو دهنده و ضدعفونی کننده را در سرویس بهداشتی قرار دهید تا تمیز کردن توالت، سینک و آینه ها زودتر انجام شود.
  • در مدتی که بچه ها در حمام هستند، توالت و لگن را ضدعفونی کنید.
نکات خانه داری مدرن برای زنان شاغل

فنون خانه داری آسان برای زنان شاغل

د) آماده سازی کالاهای مورد نیاز خانه

  • ساعاتی را در آخرهفته به خرید اختصاص دهید و مواد لازم برای تهیه غذا در یک هفته پیش رو را خریداری کنید.
  • برای راحتی در خانه داری سبزیجات را خرد کنید.
  • حبوبات موردنیاز برای سالاد و سوپ ها را بپزید. مرغ را تکه کرده و بپزید تا برای استفاده در غذاهای مختلف آماده باشد. چند مدل غذا درست کنید و در بسته بندی هایی در فریزر نگه دارید برای مواقعی که وقت کافی برای آشپزی ندارید.

ه) خرید کردن به موقع

  • خریدهای دقیقه نود را فراموش کنید. هر زمان توانستید هدایای تولد، سالگرد ازدواج و کادوهای خود را بخرید و کناری بگذارید تا در زمان خود هدیه بدهید.
  • هر زمان یک اسباب بازی در حراجی دیدید بخرید و برای جشن تولد بعدی فرزند خود هدیه بدهید.
  • وسایل روزمره خود را مانند خمیر دندان، شامپو، دستمال توالت و …را در تخفیف خریداری کنید بدین صورت در پول صرفه جویی خواهد شد. با کودکان خود به فروشگاه نروید. یا اینترنتی خرید کنید یا عصرها زمانی که کودک خواب است به خرید بروید.

چند نکته خانه داری مدرن برای زنان پر مشغله

  • ابتدا لوازم مورد نیاز خود را برای نظافت جمع کنید.
  • بخش های مختلف خانه را به ترتیب تمیز کنید.
  • از بالا به پایین تمیز کنید.
  • سعی کنید وسواس را کنار بگذارید چون باعث خستگی و ناامیدی شما می شود.
  • از ابزار مناسب برای نظافت استفاده کنید.
  • قبل از تمیز کردن خانه، ابتدا آن را مرتب کنید.
  • فقط در صورت لزوم ضد عفونی کنید.
  • پس از تمیز کردن سطوح با پارچه ی نمناک، آن را خشک کنید.
  • نظافت خانه را برای خود سرگرم کننده کنید مثلا هنگام تمیز کردن خانه می توانید یک آهنگ پخش کنید و بهمراه آن بخوانید و برقصید!
آیا این مطلب مفید بود؟
لینک های مرجع
نظر خود را بنویسید! لطفا کلیک کنید