محمد بن سیرین گوید :
آتش افروختن به خواب ، پادشاه را قوت بود و آتش بی دود ، فروغ قوت بود و آتش با دود ، پادشاه ستمگر و غم و اندوه وزیان بود
.
اگر بیند که آتش برافروخت تا گرم شود ، یاکسی دیگر بدان گرم شود ، دلیل که چیزی طلب کند که از آن منفعت یابد
اگر بیند که بی فایده آتشی برافروخت ، دلیل کند که بی سبب جنگ و خصومت کند
اگر بیند که آتشی برافروخت تا چیزی بریان کند ، دلیل که کاری پیش گیرد به سبب غیبت مردمان ، تا طلب حال کسی کند
.
اگر بیند که از آن بریان بخورد ، دلیل کند که به قدر آن ، روزی به وی رسد ، با غم و اندوه.
اگر بیند که به زیر دیگر آتش می افروخت ، و در دیگ گوشت بود یا چیزی دیگر ، دلیل که کاری بسازد که از آن کار کدبانوی خانه را منفعت رسد
.
اگر بیند که در آن دیگ هیچ طعام نبود ، دلیل کند که از آن کار او را غم و اندوه بود
.
اگر بیند که آتشی برافروخت حلوا پزد ، دلیل که او را سخنی نیکو گویند
.
اگر بیند که آتشی برافروخت از برای روشنائی ، دلیل کند که کاری را به حجت و برهان روشن گرداند
.
ابراهیم کرمانی گوید :
اگر بیند در جایگاهی آتشی برافروخت تااهل آن جایگاه را بسوزاند ، دلیل بود که اهل آن موضع راغیبت کند و بدی گوید.
اگر بیند آتش را در تنور یادر آتش دان همی افروخت بی آن که طعام پزد ، دلیل کند که بامردی از خویشان و یا اهل بیت ، او جنگ و خصومت افتد.
ودولتش افزون شوداگر بیند که خواست تا آتش برافروزد از بهر منفعت خویش ، و آن آتش برنمی افروخت و روشنائی نمی داد ، دلیل کند که از علم خویش برخورداری یابد.
اگر این کس پادشاه بود ، عز و جاه و دولتش افزون گردد ، اگر بیند آن آتش که افروخت بمرد ، دلیل کند که هلاک گردد.
جابر مغربی گوید :
اگر بیند که در بیابان آتش می افروخت که مردمان از نور آن آتش راه می یافتند ، و هر کس به موضع و مقام خویش می رفتند ، دلیل کند که از علم و حکمت او بهره یابند و راه راست گیرند.
اگر بیند که آن آتش فرو می رود و نور او زایل می گردد ، دلیل کند که احوالش متغیر باشد و از دنیا رحلت کند و اگر بیند که آن آتش در بیابان افروخت ، نه به راه راست ، دلیل که علم او مردمان را به راه ضلالت برد.
اگر بیند که آتشی در موضعی برافروخت ، تا آن موضع را بسوزد ، و آتش آن را بسوخت و از بازرگانان بود ، دلیل که خرید و فروخت به نفاق کند و مالش حرام بود.
اگر بیند که از خانه همسایه آتش همی برد ، دلیل کند که مالی حرام بدو رسد.