حضرت دانیال گوید :
دهان
در خواب دیدن ، کلید کارها و خاتمه وی است و هر چه ازدهان
بیرون آید ، تاویل آن بر جوهر کلام است ، اگر نیکو است.
اگر بدو هر چه دردهان
شود ، از جوهر روزی است و آن چه از غذا دردهان
شود ، صلاح دین او است.
اگر بیند که به کراهت چیزی دردهان
او است ، چنانکه خوردن آن به دشواری توانست ، دلیل بر سختی و رنج کند در معیشت.
اگر آن چه دردهان
او بود شیرین است و در گلو به آسانی شد ، دلیل کند بر راحت و خوشی در معیشت.
محمدبن سیرین گوید :
اگر بینددهان
وی سخت بسته است ، دلیل که هلاک شود ، یا بیمار شود ، یا اجلش نزدیک آمده باشد.
اگر بیند کهدهان
او فراخ شده است ، چنانکه طعام بسیرا در وی می گنجید ، دلیل است به قدر آن وی را نعمت و روزی رسد.
ابراهیم کرمانی گوید :
اگر کسی به خوابدهان
خود را نیکو بیند ، دلیل که سخنهای نیکو شنود.
اگردهان
خود را کج بیند یا سست یا زشت ، دلیل است که سخنهای زشت شنود و به هیچ کار نیاید.
اگر کسی بیند که گوشتدهان
او بیفتاد ، دلیل که او را زیانی رسد.
اگر بیند که ازدهان
ش خون بیرون می آمد ، دلیل که از کسی گفتگوی به خصومت شنود.
اگر بیند که بدان خون شلوار او آلوده بود ، دلیل که داوری آن از جهت زنان باشد.
اسماعیل بن اشعث گوید :
اگر بیند که ازدهان
وی کرم یا جانوری بیرون آمد ، دلیل که یکی از عیالان او از او جدا شود به مرگ یا زندگانی.
اگر بیند که ازدهان
او پلیدی بیرون آمد ، دلیل که کارش که برای مردم است به سبب منت نهادن باطل شود.
اگر بیند که ازدهان
او بوی خوش آمد ، دلیل که مردمان بر وی ثنا گویند.
اگر بیند بوی ناخوش آمد ، تاویلش به خلاف این است.
اگر بیند که ازدهان
او مروارید بیرون می آید و مردمان برگرفتند و او هیچ برنگرفت ، دلیل که مردمان از علم او بهره مند شوند و او را هیچ منفعت نباشد.
اگر بیند که ازدهان
خود پلیدی می انداخت و مردمان از وی می گریختند ، دلیل که شاعر است و مردمان را هجو کند.
اگر بیند که کسی بردهان
او مهر نهاد و ندانست که کیست ، دلیل که در میان خلق رسوا شود.
اگر کسی بیند که چیزی ازدهان
وی بیرون آمد ، دلیل که سخنی گوید.
اگر بیند که چیزی نیکو دردهان
گذاشت ، دلیل که روزی حلال یابد.
اگر بیند که چیزی پلید دردهان
گذاشت ، دلیل که روزی حرام خورد.
اگر بیند که او رادهان
درده می آید ، چنانکه عادت مردم است ، دلیل که از کسی شکایت کند.
حضرت امام جعفر صادق فرماید :
دیدندهان
در خواب بر هفت وجه است.
اول : منزل و خانه.
دوم : خزانه وانبار.
سوم : گشایش کارها.
چهارم : مال.
پنجم : حاجت.
ششم : وزیر.
هفتم : دربان.
منوچهر مطیعی تهرانی گوید :
دهان
در خواب کام است و شیرینی آن کامروائی است و تلخی آن ناکامی و تلخ کامی.
دیدندهان
طبیعی در خواب هیچ تعبیری ندارد و نمی تواند محور خواب قرار بگیرد مگر این که به حالت غیر طبیعی باشد یا مزه و طعم غیر معمول داشته باشد.
اگر در خواب ببینید کهدهان
تان بزرگ شده ولی بزرگی آن زشت و زننده نیست روزی شما فراخ می شود و اگردهان
تان خیلی تنگ شده بود ولی تنگی آن زببا به نظر نمی سید دچار تنگی معاش می گردید.
اما اگردهان
تان تنگ و زیبا شده بود سخنی می گوئید که آن سخن هر جا و نزد هر کس تکرار شود برای شما سود و فایده می آورد و موجب خوش دلی دیگران می شود.
اگردهان
تان بزرگ و زشت شده بود حرف هائی می زنید که هم برای خودتان زیان آور است و هم موجب آزردگی دیگران می شود.
اگر دیدید که چیزی دردهان
دارید که می خواهید بخورید اما فرو نمی رود و از خوردن آن نیز احساس ناخشنودی می کنید گرفتار سختی می شوید و اگر چیزی دردهان
داشتید که شیرین و مطبوع بود و به آسانی خورده میشد به آسایش و نعمت و رفاه می رسید.
اگر ببینید که دردهان
تان دندانهای سفید و مرتب است وضع خانوادگی مطلوبی خواهید داشت و عکس این هم هست.
لوک اویتنهاو می گوید :
دهان
دهان
بزرگ : مهم بودن ، نشانه درجه احترام و وجهه شخصیدهان
باز : خطرنظر خود را بنویسید! لطفا کلیک کنید