متری شش و نیم فیلمی به کارگردانی سعید روستایی و به تهیه کنندگی سید جمال ساداتیان است که در آن افرادی نظیر نوید محمدزاده ، پریناز ایزدیار و پیمان معادی بازی کرده اند. در خلاصه فیلم آمده است که این فیلم روایتگر روز های سخت اعتیاد و مواد مخدر است. متری شش و نیم در سکوت خبری و بدون انتشار عکسی با یکی دو خبر، نمایش داده شد. فیلم برداری این فیلم، در شرایط سخت و با همراهی سه هزار معتاد صورت گرفته است. معتادانی که نیاز به گریم و بازی نداشتند و چهره و فیزیک آن ها، همان چیزی است که روستایی می خواهد. در متری شش و نیم از ترفند مهرجویی استفاده شده است چرا که به مانند فیلم سنتوری، تلاش کرده اند تا همه چیز واقعی به نظر برسد. البته کار گرفتن حدود سه هزار معتاد در سینما و حتی بیش از این ها، برای اولین بار در سینما اتفاق افتاده است.

متری شش و نیم

متری شش و نیم

نقد و بررسی متری شش و نیم

در متری شش و نیم، شاهد حضور شانه به شانه معتاد ها در فیلم هستیم. ساماندهی و هدایت و رهبری این تعداد هنرور در کنار هم کاری است کارستان که از عهده هر کارگردانی برنمی‌‏آید. تنها کارگردانی می‏ تواند از آن‌ها اینطور کار بکشد که با دنیا و خواسته‌های آن‌ها آشنا باشد و این همان توانایی است که روستایی به خوبی از آن برخوردار است چراکه او بیش ازدو سال از زندگی خود را صرف تحقیق و پژوهش درباره اعتیاد و گرفتاران به این پدیده کرده، درباره آن فیلم ساخته و به خوبی با آن‌ها آشنایی دارد. در این فیلم پلان ها و سکانس هایی وجود دارد که درباره ی نحوه زندگی معتادان و بزرگ شدن فرزندان آنان می بینیم که بی پرده و صریح در خصوص آن، توضیح داده شده است و داستانی خشن را به نمایش می گذارد. در این فیلم آن چنان از این معضل اجتماعی با صراحت و مستقیم صحبت شده است که هر تماشاگری که به دیدن این فیلم می نشیند، صحنه هایی می بیند که پیش از این در مستندها شاید دیده شده بود!

متری شش و نیم اثر روستایی

متری شش و نیم اثر روستایی

در یک سوم ابتدایی فیلم متری شش ونیم، شاهد یک سینمای کاملا اجتماعی هستیم که در آن فیلم به دنبال گروگانگیری از احساسات و عواطف مخاطب نیست. متری شش و نیم در بازه ی سی دقیقه ی ابتدایی، دوربین جسور و خط داستانی افشاگرانه ای دارد که حتی فیلم را به مستند شبیه کرده است. در ابتدای این فیلم، دوربین به سطح شهر می رود و بدون هیچ تعارفی، پلیدی های شهر را به نمایش می گذارد. این فیلم از سعید روستایی، حتی از فیلم ابد و یک روز بالاتر قرار می گیرد و نظیر چنین سینمایی را شاید فقط در ساخته‌ی درخشان مهرجویی (دایره مینا) داشتیم، آن جا، اما فیلم تماما متمرکز و منسجم بر خط روایی مستند نَمایش می‌ماند. در یک سوم میانی فیلم خود، تقابل قهرمان و ضد قهرمان، جذابیت فیلم می گردد که البته نوید محمد زاده و پیمان معادی در این فیلم به خوبی بازی کرده اند.

متری شش و نیم ، فیلمی اجتماعی

متری شش و نیم ، فیلمی اجتماعی

در متری شش و نیم، روایت قدیمی دزد و پلیس در درجه اول قرار دارد به نحوی که در سینمای ایران شاید کمتر به این کیفیت دیده شده باشد. در یک سوم میانی فیلم، دیالوگ های کمتری را شاهد هستیم و تنها فیلم با تحرک کم ادامه پیدا می کند که البته این قسمت ها نیز جذاب هستند. تحرک را البته اگر اگزجره و دیالوگ‌های پینگ پنگی در نظر بگیریم، خب یک سوم میانی هم حرکت دارد. یکی از مشکلات و نقد هایی که به فیلم شش و نیم متری می شود، دوپارگی آن است. چرا که در اوایل فیلم، فضایی مستند گونه در فیلم رواج دارد که این فضا در ادامه به تقابل دو کاراکتر می رسد که همین موضوع برای منتقدان، چالش ایجاد کرده است. این دوپارگی مشهود، برای تماشاچیان عادی، تفاوتی ایجاد نمی کند چرا که فیلم به صورتی مناسب پیش می رود و تماشاگر را مشغول می کند به نحوی که او متوجه تفاوت دو لحن فیلم نمی شود.

سینمایی متری شش و نیم

سینمایی متری شش و نیم

 متری شش و نیم به طور کلی فیلمی خوش ساخت و جذاب است و از فیلم های اجتماعی خوب جشنواره فجر به شمار می رود که سیمرغ بلورین نیز دریافت کرده است و این انتقاد ها در سطحی ایده آل گرایانه تر هستند. سینمایی متری شش و نیم در یک سوم پایانی خود به دو قسمت بدل می شود چرا که در بخشی از آن به سکانس وداع نوید محمد زاده با خانواده اش می رسد و در بخش دوم، اضافاتی در فیلم دیده می شود که کلیت فیلم را مخدوش می نماید. در پایان فیلم شاهد صحنه اعدام هستیم که به نظر منتقدین بهتر بود که این فیلم در همان سکانس وداع، تمام می شد. در حالت کلی سینمایی متری شش و نیم از فیلم ابد و یک روز نیز تازه تر و جسور تر است و به طور کلی سعید روستایی به تولید فیلم های اجتماعی خوب خود معروف شده است.

آیا این مطلب مفید بود؟ 1
نظر خود را بنویسید! لطفا کلیک کنید