سینمایی در خونگاه فیلمی به کارگردانی سیاوش اسعدی، سومین اثر سینمایی این کارگردان و محصول سال ۱۳۹۶ است. این فیلم در سال ۱۳۹۷ در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده است.
عوامل سینمایی در خونگاه
کارگردان:
- سیاوش اسعدی
نویسندگان:
- نیما نادری و سیاوش اسعدی
- تهیه کننده: منصور سهراب پور
بازیگران:
- امین حیایی
- ژاله صامتی
- پانتهآ پناهیها
- مهراوه شریفی نیا
- فاطمه مرتاضی
- محمود جعفری
- منصور شهبازی
- علی استادی
- افشین سنگ چاپ
- نادر فلاح
- جمشید هاشمپور
درباره کارگردان
سیاوش اسعدی کارگردان و فیلمنامهنویس اهل ایران است. «درخونگاه» سومین فیلم سینمایی سیاوش اسعدی، در بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. او در جشنواره سیام فجر با فیلم «جیببر خیابان جنوبی» حاضر شد که توانست مورد توجه منتقدان قرار بگیرد. اما بیشترین موفقیت اسعدی به فیلم اولش یعنی «حوالی اتوبان» برمیگردد. فیلمی که به عنوان فیلم برگزیده منتقدان و نویسندگان سینمای ایران انتخاب شد. بعد از غیبتی شش ساله حالا اسعدی دوباره پشت دوربین رفته است و با «درخونگاه» در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
آثار سیاوش اسعدی
کارگردان
- درخونگاه
- جیب بر خیابان جنوبی
- حوالی اتوبان
نویسنده
- درخونگاه
- جیب بر خیابان جنوبی
خلاصه فیلم درخونگاه
داستان سینمایی درخونگاه با بازی امین حیایی در نقش رضا که پس از هشت سال کار کردن از ژاپن برمیگردد، شروع میشود. سال 1370. محله درخونگاه. خانواده فقیر و آشفته. رضا از ژاپن پول زیادی فرستاده است و حالا با زخمهایی بر جسم و روح برگشته که با آنها خانه و محله را بسازد. آقایی کند. میخواهد ارباب باشد. برادر دوقلوی رضا، مهدی جزء مفقودین جنگ است و سه سال پس از پایان جنگ هنوز خبری از او نیست. رضا که میآید همه چیز دگرگون میشود. او پی پولهایش هست و انگار اتفاقی برای آنها افتاده. تا پایان فیلم یکی یکی رازهای مگو فاش میشود. خبری از پول نیست. و رضا دوباره میرود...
درباره سینمایی درخونگاه
«درخونگاه» سومین فیلم سینمایی سیاوش اسعدی، در بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. او در جشنواره سیام فجر با فیلم «جیببر خیابان جنوبی» حاضر شد که توانست مورد توجه منتقدان قرار بگیرد. اما بیشترین موفقیت اسعدی به فیلم اولش یعنی «حوالی اتوبان» برمیگردد. فیلمی که به عنوان فیلم برگزیده منتقدان و نویسندگان سینمای ایران انتخاب شد. بعد از غیبتی شش ساله حالا اسعدی دوباره پشت دوربین رفته است و با «درخونگاه» در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
«درخونگاه» یک فیلم اجتماعی است که در دهه شصت روایت میشود.
آنچه منتقدان در رابطه با فیلمهای اسعدی به آن اشاره میکنند ترکیب کردن داستانهای اجتماعی با داستانسرایی فانتزی سینمایی است که فیلمهای او را به سینمای کلاسیک آمریکا نزدیک کرده است. «جیببر خیابان جنوبی» هم بازسازی فیلم کلاسیکی به همین نام است. منصور سهرابپور ، درباره «درخونگاه» گفته است: " «درخونگاه» یک فیلم گرم، قصهدار و به معنای واقعی سینما است."
حواشی سینمایی در خونگاه
فیلم سینمایی «در خونگاه» پس از ٧٥ روز فیلمبرداری در لوکیشنهای مختلف در محلههای امام زاده یحیی و شاپور در تهران و قزوین پایان یافت.
نام فیلم برگرفته از نام یکی از محلههای قدیمی و پایین شهری تهران است. فیلم توسط کاگردان در تیتراژ به مسعود کیمیایی پیشکش شده است.
در هنگام فیلمبرداری یکی از سکانسهای فیلم «درخونگاه» در قزوین، پای امین حیایی شکست و این مسئله کمی روند ساخت فیلم را مختل کرد.
فیلم «درخونگاه» قرار بود در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد اما به دلیل به پایان نرسیدن مراحل فنی، از حضور در آن جشنواره انصراف داد.سهراب پور همچنین عنوان کرد: «ما پیش از این، «درخونگاه» را به دبیرخانه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر ارسال کرده بودیم اما با توجه به اینکه فیلم ناقص بود آن را پس گرفتیم و امسال با آرامش به انجام کارهای پس تولید آن پرداختیم.»
نقد محمد تقی زاده از سینمایی در خونگاه
تقی زاده در رابطه با سینمایی در خونگاه نوشت: شاید پایان بندی فیلم مهم ترین نقطه ضعف اثرجدید سیاوش اسعدی باشد که باوجود نقصان ها در بخش های دیگر ولی آنچنان ناتوانی در این بخش سبب شوکه شدن و سرخوردگی در تماشاگر می شود که همه فضاسازی ها و شخصیت سازی های فیلم را به دست فراموشی می سپارد. پایان رها و غیر قابل درک در خونگاه می تواند بازسازی و در نسخه اکران عمومی اصلاح شود تا این میزان سرخوردگی و نارضایتی از فیلم در آنجا بوجود نیاید. ساخت پایان بندی جدید که ارتباطی با پیرزن همواره صامت فیلم داشته باشد هم باعث برطرف کردن پایان بندی ضعیف فیلم می شد و هم حضور یک مادر بزرگ صامت و بی صدا را تا پایان فیلم بیهده نمی سازد و کارکرد حداقلی آن از وسیله ای برای پنهان کردن دفترچه حساب رضا میثاق افزایش می دهد.
فیلم خیلی خوب شروع می شود و کم کم به معرفی شخصیت ها و کاراکترهای نه چندان زیاد فیلم می پردازد ولی هرچه پیش می رود فیلم ضعیف تر و مستاصل تر می شود . گویی متریال لازم برای ادامه داستانگویی برای فیلمنامه نویس ته کشیده و سخت سکانس های زاید و طولانی جایگزین انسجام و پرداخت و قوام داستان و شخصیت ها می شود . کل بخش های مربوط به نادر فلاح در تیمارستان که با بازی جذاب نادرفلاح رضا استادی همراه است ، تاثیری در فرجام داستان و شخصیت ها ندارد و در آخر هم باوجود قول مساعدی که رضا میثاق به رفیقش داد تا او را از آنجا بیرن بیاورد کاملا رها و فراموش شده باقی می ماند.
به نظر می رسد اجرای فیلم و هدایت بازیگران که مهم ترین آن بازی ژاله صامتی و امین حیایی است نمره قبولی می گیرد و فیلم اجرای بدی ندارد ولی عدم توانایی و جذابیت و کمال فیلمنامه آن چیزی است که به درخونگاه آسیب جدی می زند بطوریکه در بخش یک سوم پایانی دیگر رفتارهای قهرمان فیلم و دو دو زدن ها برای پول و جلوی خانواده اش استادن دیگر خیلی از نظر منطق شخصیت پردازی قابل قبول نیست و تنها پایانی ضعیف برای داستانی است که خوب شروع شد و نسبتا خوب ادامه پیدا کرد.
سیاوش اسعدی راه و روش پرطمطراق و ثقیل مسعود کیمیایی در دیالوگ گویی را گویا خیلی پسندیده است و سعی کرده در فیلم جدید خود به استاد کیمیایی ادای دینی کند ولی آنچه مشخص است دیالوگ های فیلم در بعضی لحظات طولانی و تحمیل شده به تماشاگر به نظر می آید و اگر کوتاه و اصلاح شوند ضرر چندانی به فیلم نمی زند.
اسعدی از جمله سینماگران نسل جدید سینمای ایران است که با ساخت سه فیلم اخیر نشان داده است که علاقه زیادی به سینمای کیمیایی ، جنوب شهر و سینمای قهرمان پرور امریکا دارد. با اینکه کار روی متن فیلم کاری سخت و طولانی و البته طاقت فرسا است ولی به نظر می آید را برون رفت از فیلم های ضعیف و متوسط توجه حداکثری به فیلمنامه حتی بیش از کارگردانی است.
تصاویر سینمایی در خونگاه