شکستن هم زمان بیست استخوان با نام بینالمللی رونا، مادر عظیم فیلمی به نویسندگی و کارگردانی جمشید محمودی و تهیهکنندگی نوید محمودی در سال ۱۳۹۶ تولید شدهاست. این فیلم نماینده سینمای افغانستان در نود و یکمین دوره جوایز اسکار میباشد.
معرفی عوامل شکستن هم زمان بیست استخوان
نویسنده و کارگردان: جمشید محمودی
تهیه کننده: نوید محمودی،
مدیر فیلمبرداری: کوهیار کلاری
بازیگران: محسن تنابنده ، مجتبی پیرزاده، فرشته حسینی ، فاطمه حسینی، فاطمه میرزایی ، محیی رضایی، با حضور سعید چنگیزیان و علیرضا استادی.
دربارهی کارگردان فیلم شکستن هم زمان بیست استخوان
جمشید محمودی (زاده ۷ آبان ۱۳۶۲ ایالت پروان افغانستان) نویسنده و کارگردان سینما، مهاجر افغان مقیم ایران است. او با ساخت فیلم چند متر مکعب عشق توانست در هفدهمین جشن سینمای ایران برنده تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین تدوین، بهترین نقش مکمل مرد، بهترین طراحی صحنه و معرفی استعداد شود.
آثار سینمایی جمشید محمودی
- شکستن هم زمان بیست استخوان - نویسنده و کارگردان (1397)
- رفتن - نویسنده،تهیهکننده و تدوین (۱۳۹۵)
- چند متر مکعب عشق - کارگردان (۱۳۹۲)
- قلب ها باخبر از عاطفه اند - کارگردان (۱۳۹۰)
- جوایز و افتخارات جمشید محمودی
افتخارات جمشید محمودی
- برنده تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین تدوین، بهترین نقش مکمل مرد، بهترین طراحی صحنه و معرفی استعداد از هفدهمین جشن سینمای ایران برای فیلم «چند متر مکعب عشق»
- بهترین فیلمنامه از هشتمین جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا برای فیلم «شکستن همزمان بیست استخوان»
خلاصهی فیلم شکستن هم زمان بیست استخوان
عظیم یک پناهنده افغان است که در شهرداری تهران مشغول به کار است تا بتواند به خانواده مادر و برادرش فاروق کمک کند تا قاچاقی به آلمان بروند. اما در لحظه آخر فاروق از بردن مادرشان منصرف میشود و عظیم نیز متوجه میشود مادرشان نیازمند عمل پیوند است. عظیم باید بین جان خودش و مادرش انتخاب کند..
موضوع فیلم«شکستن همزمان بیست استخوان» بکر و تامل برانگیز است. قانون عجیب غیرقانونی بودن اهدای کلیه به اتباع افغان توسط ایرانی ها، سوژهی اصلی فیلم است.
داستان فیلم بسیار تاثیر گذار است که بازی محسن تنابده تاثیر آن را دوچندان میکند. اینکه عظیم در موقعیت پیش آمده چه تصمیمی می گیرد، شرایط سختی را برایش پدید می آورد، اما سخت ترین موقعیتی که محمودی شخصیتش را در آن قرار می دهد، رو به رو شدن دوباره با برادرش است؛ صحنه ای که به شدت تاثیرگذار واقع می شود.
صحنه ی پایانی و رفتارِ غیرمنتظره فاروق با عظیم باعث کامل شدن همذات پنداری مخاطب با این دو برادر می گردد. در شروع فیلم و با دیدن رفتار فاروق، مخاطب با عظیم همراه می شود.
او فاروق را شخصِ ضعیفی می داند که حاضر نشده مادرش را با خود به سوی خوشبختی ببرد. این همراهی با عظیم در ادامه ی قصه نیز وجود دارد و مخاطب در تمامی تصمیمات به او حق می دهد. اما با رو به رو شدن عظیم و فاروق است که تازه دلیل رفتار فاروق بر مخاطب روشن می شود. وقتی فاروق به تصمیمی که عظیم گرفته احترام گذاشته و درکش می کند.
محمودی انتخاب بازیگران را درست انجام داده، شخصیت پردازی درست و دقیق و روایت استاندارد قصه باعث شده تا فیلم کم نقص باشد.
نقد کلودیو مارشی منتقد فرانسوی درباره سینمایی شکستن هم زمان بیست استخوان
کلودیو مارشی در نقدی که در سایت فرانسوی «avoir-alire» منتشر شده درباره فیلم «شکستن همزمان بیست استخوان» (رونا مادر عظیم) اینگونه نوشته است: برادران محمودی با این اثر هنری جدید مکاشفهی خود دربارهی زندگی روزمرهی مهاجران افغانستانی را در ایران دنبال میکنند.
روایتی از مسئلهی مرگ و زندگیای که یک فرد در این فیلم، به نویسندگی و کارگردانی جمشید محمودی و تهیهکنندگی نوید محمودی، با آن مواجه میشود، پرترهای باظرافت و در عین حال بیرحمانه از سرگذشت این مهاجران ترسیم میکند.
زندگی عظیم و فاروق در واقع زیر بار گذشته (میراث فرهنگی و خانوادگی) و امید به آیندهای بهتر (بین یک رؤیای اروپایی و یا تطبیق در سیستم ایرانی) دو پاره شده است؛ گذشته و آیندهای که در یک بستر بورکراتیک و اداری آشکارا به گروگان گرفته شده است.
در مواجهه با موج تصاویر همیشگی و انبوه مهاجرانی که به اروپا سفر میکنند، اغلب داستانهای پشت چهرههای به نمایش درآمده در رسانهها را فراموش میکنیم.
داستان این آدمهای اهل آفریقا یا کشورهای عرب الزاماً نه خبر از آیندهای میدهند که این زنان و مردان میخواهند برای خودشان و نزدیکانشان بسازند، و نه به پلهایی رو به گذشتهای اشاره میکنند که آنها مجبور به خرابکردنشان شدهاند.
در ادامه این نقد نیز آمده است: جمشید محمودی در دومین فیلم بلندش، یکی از همین داستانها را تعریف میکند.
مضامین مورد استفاده و سبک او در میزانسن (کاملاً چیدهشده، بیزرق و برق با تهرنگهایی از نئورئالیسم) این اثر را به فیلم قبلیاش «چند متر مکعب عشق» (۲۰۱۴) نزدیک میکند. «رونا مادر عظیم» چند پاره شدن خانوادهای را برایمان تعریف میکند که از جنگ گریخته و با دستاندازهای زندگی مواجه شده است.
جوایز و افتخارات
- برنده جایزه بهترین فیلم از جشنواره بینالمللی فیلم استکهلم سوئد (۱۳۹۸)
- برنده دیپلم افتخار بهترین فیلم آسیایی از سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر (1398)
- برنده دیپلم افتخار بهترین فیلم در بخش بین الادیان از سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر(۱۳۹۸)
- برنده تندیس بهترین بازیگر مرد (برای محسن تنابنده ) در مراسم اهدای جوایز هشتمین جشنواره فیلم استرالیا ( 1398)
- برنده جایزه بهترین فیلم از جشنواره بینالمللی فیلم بوسان کره جنوبی (۱۳۹۷ )
- برنده جایزه بهترین فیلم از جشنواره بینالمللی فیلم دیوراما هندوستان( ۱۳۹۷)
- برنده جایزه بهترین بازیگر مرد (برای محسن تنابنده) از جشنواره بینالمللی فیلم دیوراما هندوستان (۱۳۹۷)
- برنده جایزه ویژه هیئت داوران از جشنواره بینالمللی وزول فرانسه (۱۳۹۷)