سینمایی مسخره باز  فیلمی به کارگردانی و نویسندگی همایون غنی‌ زاده‌ و تهیه‌کنندگی علی مصفا محصول سال ۱۳۹۷ است.این فیلم نخستین اثر سینمایی همایون غنی‌زاده‌است که در بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر (۱۳۹۷) حضور داشت و توانست چهار جایزه از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم سینمایی بخش نگاه نو و سیمرغ بلورین فیلم‌های هنر و تجربه را کسب کند.

سینمایی مسخره باز

معرفی سینمایی مسخره باز

عوامل سینمایی مسخره باز:

کارگردان :

  • همایون غنی‌زاده

نویسنده:  

  • همایون غنی‌زاده

تهیه‌کننده :

بازیگران:

 بازیگران سینمایی مسخره باز

بازیگران سینمایی مسخره باز

درباره کارگردان

همایون غنی‌ زاده (زادهٔ ۱۴ آذر ۱۳۵۹ در تهران) کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر تئاتر و سینمای ایران است. همایون غنی‌زاده فعالیت خود را در عرصهٔ تئاتر از ۱۹ سالگی آغاز و کار خود را با تأسیس گروه هنری مونگو شروع کرد و تاکنون بیش از ۸ اثر نمایشی را به روی صحنه برده‌است. از میان نمایش‌های همایون غنی‌زاده دو نمایش «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» و «کالیگولا» با استقبال مخاطبان تئاتر مواجه شدند. «کالیگولا» در سال ۹۴ رکورد فروش را در اختیار داشت و پس از آن در سال ۹۵ نمایش «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» با استقبال مواجه شد و رکورد فروش تئاتر در ایران را از آن خود کرد.

همایون غنی زاده کارگردان سینمایی مسخره باز

همایون غنی زاده کارگردان سینمایی مسخره باز

آثار همایون غنی زاده

  • کارگردانی تئاتر

  • نمایش آگاممنون (۱۳۸۵)
  • نمایش آنتیگونه (۱۳۸۵ و ۱۳۹۱) (محصول مشترک ایران و استونی)
  • نمایش پادشاه می‌میرد یا سیزده سیزده تبصره ۸ (۱۳۹۲) (محصول مشترک ایران و استونی)
  • نمایش ددالوس و ایکاروس (۱۳۹۱)
  • نمایش در انتظار گودو (۱۳۹۲)
  • نمایش ملکهٔ زیبایی لی‌نین (۱۳۹۲)
  • نمایش کالیگولا (۱۳۹۴)
  • نمایش می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد (۱۳۹۵)
  • نمایش آژاکس و گزارش یک خودکشی (۱۳۹۵) (محصول مشترک ایران و استونی)

کارگردانی سینما

  • مسخره‌باز (سیمرغ بلورین «بخش نگاه نو») (۱۳۹۷) که البته این سیمرغ را نپذیرفت. اما برای جایزه هنر و تجربه روی سن رفت و جایزه را دریافت کرد.

بازیگری

  • فیلم سینمایی اژدها وارد می‌شود (۱۳۹۴) (به کارگردانی مانی حقیقی )
داستان سینمایی مسخره باز

داستان سینمایی مسخره باز

داستان  سینمایی مسخره باز

داستان سینمایی مسخره‌باز داستان جوانی ( صابر ابر ) شیفتهٔ بازیگری است که در یک سلمانی به همراه بابک حمیدیان کار می‌کند و شب‌ها بعد از اتمام کار به تمرین بازیگری می‌پردازد.

صاحب‌کار او کاظم آقا (علی نصیریان) که فردی معتقد به اصول اخلاقی است سر ماجرایی با سرهنگ کیانی از قدیم‌الایام مشکل دارد. مانفرد (داریوش موفق) که دوست و کارچاق‌کن این سلمانی است شبی وارد سلمانی شده و بیان می‌کند که موهای بلند زنانه را به قیمت خوب می‌خرد …

نقد محمد تقی زاده برای سینمایی مسخره باز

مسخره باز اولین اثر سینمایی کارگردان باتجربه و جوان تئاتر همایون غنی زاده است که ادای دین زیادی به سینما و آثاری چون پاپیون ، کازابلانکا و هوانورد دارد که فیلمساز در نیمه اول توانسته در یک میزانسن محدود و به اصطلاح تئاتری ، نماهایی جذاب و سینمایی بگیرد و از طرفی داستان سه شخصیت فیلم خود با محوریت «دانش» را خیلی خوش ریتم و تماشاگرپسند روایت کند.

مشکل فیلم در نیمه دوم و یا سکانس های طولانی رویاکردن دانش با هماست . مثلا دانش داخل کمد می رود و زمانی طولانی و نامعقول به رویا و خیال با هنرپیشه زن مورد علاقه اش می پردازد . اما این رویا کردن اینقدر طول می کشد که تماشاگر به کل فراموش می کند که مسئله داستان فیلم قبل رویا کردن چه بوده و اصلا رویا داستان فیلم را به زمان و مکانی پرت و نامعلوم پرتاب میکند که تا انتها هم دلیل این رویای طولانی دانش با بازی صابر ابر مشخص نمی شود.

تصاویر سینمایی مسخره باز

تصاویر سینمایی مسخره باز

تیر خلاص فیلم اما فراتر از این رویاست و هنگامی است که این رویا تبدیل به پایان بندی فیلم می شود و فیلمساز با فرض مدرن بودن و رویا کردن ، دشواری بستن فیلم و پایان دادن به شخصیت ها و سرنوشتشان را رها می کند و بجای آن به خاطره بازی با فیلم های سینمایی و پخش موسیقی های مورد علاقه اش می پردازد که خط و ربط آن به داستان فیلم جز علاقه شخصی فیلمساز به این آثار و از طرفی گنجاندن یک عاشقانه در فیلمش آن هم به هر شکل و نحو چیز دیگری نمی تواند باشد.

به نظر می رسد این نوع پایان بندی و پرش از داستان شخصیت ها به دنیای ناکجا آباد فیلم ها باعث سرخوردگی تماشاگر عام و خاص می شود و به مخاطبی که در این سالها از بی پایانی و عدم انسجام در پایان بندی فیلم ها در سینمای ایران دل پر و ذهن پریشانی دارد ، آشفتگی و نارضایتی دو چندانی را منتقل می نماید.

بحث پست مدرن و ساختار مدرن با توجه به ظرفیت کم سینمای ایران در سینمای استاندارد و داستانی و همچنین علاقه سینماگران ایرانی به این حوزه نیز جمله نکات مهم این دوره از جشنواره فیلم فجر است که در این فیلم نیز غنی زاده نشان داده که علی رغم زیادی به این سبک و ساختار روایی دارد ولی نباید فراموش کرد که ساخت هر نوع فیلم با ساختار متفاوت دلیل بر مدرن و پست مدرنیسم در سینما نمی شود و استادان این سبک در دنیا از جمله جیم جارموش و دیوید لینچ هم اصول و قواعدی برای سبک و ساختار خود در این مکتب هنری ارئه داده اند .

در نهایت باید گفت ساختار مشغوش و تجربه گرایی فیلمساز سبب ندیده شدن برخی جنبه های مثبت فیلم از قبیل طراحی صحنه درخشان و فیلمبرداری چشمنواز فیلم شده است و از این حیث تلاش های این عوامل در کلیت ضعیف و ناهمگون فیلم عملا نادیده و مغفول واقع می شود.

تصاویری از مسخره باز

تصاویری از مسخره باز

جوایز سینمایی مسخره باز  در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر

  • برنده بهترین فیلم اول
  • برنده بهترین فیلم هنر و تجربه
  • برنده بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
  • برنده بهترین جلوه‌های ویژه بصری

تصاویر سینمایی مسخره باز

همایون غنی زاده

همایون غنی‌ زاده‌

هدیه تهرانی

هدیه تهرانی

سینمایی مسخره باز در جشنواره فجر

سینمایی مسخره باز در جشنواره فجر

,افتخارات سینمایی مسخره باز

افتخارات سینمایی مسخره باز

تصاویر بازیگران سینمایی مسخره باز

تصاویر بازیگران سینمایی مسخره باز

رضا کیانیان

رضا کیانیان

پوستر سینمایی مسخره باز

پوستر سینمایی مسخره باز

سینمایی مسخره باز

سینمایی مسخره باز

عوامل سینمایی مسخره باز

عوامل سینمایی مسخره باز

 

علی نصیریان

علی نصیریان

 

اکران سینمایی مسخره باز

اکران سینمایی مسخره باز

 

 

آیا این مطلب مفید بود؟
نظر خود را بنویسید! لطفا کلیک کنید