با توجه به ماده 38 قانون ثبت احوال کشور و هم چنین قانون الزامی بودن اختصاص شماره ملی و کدپستی ویژه اتباع ایرانی که این قانون در سال 1376 توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و باقی افراد بالای 15 سال باید برای ثبت نام و دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کنند. چندین سال است که کارت ملی افراد با ظاهری دیگر ثادر می گردد که کاربری و استفاده از آن ها توسط مردم خیلی گسترده وچشم گیر نبوده است. 

تفاوت دو کارت ملی

تفاوت دو کارت ملی

در حدود یک سال است که تغییر کارت ملی برای تمامی افراد ضروری شده است اما هنوز هم بسیاری از افراد برای تعویض آن اقدامی نکرده اند. اگر شما به دنبال صدور کارت ملی هوشمند خود هستید اما از محل دریافت کارت خود بی اطلاعید می توانید به دفاتر پیشخوان و پست مراجعه کرده و با ارائه شماره ملی، آدرس دفتر مربوطه را برای دریافت کارت دریافت کنید. با توجه به آماری که سازمان ثبت احوال دارد، هم اکنون تنها 40 میلیون نفر از جمعیت برای اخذ کارت هوشمند ملی اقدام کرده اند و بخش بسیاری از جمعیت هنوز هم کارت ملی قدیمی دارند لذا این سازمان اعلام کرده است که پایان سال 97، پایان صدور کارت هوشمند ملی است. لذا در ادامه روش گرفتن کارت ملی هوشمند را به طور دقیق بررسی می کنیم.

کارت ملی هوشمند

کارت ملی هوشمند

شرایط لازم برای گرفتن کارت هوشمند ملی

اتباع ایرانی که واجد شرایط گرفتن کارت ملی هوشمند می باشند برای این مرحله باید 5 راه را پشت سر بگذراند که اولین قسمت آن مراجعه به اداره ثبت احوال محل سکونت به همراه مدارک مورد نیاز می باشد. برای گرفتن کارت ملی هوشمند، باید شناسنامه عکس دار، یک برگ فتوکپی از صفحه نخست شناسنامه، یک قطعه عکس با زمینه روشن به همراه داشته باشید و پس از پرداخت تعرفه جاری برای دریافت کارت ملی هوشمند، می توان گفت که مرحله اول با موفقیت پشت سر گذاشته شده است.

اگر شما ایرانی هستید که در خارج از ایران سکونت دارید باید حتما هماهنگی های لازم را با وزارت امور خارجه انجام دهید در غیر این صورت، کارت هوشمند ملی صادر نمی گردد و همچنان کارت ملی برای این افراد صادر خواهد شد. برای تحویل کارت ملی خوشمند تنها صاحب کارت و وکلای آن امکان دریافت را دارند و به هنگام مراجعه، فرد مراجعه کننده باید رسید فرم درخواست وشناسنامه عکس دار خود را ارائه کند. در هنگام ارائه عکس برای کارت ملی هوشمند توجه کنید که عکس شما باید 4*6 یا 4*3 با زمینه روشن باشد و با سن جاری تان مطابقت و هماهنگی داشته باشد.

دقت کنید که اگر کارت ملی شما گم شده باشد باید به نزدیک ترین اداره ثبت احوال مراجعه کرده و پس از تکمیل نمونه اظهارنامه فقدان و یا همان فرم شماره 10 برای گرفتن کارت هوشمند ملی به همراه مدارک لازم ذکر شده اقدام کنید. هزینه صدور اولین کارت شناسایی ملی ناشی از فقدان برای بار اول، دوم و سوم و بیشتر متفاوت بوده و با توجه به تعرفه جاری محاسبه می گردد لذا الزامی است که فیش بانکی به حساب مربوطه واریز گردد.

قدم های ثبت نام برای کارت هوشمند ملی

در مرحله اول شما باید به سایت www.ncr.ir مراجعه کرده و ثبت نام اولیه خود را انجام دهید و پس از آن در این مرحله مبلغ 20 هزار تومان پرداخت می گردد که این مبلغ مطابق با تعرفه دولتی توسط پورتال مربوطه بوده که به صورت الکترونیکی از طریق کارت بانکی دریافت می شود.

در مرحله دوم و پس از ثبت نام اولیه متقاضی باید بر روی قسمت نوبت گیری کلیک کرده و بر حسب دو فاکتور زمان و مکان و با توجه به آدرس دفاتر پیشخوان، پست و ثبت احوال که در این بخش مشاهده می‌کنند، نزدیک ترین محل به موقعیت مکانی خود را انتخاب کنند.

کارت ملی قدیمی

کارت ملی قدیمی

در مرحله سوم باید به صورت حضوری برای تکمیل ثبت نام مراجعه کرده و فرد متقاضی باید اصل شناسنامه عکس دار، کد پستی، آدرس محل سکونت و شماره تلفن ثابت و همراه را همراه داشته و دانستن و همراه داشتن آن ها الزامی است. در همه دفاتر ثبت نام، واحد عکس برداری برای گرفتن عکس زنده وجود دارد و پیشنهاد می شود تا با آمادگی به صورت کامل به دفتر مورد نظر مراجعه کنید.

مرحله بعدی یعنی مرحله چهارم، مرحله صدور و تحویل کارت می باشد که از زمان تکمیل ثبت نام و یا همان مراجعه حضوری، 15 روز تا یک ماه زمان نیاز دارد.

برای تحویل کارت که مرحله آخر می باشد شما باید مبلغ 2 هزار تومان پرداخت کنید که برای راحتی دریافت کارت ملی هوشمند شما، امکاناتی در نظر گرفته شده است. دریافت کارت ملی هوشمند هزینه ی 31 هزار تومانی را داراست که در صورت دریافت بیشتر از این مبلغ توسط دفاتر می توانید این تخلف را گزارش دهید.

آیا این مطلب مفید بود؟ 51
نظر خود را بنویسید! لطفا کلیک کنید