پارکت یکی از مهمترین عناصری است که هویت فضای زندگی تان را مشخص می کند که این در دکوراسیون خانه، اولین مرحله برای ایجاد تمایز و اثرگذاری است.

در تانما با بهترین نوع پارکت ها و مزایا و معایب آن آشنا شوید.

پارکت چیست

کفپوشی است از جنس چوب که بصورت صفحات نازک ساخته شده است و جهت کاور کردن سطح زمین بکار می رود. و نصاب پارکت به درستی باید ان را نصب کند. این کفپوش چوبی به دلیل زیبایی خاصی که دارد توانسته به سرعت در بین مشتریان جای خود را باز کند.

پارکت

پارکت چیست

مزایای پارکت نسبت به سرامیک

چوب حس گرمی و لدت بودن در کنار طبیعت را به انسان می دهد و پارکت نیز تداعی کننده این حس زیبا می باشد و کاربرد آن در ساختمان گرمی خاصی به محیط می دهذ و حس شادابی در انسان بوجود می آورد. به همین دلیل است که تولید کنندگان سرامیک امروزه رو به تولید سرامیک هایی با طرح پارکت و یا سنگ که عنصری طبیعی هستند آورده اند.

پارکت نسبت به سرامیک عایق بسیار بهتری برای صدا و حرارت می باشد و از انتقال سرما به محیط و کف پا بطور قابل ملاحظه ای جلوگیری می کند و در مصرف انرژی تاثیر مثبتی دارد .

پارکت نسبت به سرامیک از نرمی بیشتری برخوردار است که باعث جلوگیری از ضربه های شکننده در برخورد با اجسام و انسان می شود . از این رو برای منازلی که دارای کودک و یا افراد مسن می باشند گزینه بسیار مناسبی است .

سبکی پارکت نسبت به سنگ و سرامیک نیز مسئله مهمی است و امروزه یکی از دغدغه های مهندسین استفاده از مصالح سبک در ساختمانها و جلوگیری از تحمیل بار اضافه به ساختمان می باشد .

سرعت نصب پارکت لمینت و هچنین تمیز بودن عملیات نصب آن نسبت به سنگ و سرامیک نیز از مزایای دیگر پارکت لمینت می باشد. بطوری که یک خانه صد متری بدون هیچ گونه گرد و خاک حاصل از بنایی و تنها در عرض یک روز تکمیل و تحویل داده می شود.

پارکت

مزایای پارکت نسبت به سرامیک

فرق پارکت با کفپوش

مهمترین تفاوت کفپوش و پارکت لمینت ساختار تشکیل دهنده آن است . کفپوش PVC از نوعی پلاستیک با نام پی وی سی (PVC) تشکیل شده است ، در حالی که جنس پارکت لمینت از HDF (الیاف فشرده شده) می باشند که از مشتقات چوب است.

کفپوش های pvc از 2 نوع تایل ( قطعات دارای ابعاد مشخص معمولا 90*15) و رولی می باشند در حالی که پارکت لمینت ها فقط تایلی هستند.

کفپوش PVC برای نصب باید به کف چسبانده شود ولی پارکت لمینت نیازی به چسب ندارد و به وسیله کلیک هایی که در 4 طرف آن وجود دارد بر روی زمین نصب می شود.

میزان مقاوت در برابر آب دیگر تفاوت کفپوش و پارکت لمینت می باشد ، کفپوش PVC به علت اینکه هسته اصلی تشکیل دهنده آن پلاستیک می باشد مقاومت بیشتری نسبت به آب دارند در حالی که لمینیت از مشتقات چوب تشکیل شده آب را تا چند ساعت بیشتر نمی تواند تحمل کند .

پارکت لمینت را می توان تا چند مرتبه جدا سازی و در محل دیگری نصب کرد و پس از جدا سازی کف به هیچ عنوان آسیب نمی بیند ، در صورتی که کفپوش PVC را نمی توان بعد از نصب از کف جداسازی کرد و در محل دیگری نصب کرد.

زیبایی ظاهری دیگر تفاوت کفپوش و پارکت لمینت می باشد . باید به این نکته توجه کرد که هر 2 فقط در هنگام مشاهده نمونه شیبه به یکدیگر هستند ولی پس از نصب زیبایی لمینیت به مراتب بیشر خواهد بود.

پارکت

فرق پارکت با کفپوش

ویژگی‎های پارکت مناسب

برای انتخاب رنگ و مدل باید معیار اصلی شما، دوام باشد. ممکن است بعضی از مدل ها به خاطر رنگ و بافتی که دارند به نظرتان جذاب بیایند اما اگر جنسی دارند که زود کثبف و خش دار می شوند، ممکن است انتخاب خوبی برای شما نباشند.

عامل مهم دیگر در انتخاب پارکت، فضایی است که قرار است در آن به کار گرفته شود. به همین دلیل، در تولید پارکت، دو طبقه متفاوت یعنی پارکت مسکونی و تجاری وجود دارد.

ضخامت پارکت نیز از جهت دوام پارکت اهمیت زیادی دارد. ضخامت پارکت باید بر اساس وضعیت کف زمین و میزان تردد انتخاب شود. به طور کلی در مکان های مسکونی، پارکت هایی با ضخامت 8 میلی متر، استاندارد تلقی می شوند.

انتخاب رنگ پارکت نیز باز بسته به فضای مورد استفاده و نیازهای شما متغیر است. در حالی که پارکت های خاکستری، جَو مدرنی به خانه و محل کار می بخشند، پارکت های با رنگ طبیعی، که بیشتر از چوب ساخته شده اند حال و هوایی طبیعی و گرم به مکان می بخشد. پارکت های رنگ روشن روشنایی بیشتری به محل زندگی تان می بخشند، و رنگ های تیره باید با مبلمان با رنگ روشن ترکیب شوند تا باعث تاریکی خانه نشوند. نباید فراموش کنیم که این نوع پارکت ها به نظافت بیشتری نیاز دارند.

یکی دیگر از معیارهای مهمی که مربوط به استفاده از پارکت است، خطوطی است که درز یا شیار نامیده می شوند و فضاهای خالی یک میلی میتری V شکلی هستند که در قسمت های برش خورده تکه های پارکت قرار دارند. پارکت ها به دو نوع شیاردار و بدون شیار تقسیم می شوند. پارکت های شیاردار، دارای ضخامت بالایی هستند اما در عین حال میزان سایش این پارکت ها زیاد است. این پارکت ها که از لحاظ طراحی دارای ظاهری زیبا هستند، نباید برای مکان های تجاری یا ورودی خانه که تردد در آن زیاد است مورد استفاده قرار گیرند.

علاوه بر ضخامت پارکت، سیستم قفل که برای هر پارکت به طور خاص طراحی می شود نیز بر مدت استفاده و مقاومت و دوام پارکت تاثیر می گذارد. باید اطمینان حاصل کنید که پارکتی که می خرید دارای سیستم قفلی بادوام باشد.

مدت ضمانت نیز یکی از معیارهای مهم در انتخاب پارکت است. کمترین مدت ضمانت یعنی ۵ سال متعلق به پارکت های لمینت است. ضمانت پارکت های وارداتی نیز بین 5 تا 30 سال متغیر است.

هنگام انتخاب پارکت، بسیار مهم است که اطلاعاتی درباره ویژگی های پارکت و این که مناسب چه نوع کف هایی است از کارخانه و شرکت مسئول کسب کنید. بدین صورت می توانید مناسب ترین و مرغوب ترین پارکت را انتخاب کنید و مدت های طولانی با خیال راحت از آن در خانه خود استفاده کنید.

پارکت

ویژگی های پارکت مناسب

نحوه نصب پارکت

زیر سازی

در صورتی که زیر کار به هر دلیلی صاف نباشد کار نصب پارکت با مشکل روبرو می شود. بسته به میزان خرابی سطح زیر کار عملیات ترمیم متفاوت است. سرامیک های کنده شده، کف آسیب دیده و غیره می بایست قبل از شروع عملیات نصب پارکت رفع شوند. مثلاً شاید لازم باشد بعضی جاها سیمان شود و صاف گردد. سپس مرحله بعدی مرحله فوم گذاری است که سبب میشود هم پارکت خوب نصب شود و هم نقش عایق صدا و حرارت را خواهد داشت.

بعد از فوم گذاری نوبت چسباندن پارکت با چسب و یا قفل کردن قطعات در هم است. در این مرحله بسته به نوع پارکت استراتژی نصب متفاوت می شود، برخی از پارکت ها را باید با چسب مخصوص چسباند و برخی دیگر نیاز به چسب ندارند و می بایست از طریق نری- مادگی در هم قفل شوند.

بعد از چسباندن پارکت نوبت به درز گیری است که این کار با لاک انجام می شود. این کار لغزش و تکان خوردن و صدا دادن پارکت ها را در اثر راه رفتن روی آن ها کم می کند.

پارکت

نحوه نصب پارکت

پارکت تمام چوب

پارکت تمام چوب یکی دیگر از مدل های پارکت با عمر طولانی و ظاهری شیک است. این نوع از پارکت که اکثراً ترجیح کسانی است که مشکل صدا و گرما دارند، کاملاً از چوب درخت ساخته شده است. این نوع پارکت را می توانید هر اندازه که می خواهید سنباده کاری کنید. بدین ترتیب، همیشه می توانید پارکت خود را مثل روز اول، شیک و براق کنید. این نوع پارکت که کاملاً طبیعی و سازگار با محیط زیست است به طور کلی در خانه های مسکونی، ویلاها، رستوران ها، هتل ها، مراکز خرید و محل های کار به کار برده می شوند.

این پارکت ها با قرار دادن تخته های چوبی بین دیوار و کف نصب می شوند، بدین ترتیب رطوبت و آب تاثیری روی آنها نمی گذارد. علاوه بر این قیمت آنها با بودجه شما تناسب دارد.

پارکت لمینت

پارکت لمینت به دلیل بافت خاص خود و عایق و بادوام بودن، یکی از محبوب ترین گزینه هایی است که در اکثر مواقع ترجیح داده می شود. بسته به میزان استفاده از فضایی که برای زندگی انتخاب می کنید، پارکت لمینت را می توان در ضخامت های گوناگون انتخاب کرد. این نوع پارکت دارای تنوع فراوان در رنگ و شکل ظاهری است و قیمت مناسبی دارد. نسبت چوب مورد استفاده در پارکت های لمینت که در تمام مکان ها باعث ایجاد فضایی طبیعی و گرم و صمیمی می شوند بالا است.

این کفپوش که به مرور زمان پس از استفاده، ظاهری طبیعی تر به خود می گیرد، ویژگی خاصی به هویت و ظاهر مکان مورد نظر می بخشد.

پارکت یک تکه

اگر طرفدار ظاهری کاملاً طبیعی برای خانه خود هستید، پارکت های چوبی یک تکه می تواند برای شما بهترین راه حل باشد. این نوع پارکت که نسبت به انواع دیگر پارکت، مدت نصب طولانی تر و مراقبت پردردسرتری دارد، دارای ضخامت تقریباً یکسانی با پارکت لمینت است.

با این که این نوع پارکت قابلیت استفاده طولانی دارد، در برابر گرما و رطوبت مقاوم نیست. چوب یک تکه در مقابل رطوبت، منبسط می شود و باد می کند، و همچنین گرمای زیاد باعث ایجاد شکاف در پارکت می شود. این وضعیت به ویژه در پارکت های یک تکه ای پدید می آید که از چوب هایی ساخته شده اند که به خوبی حرارت ندیده اند. نصب پارکت های یک تکه باید توسط استادکارهای حرفه ای و متخصص صورت گیرد. در فضایی با مساحت متوسط، نصب پارکت یک تکه تقریباً یک روز طول می کشد. پس از ا نصب ، نوبت به چسب کاری می رسد. برای خشک شدن چسب مورد استفاده باید 5 الی 6 روز صبر کرد. در 3 تا 4 روز بعدی، سنباده کاری و جلا دادن باید انجام شود. بدین ترتیب دستیابی به چنین ظاهر شیکی، زمان و پول زیادی می خواهد.

پارکت

پارکت یک تکه

پارکت ضد آب

یکی از بزرگترین دشمنان پارکت آب است. بسیاری از کاربران هنگام انتخاب پارکت، ضدآب بودن را در اولویت قرار می دهند. به همین دلیل در مکان هایی مانند سرویس بهداشتی یا آشپزخانه که دسترسی به آب آسان است، از پارکت چندان استفاده نمی شود. اما به کمک فناوری در حال پیشرفت، این مشکل به راحتی از میان برداشته شده است. پارکت های ضدآب، راه حلی جدید برای کسانی است که بافت چوب را برای کف فضاهایی ترجیح می دهند که مثل سرویس بهداشتی و آشپزخانه مدام مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع پارکت که استفاده راحت و طولانی مدت دارد، می تواند انتخاب خوبی برای کسانی باشد که دوست دارند سرویس بهداشتی و آشپزخانه شان ظاهری طبیعی داشته باشد.

نگهداری از پارکت

برای نگهداری پارکت، نظافت و درخشندگی آنها لازم نیست که از واکس یا پولیش استفاده کنید. فقط به یک تکه پارچه مرطوب و کمی آب گرم، نیاز دارید. البته بهتر است که از شوینده های مخصوص پارکت، که از طریق فروشندگان لمینت پارکت و بعضی فروشگاه های زنجیره های می توان آنها را خریداری کرد، نیز استفاده کنید.

هرگز لوازم سنگین و اسباب اثاثیه های سنگین و یا نیمه سنگین خانه را بر روی سطح پارکت ها نکشید چون به سرعت خراشیده می شوند و به سطح بیرونی لمینت آسیب وارد می کنند.
توجه داشته باشید که اگر پارکت لمینت ها و یا پارکت چوبی به خوبی نصب نشده باشند بین آنها شکاف یا فضای خالی دیده می شود. در این صورت آب و رطوبت به بخش داخلی آنها نفوذ کرده و عمر مفید کفپوش ها کم می شود.

تعمیر خراشیدگی پارکت

پارکت چوبی از کفپوش های محبوب در منازل است که زیبایی دکوراسیون داخلی را چند برابر می کند. چوب از اصلی ترین متریال در طراحی داخلی است و از سالها پیش راه به خانه های لوکس پیدا کرده است. نصب پارکت چوبی در اتاق خواب ، اتاق پذیرایی و حتی آشپزخانه نیز مرسوم است. چوب قابلیت خراشیدگی را دارد و در اثر تماس با اشیا سخت و نوک تیز آسیب می بیند. هیچ روش واحدی برای ترمیم کلیه خراش ها در انواع کفپوش های چوبی وجود ندارد. اما همیشه می توان ظاهر کفپوش های چوبی را برگرداند. هر چه عمق خراش ها و تعداد آن ها بیشتر باشد، تعمیرات پارکت، دشوارتر می شود. توجه داشته باشید که اغلب خراش های روی چوب سطحی هستند و به سادگی می توانید آن را از بین ببرید.

پارکت

تعمیر خراشیدگی پارکت

مزایای استفاده از پارکت

قیمت مناسب، دمای مناسب آن در فصول سال (گرم بودن نسبی سطح آن در زمستان و خنک بودن آن در فصل تابستان) ، زیبایی و ظاهر شیک و مدرن، سادگی نصب و بر چیدن آن (جهت نصب در محل دیگر) ، ایمن بودن آن (بطوری که اگر مثلا کودکی هنگام بازی بر روی زمین بخورد، ممکن است بر خلاف کف پوش سرامیکی دست و پایش دچار شکستگی نشود) ، با دکورهای متنوع و مختلف براحتی هماهنگ و به اصطلاح ست می شود، نظافت آسان، دوام بالا، متنوع بودن شکل و رنگ های پارکت ها، تعدد شرکت های تولید کننده، عدم نیاز به مراحل زیرسازی و کنده کاری و غیره...

معایب استفاده از پارکت

این کفپوش یک محصول زیبا و مقاوم است که در کنار آن معایبی هم دارد. پارکت لمینت محصولی مقاوم در برابر آب است اما ضد آب نیست، نصب این کفپوش در مکان هایی که امکان تجمع آب وجود دارند، پیشنهاد نمی شود چرا که در مرور زمان، این محصول تورم می شود. به شما پیشنهاد می کنیم که برای مکان هایی که در معرض رطوبت زیاد قرار دارند، کفپوش PVC تهیه کنید.

نحوه تمیز کردن پارکت

  • همیشه کف پارکت را بدون گرد و خاک نگه دارید، با جارو برقی یا جارو دستی.
  • از تی اسفنجی مرطوب و یا یک تکه پارچه برای تمیز کردن کف پارکت استفاده کنید؛ برای تمیز کردن کفپوش چوبی به یک اسفنج مرطوب نیاز ندارید.فقط مطمئن شوید که آن را به سرعت با یک تکه پارچه خشک، خشک می کنید.
  • از صابون و دیگر مواد تمیز کننده زمانی که می خواهید پارکت را تمیز کنید، دوری کنید، آن ها می توانند پارکت را خراب کنند.اگر می خواهید، کفپوش چوبی ویژه ای داشته باشید که در بسیاری از فروشگاه ها در دسترس است.اسپری براق کننده نمناک کف اتاق شما را تمیز و درخشان نگه می دارد.
پارکت

نحوه تمیز کردن پارکت

آیا این مطلب مفید بود؟
نظر خود را بنویسید! لطفا کلیک کنید