نوزاد دوزاده ماهه یا یکساله سرعت رشد خوبی پیدا کرده است هم به لحاظ مهارت های حرکتی و شناختی و هم به لحاظ غذایی. رژیم غذایی نوزاد دوازده ماهه غنی از مواد پروتئینی و غلات و حبوبات و سبزیجات است که برای رشدش می تواند بسیار مفید باشد. تانما در این مطلب غذاهای مناسب نوزاد دوازده را مطرح می کند؛

ویژگی های نوزاد دوازده ماهه

مهارت های شناختی

  • کودک یک ساله اشیاء پنهان را به آسانی پیدا می کند.
  • نوزاد یک ساله به دنبال اشیاء در مکان های شناخته شده می شود.
  • کودک 1 ساله با اسامی اشیاء ازتباط قوی برقرار می کند.
  • کودکان یک ساله از اشیاء به درستی استفاده می کنند.
  • کودک یک ساله اعمال و حرکات را تقلید می کند.
  • نوزاد یک ساله تلاش می کند صداها را تکرار کند.

مهارت های فیزیکی

  • کودک 1 ساله می تواند بنشیند.
  • نوزاد یک ساله می ایستد.
  • کودک یک ساله با کمکِ گرفتن از وسایل، راه می رود.
  • کودک دوازده ماهه چندین قدم بدون حمایت راه می رود.
  • نوزاد یک ساله انواع چنگ زدن ها را امتحان می کند.
  • حرکت دادن و اشاره کردن با انگشت اشاره در کودک دوازده ماههکودک یک ساله سه جفت دندان دارد.
  • در کودک دوازده ماهه بینایی پیشرفت کرده است.

مهارت ها اجتماعی و عاطفی

  • نوزاد یک ساله به درخواست های ساده پاسخ می دهد.
  • کودک 12 ماهه تلاش می کند صحبت کند.
  • نوزاد دوازده ماهه ترس را نشان می دهد .
  • کودک دوازده ماهه نزد غریبه ها خجالتی یا مضطرب می شودنوزاد دوازده ماهه واکنش والدین و پرستار را می آزماید.
  • کودک یک ساله تمایلش را نسبت به یک فرد نشان می دهد.
غذاهای کمکی نوزاد دوازده ماهه

ویژگی های نوزاد دوازده ماهه

غذاهای کمکی نوزاد دوزاده ماهه

عدس

می توانید برخی از سبزیجات و برنج را به عدس اضافه کرده و همچنین برای طعم دار کردن خوراک عدس از ادویه جات استفاده کنید، مثلا گیاهان معطری مانند مرزنگوش و ریحان طعم خاصی به این ماده ی غذایی می دهند. از طرفی دیگر برای خوش رنگ کردن عدس می توانید آن را با یک برگ سرخ مایل به قرمز طبخ کرده و قبل از سرو برگ را از داخل غذا بردارید.

موز

می توانید موز رسیده را مانند رب صاف کرده و در رژیم غذایی کودک خود قرار دهید. همچنین می توانید تکه های کوچک موز را به اندازه ی بند انگشت خرد کرده و به عنوان میان وعده به کودک نوپای خود بدهید.

آووکادو

می توانید پوست آوکادو را کنده و آن را با سیب یا پنیر خامه ای مخلوط کرده و به شکل خمیر درآورید. با قرار دادن تکه های کوچکی از این خمیر در دهان کودکتان، واکنش کودک نوپا را تست کنید، چرا که آوکادو بسیار پر انرژی است و می تواند بهترین غذای کودک یک ساله شما باشد.

کدوحلوایی

می توانید آن را با بخار یا جوشاندن بپزید و یا با ریختن مقدار اندکی پنیر نرم روی آن، کدو را کباب کنید. همچنین می توانید پس از پخته شدن کدو حلوایی ، با اضافه کردن مقدار کمی گشنیز و فلفل، آن را به شکل پوره درآورید و آن را به عنوان غذای کودک خود سرو کنید.

سبزیجات دارای برگ سبز

همچنین مقدار زیادی از آهن و فولاد موجود در سبزیجات دارای برگ سبز مانند کاهو کلم، اسفناج، کلم پیچ و برگ چغندر می تواند در رشد کودکان موثر باشد. یک ایده خوب برای آماده کردن برگ سبزیجات، مخلوط کردن مقدار کمی پنیر شیرین سوئیسی، ویتامین B2 و یا میوه هایی مانند آلو یا هلو به آن ها است.

هویچ

درزمان پخت و پز، سعی کنید تا طعم هویج را کمی شیرین کنید تا در میان کودکان دوست داشتنی جلوه کند، زیرا آنها علاقه ی زیادی به طعم شیرین دارند. شما همچنین می توانید هویج را پخته و به شکل پوره در آورید و به عنوان غذای کودک یک ساله خود بدهید.

کلم بروکلی

اگر چه جوشاندن کلم بروکلی برای کودکان یک روش پخت و پز مشترک است اما رنگ سبزی و همچنین به طور قابل توجهی میزان ویتامین C آن را کاهش می دهد، پس بخارپزکردن کلم بروکلی را در مدت زمان کمی انجام دهید تا کمی فقط نرم شود. همچنین به کلم بروکلی پخته شده قبل از سرو چند قطعه کدو و یا سیب زمینی شیرین اضافه کنید، یا می توانید آن را با برخی مواد مزه دار، شیرین کنید.

جدول برنامه غذایی نوزاد دوزاده ماهه

غذاهای کمکی نوزاد دوازده ماهه

مرکبات

این مهم است که تغذیه کودکان با مرکبات را در مقادیر کم شروع کرده و در ابتدا مراقب نشانه های اسیدیته ی آن ها باشیم. شما می توانید این میوه ها را به قطعات کوچک برش داده و به عنوان غذای کودک یک ساله خود بدهید.

تخم مرغ

تخم مرغ را می توان به عنوان یک ماده ی غذایی مهم برای بسیاری از کودکان در حال رشد استفاده کرد، زیرا سفیده آن منبع خوبی از پروتئین بوده و زرده آن حاوی روی و ویتامین ها است. معمولا توصیه می شود سفیده تخم مرغ تا سال اول تولد کودکتان به دلیل ترس از واکنش های آلرژیک در رژیم غذایی آن ها قرار داده نشود، با این حال، این اقدام پیشگیرانه تنها برای کودکانی که سابقه خانوادگی واکنش های آلرژیک دارند، باید رعایت شود.

ماهی

قبل از تغذیه ی کودک با ماهی با پزشک متخصص اطفال خود مشورت کنید، زیرا ماهی اغلب باعث واکنش های آلرژیک در کودکان می شود. اگر توسط پزشک متخصص اطفال بی خطر بودن آن را تأیید کرد، می توانید به کودک خود دو وعده ماهی در هفته بدهید. البته باید اطمینان داشته باشید که ماهی های مصرفی نوزادان کم جیوه یا حتی بدون جیوه باشد.

جدول برنامه غذایی نوزاد دوازده ماهه

صبحانه

  • نصف فنجان غلات صبحانه غنی شده از آهن یا یک تخم مرغ پخته شده
  • یک چهارم یا یک دوم فنجان شیر کامل غنی شده با دانه های غلات یا بدون غلات
  • میوه را می توان به غلات اضافه کرد یا به تنهایی به کودک داد
  • یک دوم موز خرد شده
  • دو تا سه عدد توت فرنگی خرد شده

میان وعده

  • یک تکه نان تست یا یک کلوچه حاوی گندم سبوس داربه همراه 1تا 2قاشق غذا خوری پنیر خامه ایی یا کره بادام زمینی
  • یک دوم شیر کامل
رژیم غذایی نوزاد دوازده ماهه

جدول برنامه غذایی نوزاد دوازده ماهه

ناهار

  • یک دوم ساندویچ قطعه قطعه شده با گوشت مرغ یا گوشت بوقلمون
  • یک دوم فنجان سبزیجات سبز رنگ پخته شده
  • یک دوم فنجان شیر کامل

میان وعده

  • 30تا 60 گرم پنیر یا نبات یا 2 تا 3 قاشق غذا خوری میوه و انواع توت
  • یک فنجان شیر کامل

شام

  • 60تا 90 گرم گوشت پخته شده
  • یک دوم فنجان سبزیجات زرد رنگ پخته شده
  • یک دوم فنجان ماکارانی یا سیب زمینی یا برنج
  • یک دوم فنجان شیر کامل

آیا این مطلب مفید بود؟ 6
نظر خود را بنویسید! لطفا کلیک کنید