مصرف حبوبات در بارداری بسیار اهمیت دارد زیرا حبوبات به عنوان پروتئین های گیاهی گروه غذایی بسیار مغذی برای سلامت زن باردار و جنین به حساب می آید. تانما در این مطلب شما را فویاد مصرف حبوبات در بارداری و میزان و نحوه مصرف آن در بارداری آشنا می کند.

فواید مصرف حبوبات در بارداری

1-منبع پروتئین

حبوبات از نظر محتوای پروتئین بسیار غنی بوده و دارای 25 تا 35 درصد پروتئین گیاهی با ارزش بیولوژیک بالا می باشند. مصرف حبوبات این امکان را برای شما فراهم می کند که گوشت کمتر و متعاقب آن میزان چربی کمتری دریافت کنید.

2- منبع فیبر

حبوبات از منابع بسیار غنی فیبر به شمار می روند. به گونه ای که عدس 8 درصد، نخود 13 درصد و انواع لوبیا 25 درصد از فیبر تشکیل شده است! فیبر حبوبات جزء فیبرهای محلول در آب بوده و هضم آسانی دارند. از این رو می توانند در مقابله با یبوست که از مشکلات شایع دوران بارداری به شمار می رود کمک موثری به شما کنند.

3-منبع کربوهیدرات

حبوبات حاوی کربوهیدرات های پیچیده (نشاسته) بوده و روند هضم آهسته تری دارند. در نتیجه سبب می شوند احساس گرسنگی کمتری کنید.

4-منبع مواد معدنی

حبوبات حاوی مقادیر نسبتا فراوانی از مواد معدنی می باشند. به عنوان مثال نخود منبع غنی منیزیوم و عدس از منابع بسیار خوب کلسیم است. همچنین حبوبات حاوی مقادیر قابل توجهی از فسفر، آهن و ویتامین B9 می باشند. و این در حالی است که مصرف کافی ویتامین B9 موسوم به فولات در دوران بارداری نقش بسیار موثری در کاهش خطر ابتلا جنین به نقص لوله عصبی (اسپینا بیفیدا) دارد.

مضرات مصرف حبوبات در بارداری

فواید مصرف حبوبات در بارداری

مضرات مصرف حبوبات در بارداری

با توجه به اینکه مقدار قند موجود در حبوبات مانند نخود زیاد است، شکستن و تبدیل شدن آنها به گلوکز در دستگاه گوارش با محدودیت مواجه است بنابراین باقیمانده این ترکیب‏ها به قسمت انتهای روده می‏رود و به‏وسیله میکروارگانیسم‏هایی که جزو فلور طبیعی هستند، تحت تخمیر بی‏هوازی قرار می‏گیرد و باعث ایجاد مقدار زیادی گاز (نفخ) می‏شود.

میزان مصرف حبوبات در بارداری

یک فنجان عدس، نخود یا لوبیا سیاه ممکن است ۶۵-۹۰٪ از نیاز روزانه ی فرد را تأمین کند. علاوه بر این، حبوبات به طور کلی دارای فیبر بسیار بالایی هستند. برخی از انواع آن نیز سرشار از آهن، منیزیم و پتاسیم می باشند.

نحوه مصرف حبوبات در بارداری

چنانچه عادت به مصرف حبوبات ندارید این کار را آهسته و به تدریج شروع کنید. برای این منظور می توانید با حبوباتی نظیرعدس، پوره نخودفرنگی و لوبیا سبز که هضم آسان تری دارند شروع کنید.

چنانچه در رژیم غذایی گیاهخواری به سر می برید بهتر است برای جذب بهتر پروتئین در وعده های غذایی خود همراه با حبوبات از غلات و لبنیات نیز استفاده کنید. همچنین می توانید سبزیجاتی نظیر رزماری، مریم گلی، مرزه و ... را نیز در حین پخت به آب حبوبات اضافه کنید.

میزان مصرف حبوبات در بارداری

نحوه مصرف حبوبات در بارداری

نحوه پختن حبوبات در بارداری

زمان پخت حبوبات اندکی طولانی است. به عنوان مثال پخت نخود بیش از یک ساعت زمان می برد. سعی کنید آنها را از شب قبل به خوبی بپزید تا در هنگام مصرف کاملا آماده بوده و فقط نیاز به گرم کردن داشته باشند. در غیر اینصورت از حبوبات آماده و کنسرو شده استفاده کنید! می توانید از این کنسروها به تنهایی و یا در تهیه انواع غذاها و سالادهای خوشمزه استفاده کنید.

نحوه گرفتن نفخ حبوبات در بارداری

به منظور کاهش نفخ یک روز قبل حبوبات مورد نظرتان را در آب خیس نمایید، همچنین می توانید حبوبات را به مدت پانزده دقیقه در دمای ۱۷۰ درجه سانتی گراد یا بالاتر بجوشانید و بهتر است حبوبات را در مکانی خنگ نگهداری نمایید زیرا، حبوبات محیط مناسبی جهت رشد باکتری و حشرات هستند.

موارد منع مصرف حبوبات در بارداری

نحوه گرفتن نفخ حبوبات در بارداری

موارد منع مصرف حبوبات در بارداری

بهتر است بدانید که دستورالعمل کلی برای میزان مجاز مصرف انواع حبوبات وجود ندارد و حتی منع کلی هم برای استفاده از این گروه غذایی تعیین نشده است.
به عبارت ساده تر، همه افراد حتی افرادی که مشکلات گوارشی دارند، باردار هستند یا در گروه سالمندان جای می گیرند هم اگر با مصرف حبوبات دچار مشکلات غیرقابل تحمل نشوند، می توانند این گروه غذایی را در برنامه روزانه خود داشته باشند.

بنابراین کسانی که به مشکلات گوارشی جدی مبتلا هستند، نباید در مصرف این خوراکی ها زیاده ‏روی کنند زیرا باعث تشدید مشکلات گوارشی شان خواهد شد. در ضمن خانم هایی که در دوران بارداری و شیردهی هستند نیز نباید زیاد حبوبات مصرف کنند

آیا این مطلب مفید بود؟
نظر خود را بنویسید! لطفا کلیک کنید