اگر بیند در پیش قومی امامی کرد و امام نبود ، دلیل که در آن قوم مهتر شود و جمله تابع او شوند ، چنانکه ماموم تابع امام باشد . اگر بیند جماعتی انبوه و در نماز بودند و وی را گفتند که ما را امامی کن و پادشاه فرمود به او که امامی کن و او پیشرفت و امامت کرد ، دلیل که در آن دیار میر و فرمانروا شود و با ایشان عدل و راستی نماید ، به قدر راستی قبله و تمام کردن نماز به رکوع و سجود . اگر بیند از نماز چیزی نقصان کرد ، دلیل که بر ایشان جور و ظلم نمایدبه قدر آن چه در نماز نقصان کرده بود .
محمدبن سیرین گوید :
اگر بیند امامی می کرد ، ولیکن نشسته بود ، دلیل که بیمار شود . اگر بر پهلو نشسته بود و در نماز چیزی خواند ، دلیل که زود بمیرد و آن قوم بر وی نماز کنند . اگر امامی را به خواب بیند ، دلیل که شرف و منزلت یابد بر قدر و شرف امام . اگر بیند امام ولایتی همی داد یا با امام در خانه رفت یا امام او را چیزی بخشید یا با امام طعام خورد ، دلیل که بر قدر آن غم و اندوه بدو رسد .
جابر مغربی گوید :
اگر بیند با امام در جهاد بود . دلیل که با دولت و ولایت با وی شریک بود یا در مسجد یا در دهی یا در شهری .
اسماعیل بن اشعث گوید :
هر چیز که در امام در زیادت بیند در ولایت و بزرگی او زیاده شود و هر چه در او نقصان بیند درمال و نعمت او نقصان شود .
حضرت امام جعفر صادق فرماید :
امامی کردن در خواب بر شش وجه است .
اول : فرمانروایی ،
دوم : پادشاهی به عدل و انصاف ،
سوم : علم ،
چهارم : قصد نمودن به کار خیر ،
پنجم : منفعت ،
ششم : ایمنی از دشمن .
اگر بیند امامی زنان نمود ، دلیل که بر گروه ضعیفان والی شود .
اگر بیند امامی از آسمان فرود آمد و بر قومی امامت کرد ، دلیل رحمت است بر اهل آن زمین .
اگر بیند بر مرده نماز کرد از پادشاهی به او فرمانروایی رسد .
یوسف نبی علیه السلام گوید :
دیدن امام خیروصلاح بود
دیدن امامت کردن برسرقومی مهتر گردد ودیانت او زیاد شود