حضرت دانیال گوید :
خضاب ریش پوشش کارها است .
اگر بیند سر و رویش را خضاب می کرد و خضابش رنگ نمی گرفت ، دلیل که ظاهر حال را به مردمان نماید .
اگر بیند خضابش رنگ گرفت ، دلیل که حالش نیکو گردد .
محمدبن سیرین گوید :
اگر بیند خضاب به چیزها می کرد ، دلیل که مردم او را منکر شوند که او خود را به کارهای محال و ناپسندیده دهد . چ
اگر بیند خضابش نیکو رنگ گرفت ، دلیل که حالتش پوشیده شد .
اگر بیند دست و پای خویش را به حنا خضاب می بست ، دلیل که مال از دست رفته باز آید .
اگر بیند هر دو دست و پای خویش را خضاب بست ، دلیل که فرزندان یابرادران خود را بیاراید ، به آرایشی که خلاف دین و شریعت بود .
ابراهیم کرمانی گوید :
اگر بیند کف دست خود خضاب می کرد ، دلیل که در طلب معیشت رنجور گردد .
اگر بیند که هر دو دست خود به خضاب نگاه می کرد ، دلیل که خداوند مکر و حیله بود در کسب و عمل خود .
اگر بیند دست او بهم شده است ، دلیل که او را عزیزی بمیرد یا خود هلاک شود .
اگر بیند دست و پای را چون زنان خضاب کرد ، دلیل که در ترس و بیم عظیم افتد .
اگر این خواب را زنی بیند او را خرمی و شادی بود ، زیرا که این خضاب کردن ایشان رسم بود .
اگر بیند که هر دو دست و پای او بنفش بود ، دلیل که در کسب و کار حیله کند .
اسماعیل بن اشعث گوید :
اگر مردی بین دست و پای خود خضاب کرد ، دلیل که کاری کند که مردمان بر وی افسوس کنند و بخندند .
اگر بیند سرانگشتان را خضاب کرد ، دلیل که تسبیح کند .
اگر بیند هر دو دست را به خضاب کردن نقش میکرد ، دلیل که با دوستان مکر و حیله بازد .
حضرت امام جعفر صادق فرماید :
خضاب کردن در خواب بر چهار وجه است .
اول : کار ناشایسته بی حاصل .
دوم : آرایش حال دنیا .
سوم : طلب جاه .
چهارم : معروف شدن به دروغ گفتم