درخشش ارسلان کامکار در ارکستر مانجین

ارسلان کامکار از چهره های برتر این روزهای موسیقی است . او  شب گذشته با اجرایی موفق  در ارکستر مانجین توانست نام خود را به عنوان یکی از شایسته‌ترین افراد برای رهبری ارکستر ملی مطرح کند.

 ارکستر مانجین تحت امر بنیانگذار خود ارسلان کامکار و‌ مدیریت هنری میثم آذرزاد، در حالی در تالار وحدت روی صحنه رفت و برنامه خود را اجرا کرد که در ابتدا و قبل از آغاز برنامه، کامکار ضمن تشکر از حضور مخاطبان گفت: مانجین واژه ابداعی خودم و به معنای دوست‌داشتنی است، پس در هیچ فرهنگ لغاتی به دنبال معنای آن نباشید. 
او افزود: من در هیچ جای دنیا سالنی به وحشت‌انگیزی تالار وحدت ندیدم، این سالن به شدت وهم‌انگیز است مخصوصا برای نوازندگان جوانی که برای بار نخست در این سالن اجرا دارند.

ارسلان کامکار
کامکار ادامه داد: هرگز انتظار چنین استقبال گرمی را از سوی شما نداشتم و به همین خاطر از حمایت و حضورتان از صمیم قلبم تشکر می‌کنم.
به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، ارکستر مانجین را باید نمودِ عینی آرمانهای مردی دانست که با وجود واقع‌بینی ذاتی، در هنر خود به شدت کمال‌گراست. ارکستری که اعضای آن را هنرجویان آکادمی موسیقی کامکارها و دیگر نوازندگان جوانی که شاکله شخصیت هنری خود را مدیون کامکار هستند تشکیل داده است.

ارسلان کامکار از معدود هنرمندان موسیقی ایران است که علاوه بر احاطه کامل بر موسیقی کلاسیک غربی و موسیقی اصیل ایرانی، توانمندی غیر قابل انکاری در نوازندگی ویولن و عود دارد. او ثابت کرده آهنگساز و تنظیم‌کننده‌ای خلاق است و با توفیق ارکستر مانجین در اجرای موفق خود شاید بتوان این هنرمند را شایسته در دست گرفتن چوب رهبری ارکستر ملی ایران در آینده‌ای نه چندان دور دانست.

آن هم در شرایطی که ارکستر ملی ایران این روزها حال خوبی ندارد و اصطلاحا صدایش درنمی‌آید. 

در کنسرت شب گذشته مانجین، قطعات «ملکا» با آهنگسازی ارسلان کامکار و شعر سنایی، «آفتاب می‌شود» با آهنگسازی «ارسلان کامکار» و شعر فروغ فرخزاد ، «کتانه» با تنظیم ارسلان کامکار بر اساس ملودی کُردی، «کاروان» با آهنگسازی هوشنگ کامکار و شعر مهرداد اوستا، « شیرین گیان» با تنظیم ارسلان کامکار بر اساس ملودی کُردی، «رنگ اصفهان» با آهنگسازی ارسلان کامکار، «میان تاریکی» با آهنگسازی ارسلان کامکار و شعر فروغ فرخزاد ،‌‌ «یاران» با تنظیم ارسلان کامکار بر اساس ملودی کُردی، «خوش خرامان می‌روی» با آهنگسازی هوشنگ کامکار و شعر مولانا و «خوشه هورامان» با تنظیم ارسلان کامکار بر اساس ملودی کُردی اجرا شد. 

پس از پایان رپرتوار رسمی این برنامه و به واسطه تشویق‌های ممتد حاضرین، ارکستر مانجین قطعه کُردی شیرین گیان را به عنوان قطعه بیز کنسرت اجرا کرد. 
دینامیک مطلوب ارکستر، گروه کُر کاملا هماهنگ و جا افتاده و همخوانی و تکخوانی دلنشین و زیبای خوانندگان جوان از نکات جالب توجه اجرای مانجین بود. 
از همه مهم‌تر اینکه مانجین با وجود جوانی اعضای خود موفق شده تا به صدا دهی خاص خود برسد، تو گویی این گروه، امضای خود را داراست. 
هر چند، مانجین ارکستری بسیار جوان است که در مسیر دشوار کسب تجربه گام‌های نخست خود را برمی‌دارد.
چند سال قبل با تاسیس ارکستر سازهای ملی، راهکاری برای عبور از بحران ارکسترها در موسیقی ایران پیشنهاد شد و اینک کامکار با مانجین خود بر آن راهکار صحه گذاشته است.

آیا این مطلب مفید بود؟ 1
نظر خود را بنویسید! لطفا کلیک کنید