فیس بوک و اطلاعات شخصی کاربران

از زمان شروع فعالیت عمومی فیسبوک در سال ۲۰۱۲، هزاران پتنت توسط این شرکت به ثبت رسیده اند. یکی از این پتنت ها به استفاده از دوربین جلو جهت تحلیل حالات چهره و تشخیص حالاتی همچون بی حوصلگی یا تعجب از مطالب دیده شده در صفحه ی شخصی فیسبوک مربوط می شود.  این روزها  نگرانی های کاربران در رابطه حریم شخصی رو به افزایش است. در این مطلب با هفت پتنت فیسبوک که می تواند این نگرانی ها را بیش از پیش افزایش دهد آشنا می شویم.


از زمان شروع فعالیت عمومی فیسبوک در سال ۲۰۱۲، هزاران پتنت توسط این شرکت به ثبت رسیده اند. یکی از این پتنت ها به استفاده از دوربین جلو جهت تحلیل حالات چهره و تشخیص حالاتی همچون بی حوصلگی یا تعجب از مطالب دیده شده در صفحه ی شخصی فیسبوک مربوط می شود. یکی دیگر از این پتنت ها از میکروفون گوشی شما استفاده می کند تا تشخیص دهد مشغول تماشای کدام برنامه ی تلویزیونی هستید. پیش بینی این که آیا در آینده ازدواج خواهید کرد و وضعیت مالی تان چگونه خواهد بود و حتی ثبت میزان خواب افراد از جمله مواردی هستند که در این پتنت ها به چشم می خورند.

بررسی صدها پتنت ارائه شده توسط فیسبوک نشان می دهد که این شرکت در اندیشه ی بررسی تمام جنبه های زندگی کاربران بوده است؛ جنبه هایی اعم از این که کجا هستید، با چه کسی وقت می گذرانید، آیا درگیر یک رابطه ی احساسی هستید، در مورد کدام برندها و سیاستمداران صحبت می کنید و غیره. این شرکت حتی تلاش کرده پتنتی را به ثبت برساند که به پیش بینی زمان مرگ دوستان شما مربوط می شود.

در عین حال، شرکت تحت هدایت مارک زاکربرگ بارها و بارها اعلام کرده که پتنت های ارائه شده توسط آن ها به معنی برنامه ریزی جهت ارائه ی محصولاتی مرتبط با پتنت ها نیست. آلن لو که به عنوان معاون، مشاور دوم و ریاست بخش مالکیت معنوی فیسبوک به ایفای نقش پرداخته در این رابطه می گوید:

اغلب فناوری های مشخص شده در این پتنت ها در هیچ کدام از محصولات ما به کار نرفته اند و در آینده نیز به کار نخواهند رفت.
علی رغم انتقادات شدید وارد شده به سیاست های حریم خصوصی این شرکت و تعهد زاکربرگ برای بهبود این سیاست ها؛ پتنت های این شرکت تنها نشان دهنده ی تعهد زاکربرگ و همکارانش نسبت به جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران است. یکی از اساتید حقوق دانشگاه نیویورک به نام جیسون شولتز در این رابطه می گوید:

مجموعه پتنت های یک شرکت به منزله ی نقشه ای است که نشان می دهد فناوری های یک شرکت به چه سمتی می روند.
در ادامه با هفت پتنت فیسبوک آشنا می شویم که نشان می دهند این شرکت در اندیشه ی جمع آوری و استفاده از اطلاعات شخصی شما بوده است.

خواندن روابط شما
یکی از پتنت های فیسبوک به پیش بینی این مسئله مربوط می شود که آیا درگیر یک رابطه ی عاطفی هستید یا خیر. برای این کار دفعات بازدید شما از صفحه ی شخصیِ دیگر کاربران، تعداد افراد دیده شده در تصویر پروفایل تان و درصد دوستانی که از جنس مخالف هستند مورد بررسی قرار می گیرند.

طبقه بندی شخصیت شما
یکی دیگر از این پتنت ها پیشنهاد می کند تا از مطالب ارسالی و پیام های شما برای تعیین ویژگی های شخصیتی شما استفاده گردد. در این روش ویژگی هایی همچون میزان برون گرایی، آزاداندیشی یا ثبات روحی شما تعیین می شود و از این ویژگی برای تعیین اخبار یا تبلیغات مناسب برای کاربر استفاده می شود.

پیش بینی آینده
فیسبوک در یکی از پتنت های خود در اندیشه ی استفاده از مطالب ارسالی، پیام ها، تراکنش های کارت اعتباری و داده های مکانی شما بوده تا بتواند مهم ترین اتفاقات زندگی همچون تولد، مرگ یا فارغ التحصیلی را پیش بینی کند.

شناسایی دوربین شما
اهالی منلوپارک در یکی دیگر از پتنت های خود در فکر استفاده از ویژگی های خاص یک دوربین بوده اند. برای مثال، پیکسل های معیوب و خراش های لنز دوربین شما می توانند به «امضای» آن دوربین تبدیل شوند. از این ویژگی ها در الگوریتمی استفاده می شود که مشخص می کند چه افرادی از دوربین شما برای ارسال تصاویر استفاده می کنند. چنین مسئله ای نشان دهنده ی آشنایی شما با آن اشخاص است؛ حتی اگر در گذشته با این افراد ارتباطی نداشته اید. همچنین، استفاده ی مشترک از یک دوربین توسط شما و دوست تان، می تواند نشان دهنده ی رابطه ی نزدیک شما با وی باشد.

گوش دادن به محیط اطراف
از جمله پتنت هایی که درخواست ثبت آن توسط فیسبوک داده شده است، می توان به استفاده از میکروفون برای شناسایی برنامه های تلویزیونی اشاره کرد که کاربران تماشا می کنند. علاوه بر این، پتنت مورد بحث به تشخیصِ بسته شدن صدای تلویزیون در زمان پخش آگهی های تبلیغاتی نیز اشاره می کند. در این پتنت از الگوی تداخل الکترونیکی ایجاد شده توسط کابل برق تلویزیون هم برای حدس زدن این که چه برنامه ای در حال پخش است استفاده می شود.

ثبت کارهای روزمره ی شما
یکی دیگر از پتنت هایی که تقاضای ثبت آن توسط فیسبوک داده شده است، به فعالیت های روزانه ی کاربران مربوط می شود. بر اساس این ایده، فعالیت های ثابت کاربران طی هفته ثبت شده و اگر تغییری در آن ایجاد شود اعلانیه ای به دیگر کاربران ارسال شده و آن ها را از این تغییر آگاه می سازد. علاوه بر این، در این پتنت، جهت شناسایی محل زندگی کاربر، موقعیت مکانی وی در نیمه شب ها چک می شود.

شناسایی عادات کاربران
در پتنت شناسایی عادات کاربران، پیشنهاد شده تا رابطه ی میان موقعیت مکانی گوشی شما و دوستان تان تشخیص داده شود. از این طریق می توان مشخص کرد که با کدام یک از دوستان تان مراودات نزدیک تری دارید. همچنین، در این پتنت پیشنهاد شده تا ساعات بی حرکت ماندن گوشی شما تشخیص داده شود؛ از این روش می توان برای تعیین مدت زمان خواب کاربران استفاده کرد.

در برخی موارد، شرکت ها از پتنت ها به عنوان ابزاری دفاعی استفاده می کنند. آن ها پتنت هایی را به ثبت می رسانند تا در مسیر توسعه ی فناوری های جدید، رقبا را شکست دهند؛ هرچند ممکن است خودشان نیز قصد استفاده ی عملی از این پتنت ها را نداشته باشند. چنین مسئله ای ممکن است در رابطه با برخی از پتنت های فیسبوک نیز صادق باشد. بسیاری از این پتنت ها در رابطه با جمع آوری، تحلیل، به کارگیری و دسته بندی اطلاعات شخصی جهت ارائه به آگهی دهندگان است؛ بر اساس الگوی تجاری فیسبوک، چنین کاری برای ادامه ی بقای فیسبوک حیاتی است. در سه ماهه ی اول سال ۲۰۱۸، نزدیک به ۹۹ درصد درآمد فیسبوک از محل تبلیغات کسب شده بود.

مادامی که فیسبوک به جمع آوری اطلاعات شخصی می پردازد، باید مراقب این مسئله نیز باشیم که ممکن است در مواردی از اطلاعات جمع آوری شده جهت مقاصدی متفاوت از تبلیغات هدفمند استفاده شود. از میان چنین مقاصد شومی می توان به جهت دهی عقاید رای دهندگان و تغییر احساسات کاربران اشاره کرد. به گفته ی جنیفر کینگ، مدیر بخش حریم خصوصیِ مصرف کنندگان در مرکز اینترنت و جامعه ی دانشگاه حقوق استنفورد، چنین کاری می تواند «نتایجی ملموس» با خود به همراه آورد.

دیگر شرکت ها نیز پتنت هایی را به ثبت رسانده اند که می توانند موجب تعجب یا وحشت کاربران شوند. در این میان می توان به دست بند ویژه ی ردیابی کارکنان انبارهای آمازون و خرس عروسکی گوگل اشاره کرد که به دوربین و میکروفون مجهز است.

با بیش از دو میلیارد کاربر فعال ماهانه که اکثر آن ها افکار و احساسات شان را از طریق فیسبوک به اشتراک می گذارند؛ این شبکه ی اجتماعی در حال جمع آوری حجم بی سابقه ای از اطلاعات شخصی ما است. یکی از اساتید مطالعات رسانه ای در دانشگاه ویرجینیا به نام سیوا وایدیانیثان می گوید:

من شاهد نشانه ای مبنی بر تغییر رویه ی فیسبوک در تعهد این شرکت نسبت به تحت نظر گرفتن تمام اعمال ما، ثبت این اعمال و سو استفاده از تمام آن ها نبوده ام.


 

آیا این مطلب مفید بود؟
نظر خود را بنویسید! لطفا کلیک کنید