سینمایی چاقی اولین اثر سینمایی راما قویدل است این اثر که بعد از پنج سال به روی پردهی سینما رفته است سعی دارد که با نگاهی انسانی به موضوع عشق و خیانت بپردازد در این مطلب از تانما پس از معرفی کارگردان سینمایی چاقی و عوامل فیلم به نقد و بررسی این اثر سینمایی میپردازیم.
مختصری از بیوگرافی راما قویدل
راما قویدل (زاده ۲ فروردین ۱۳۵۵ در تهران) کارگردان، تدوینگر و فیلمنامهنویس اهل ایران است. فرزند امیر قویدل کارگردان و فیلمنامهنویس سینمای ایران است.
همسرش مهسا کرامتی نیز بازیگر سینما و تلویزیون است. حاصل این ازدواج پسری به نام امیرمانی است. اولین فیلم تلویزیون خود را در سال ۱۳۸۶ کارگردانی نمودهاست. سینمایی چاقی اولین فیلم سینمایی بلند او محسوب میشود.
آثار راما قویدل
سینما
- چاقی ۱۳۹۳
- راه نجات ۱۳۹۱
تلویزیونی
- عملیات ۱۲۵(۲) (۱۳۸۷ همکاری مشترک با بهروز افخمی)
- در همین نزدیکی
- شب می گذرد ۱۳۸۷
- شاید برای شما هم اتفاق بیفتد
- گمشده ۱۳۸۹
- یک لحظه دیرتر(سری دوم) ۱۳۸۹
- یکی از همین روزها
- سکوت خدا
- دولت مخفی(فصل سوم،عراق)۱۳۹۲
- بیم موج
- دوباره بهار
- رؤیای گنجشکها۱۳۹۱
- روح اله
- دیوار شیشه ای۱۳۹۶
- خانواده دکتر ماهان (همکاری مشترک با علی محمد قاسمی) (۱۳۹۶)
سینمایی چاقی بعد از 5 سال
فیلم سینمایی چاقی بعد از پنج سال توقیف به روی پردهی سینما رفت و در سی و سومین جشنواره فیلم فجر راه یافت.
راما قویدل در صفحهی اینستاگرام خود اینگونه نوشت: « باورش سخته واقعاً؛ بالأخره بعد از پنج سال دویدن و دویدن و دویدن و دویدن و رنجِ انتظار، رنجِ بلاتکلیفی، رنجِ حدس و گمانهای عجیب و دلایلِ غریبی که بعضی از دوستان، مدیران و مسؤلان عنوان میکردند و کسانی که میگفتند هرگز این فیلم رنگِ پرده بر خود نخواهد دید، چاقی، اوّلین فیلمِ سینماییِ من اکران میشه!»
عوامل سینمایی چاقی
کارگردان : راما قویدل
نویسنده : راما قویدل
تهیه کننده : حمید آخوندی و علیرضا جلالی
بازیگران :
- علی مصفا
- حمید فرخ نژاد
- لادن مستوفی
- مهسا کرامتی
- کریم قربانی
- امید روحانی
- حسین ملکی
- نوید خداشناس
- ستایش محمودی
موسیقی:
امیر توسلی
خلاصه فیلم
یک صدابردار سینما که مشغول صداگذاری پروژه جدید دوست کارگردانش است متوجه می شود که دوستش رابطه جدیدی با دختری که اختلاف سنی زیادی با او دارد برقرار کرده و حالا قرار است آن دختر گفتار متن این فیلم را بگوید.کارگردان به سفر می رود و دختر برای انجام نریشن فیلم به استودیو میآید و رابطه عاطفی میان دختر و صدابردار بوجود می آید و در نهایت مرد بخاطر همسر و دختر کوچکش به این رابطه خاتمه میدهد.
نقد فیلم سینمایی چاقی
داستان چاقی روایتی است از یک انتخاب؛ انتخاب عشق یا وجدان. داستان فیلم تابوهایی را میشکند و شخصیت ها را گرفتار عشق ممنوع میکند.
« دوست داشتن دلیل کنار هم بودن نیست» شعار فیلم است که در حد شعار نیز باقی مانده.
قصه ابتدایی پرکشش است و توانایی جلب نظر مخاطب را دارد اما این داستان نقطه اوج و فرودی ندارد و به تکرار همان موضوع اولیه بسنده کرده است.
بن مایهی عشق ممنوع و دوراهی وجدان و خیانت عناصری هستند که در صورت پرداخت درست میتوانند داستانی شگفت انگیز را خلق کنند اما چاقی با قصهی نحیف خود در پرداخت آن الکن مانده است. ساساً فیلم چاقی پیش از اینکه مسئله آن خیانت باشد یک اثر انسانی است و این برای مخاطب تا حدی قابل درک است، اما عناصر دراماتیک در گرهافکنی و رویارویی شخصیت اول با بحران غیرقابل تصور است. فیلمساز طرح موضوع کرده، اما از نشان دادنِ دلایل طفره رفته است، حالا مخاطب از کدام زاویه باید چاقی را ببیند، آیا موضوع اصلی فیلم چاق بودنِ امیر است؟ یا خیانتِ امیر به همسرش؟ در فیلم دلایل منطقی برای عاشق شدن امیر به مخاطب ارائه نمیشود،
در همان اوایل فیلم همه چیز خوب پیش میرود و امیر رابطه خوبی با همسرش دارد، رستوران نرفتن در شب سالگرد ازدواج یا تیکه انداختن بهار به امیر به دلیل چاقی که اساساً اهانتی رخ نمیدهد نمیتواند دلیلی برای خیانت باشد، حالا اضافه کنید که امیر از نوشین دل خوشی ندارد، چرا؟ ما نمیدانیم! چطور یک باره با یک صدای ضبط شده دلباخته نوشین میشود؟ چه دلیل منطقی دارد؟ فیلمساز سعی کرده فیلمی در ارتباط با مشکلات زناشویی بسازد، اما عملاً هیچ مشکلی در فیلم روایت نمیشود و خیانتِ امیر به همسرش تعمدی است. قویدل میتوانست مسئله چاقی امیر را پررنگ کند که دلیل مهمی باشد برای دعواهایشان، اما روابط آدمها گل و بلبل است و مخاطب نمیداند چه کمبود یا حفرهای در زندگی امیر به وجود آمده که او به زن دیگری فکر میکند. فیلمنامهی چاقی بسیار ضعیف و نیازمند بازنویسیهای بسیاری است. احتمالا اگر نویسنده با نگاهی از بیرون به اثرش نگاه میکرد کار بهتر از این از آب در میآمد.
چاقی قصهای لاغر و کم جان دارد، شخصیتپردازیها الکن و ناقص هستند، بسترسازی و قالب داستانیاش تکراری است. سکانسهای ابتدایی و غیر ضروری بسیاری در فیلم وجود دارد مانند سکانسی که امیر نوشین را به خانه میرساند، بارانی تند میبارد و امیر برای نوشین چتر باز میکند که او خیس نشود، نوشین چتر را میگیرد و امیر را تا ماشین همراهی میکند که امیر خیس نشود!
موضوع چاقی را اگر از داستان حذف کنیم هیچ اتفاقی نمیافتد و چیزی از آن کم نمیشود. میشد از این موضوع به بهترین شکل استفاده کرد و شخصیت را در موقعیتی قرار داد که رفتارهایی به خاطر این بحران و ویژگی عذابآور از او سربزند که مخاطب را دچار شوک کند تا بهتر بتواند درون گندیدهی یک انسان عاصی از خود را به تصویر بکشد.
از نظر بازی نیز بازیگران بازی درخوری از خود نشان نمیدهند که بخشی از آن از شخصیتپردازی سطحی و ضعیف و بخش دیگر بازی نگرفتن کارگردان و سرسری رد شدن از آن است.
فیلم چاقی ممکن است تنها بتواند برای ۹۰ دقیقه وقت مخاطب را پر کند وگرنه کارکرد مهمی در سینما و عنصر تاثیرگذاری روی مخاطب در آن دیده نمیشود و پس از پایان از ذهن مخاطب برای همیشه پاک میشود، نکته مثبتی نیز به لحاظ هنری نمیتوان یافت. از نظر بازیها علی مصفا همان همیشگی است، اما با فیزیک چاقتر که البته ویژگی محسوب نمیشود چراکه کارکردی برای فیلم ندارد، بازیگران دیگر هم نتوانستهاند نقشِ مستقل و منسجمی را ایفا کنند.در انتها اینکه فیلم پر از سوالهای بیجواب است. مطلب را با تنها ویژگی خوب فیلم به پایان میبریم و آن این است که برخلاف آثار دیگر با تم خیانت شاهد پرخاشگری های بی هدف نیستیم تا تنش های اضافی به داستان اضافه نماید.
آدرس اینستاگرام راما قویدل
https://www.instagram.com/rama_ghavidel/
تصاویر سینمایی چاقی