ماجرای نیم روز 2 : رد خون؛ دنباله فیلم سینمایی ماجرای نیمروز ساخته محمدحسین مهدویان است و تهیهکنندگی این اثر را سید محمود رضوی و نویسندگی اش را حسین تراب نژاد و ابراهیم امینی به عهده داشته اند. ماجرای نیمروز 2 در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و با نامزدی در ۱۲ رشته این جشنواره، توانست ۳ سیمرغ بلورین بدست آورد.داستان ماجرای نیمروز2 پیرامون اتفاقات بعد از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۷ و عملیات مرصاد است. نیروهای امنیتی ایران متوجه حضور نفوذیهای سازمان مجاهدین خلق در جبهه میشوند. با ارسال دو مأمور امنیتی به بغداد میخواهند قبل از شروع عملیات فروغ جاویدان، عباس زریباف فرمانده این عملیات را ترور کنند. اما داستان طور دیگری رقم میخورد در این مطلب از تانما به معرفی سینمایی ماجرای نیمروز 2 پرداخته ایم با ما همراه شوید.
عوامل ماجرای نیم روز
معرفی عوامل سینمایی ماجرای نیمروز 2: رد خون
کارگردان ماجرای نیمروز2 محمد حسین مهدویان و تهیه کننده آن سید محمود رضوی است
و هادی حجازیفر، جواد عزتی ، محسن کیایی ، حسین مهری و بهنوش طباطبایی از بازیگران ماجرای نیمروز2 هستند .
دیگر عوامل این سینمایی عبارتند از: سناریو: حسین ترابنژاد و ابراهیم امینی، پژوهش: محسن جعفرزاده، مدیر برنامهریزی: حسین فلاح، دستیار اول کارگردان: وحید شیخلر، فیلمبردار: مهران ممدوح، سرپرست گروه فیلمبرداری: محمد ابراهیمیان، عکاس: مجید طالبی، منشی صحنه: فرشته حجازی، جانشین تولید: مسعود زمانی، مدیر تدارکات: علیرضا اصلانی،
جلوههای ویژه میدانی: ایمان کرمیان، جلوههای ویژه بصری: سینا قویدل،
صداگذاری و میکس: مهرشاد ملکوتی، مدیر صدابرداری: هادی ساعدمحکم،
طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی،
طراح گریم : شهرام خلج،
انتخاب بازیگر و بازیگردان: ابراهیم امینی، موزیک: حبیب خزاییفر،
مونتاژ: محمد نجاریان،
مجری طرح و مدیر تولید: کامران حجازی،
مدیر فیلمبرداری: هادی بهروز
درباره کارگردان سینمایی ماجرای نیمروز 2
محمدحسین مهدویان (زاده ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۳۶۰ - بابل) کارگردان و فیلمنامهنویس ایرانی است. از فیلمهای مهم او به ایستاده در غبار، ماجرای نیمروز و لاتاری میتوان اشاره کرد.
او دارای مدرک کارشناسی سینما (گرایش کارگردانی) از دانشگاه سوره و همچنین کارشناسی ارشد تهیهکنندگی از دانشگاه صدا و سیما است.
مهدویان برای ساخت فیلم ایستاده در غبار مورد تحسین قرار گرفت و سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۴ را نیز دریافت کرد. وی برای فیلم ماجرای نیمروز برای دومین بار سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۵ را دریافت نمود. او در هنگام دریافت این جایزه (سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران)، این جایزه را مهمترین جایزهٔ جشنواره نامید.
کارنامه هنری
سینمایی
- درخت گردو (۱۳۹۸)
- ماجرای نیمروز:ردخون (۱۳۹۷)
- لاتاری (۱۳۹۶)
- ماجرای نیمروز (۱۳۹۵)
- ایستاده در غبار (۱۳۹۴)
مجموعه
- آخرین روزهای زمستان
مستند
- ترور سرچشمه
- استخوان لای زخم
- دیکتاتور بزرگ
- سه سوی میدان جنگ
- ثنا
- کوتاه داستانی مرگ در نیمه تابستان
- پدر
- ملک الموت
- تخت خواب یکنفره
- مجموعه بیم وامید
داستان سینمایی ماجرای نیم روز 2
فیلم سینمایی ماجرای نیمروز 2: رد خون در امتداد فیلم «ماجرای نیمروز» ساخته شده و کارگردان پس از روایت شکلگیری و تحرکات مسلحانه سازمان منافقین (مجاهدین خلق) تا ضربه به خانه اصلی منافقین در زعفرانیه و کشته شدن موسی خیابانی یکی از دو عنصر این سازمان تروریستی، اکنون به مقطع سال ۱۳۶۷ و عملیات فروغ جاویدان و پاسخ رزمندگان اسلام به این عملیات با عملیات مرصاد پرداخته و این بخش مهم از جنگ این گروه با مردم ایران را به تصویر کشیده است.
روایت کلی این فیلم پیرامون اتفاقات بعد از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۷ و عملیات مرصاد است. نیروهای امنیتی ایران متوجه حضور نفوذیهای سازمان مجاهدین خلق در جبهه میشوند. با ارسال دو مأمور امنیتی به بغداد میخواهند قبل از شروع عملیات فروغ جاویدان، عباس زریباف فرمانده این عملیات را ترور کنند. اما داستان طور دیگری رقم میخورد…
جوایز و افتخارات
از افتخارات و جوایز ماجرای نیمروز 2 می توان به موارد زیر اشاره کرد
- ققنوس فیلم برگزیده از جشن سینما انقلاب (1397)
- برنده بهترین صداگذاری مهرشاد ملکوتی
- برنده بهترین طراحی لباس/محمدرضا شجاعی
- برنده بهترین جلوههای ویژه میدانی/ایمان کرمیان
نگاهی به فیلم ماجرای نیم روز 2
سینمایی ماجرای نیمروز 2: رد خون از نظر روایت و داستان دارای ضعف است. داستان بیشتر از آن که جنبه دراماتیک داشته باشد شبیه به قصهای است که به درستی پرداخت نشده و صرفا میتواند یک ساعتی مخاطب را روی صندلی نگه دارد.
محمدحسین مهدویان در «ماجرای نیمروز» کاراکترها را از زمان ورود منافقین به فاز مسلحانه تا هدف قرار دادن خانه تیمی اصلی منافقین در زعفرانیه و کشته شدن موسی خیابانی پیش برده و پرورش داده و نزد تماشاگر نسبت به آنها سمپاتی به وجود آورده است. مهدویان با پیش فرض اینکه تماشاگر «ماجرای نیمروز 2: رد خون» قسمت اول را دیده، تلاش چندانی برای پرورش کاراکترها به جز تکرار چند دیالوگ نظیر «من موسی خیابانی را زدهام» به کار نمیبرد؛ اما این پیش فرض لزوماً صحیح نیست و هر فیلم باید مستقل با شخصیت پردازی همراه باشد و از قضا یکی از دلایلی که بیشتر فیلمهای ابرقهرمانی صرفاً با جلوههای ویژه پیش میروند و به لحاظ روایت و فرم عقب افتاده هستند، در نظر گرفتنِ همین پیشفرض مهدویان است.
همان گروه اطلاعاتی این بار قرار است با ورود به یک عملیات نظامی، عناصر اصلی منافقین را دستگیر کند یا از پای درآورد و در این میان، همچون یک قسمت اول یک رابطه عاطفی نیز تعریف میشود که این بار به مراتب قویتر از قسمت اول است؛ به حدی که اساساً حضور این تیم اطلاعاتی در عملیات مرصاد تحت الشعاع این رابطه قرار میگیرد و سرنوشت تلخی را پیش روی آنهایی قرار میدهد که ظاهراً خبره اطلاعاتی و مدعی اقتدار در این عرصه بودند. مشکل از همین جا شروع میشود که اساساً رابطه خانوادگی درنیامده و داستان فیلمی که میتوانست به شکل عمیقتر به عملیات مرصاد و حواشی آن دوران بپردازد را نیز به حاشیه برده است. در واقع خط فرعی و اصلی در داستان جابجا شدهاند و هیچ یک نیز در ساختار درام در حد انتظار کار نمیکنند.
روابط خانوادگی درنیامده و داستان فیلمی که میتوانست به شکل عمیقتر به عملیات مرصاد و حواشی آن دوران بپردازد را نیز به حاشیه برده است. در واقع خط فرعی و اصلی در داستان جابجا شدهاند و هیچ یک نیز در ساختار درام در حد انتظار کار نمیکنند.
فیلم از آنجا که «کمال» به واسطه شناسایی یکی از اقوامش در میان منافقین سوژه میشود و تغییر مسیر آهسته آهسته دو پاره میشود و اثری که میتوانست همچون قسمت اول یک تریلر-جاسوسی با مایههای وسترن باشد، به یک تریلر عاشقانه با پایان نه چندان تأثیرگذار پایان مییابد. البته صرفاً خط اصلی داستان از اینجا تلف نمیشود، بلکه شاخص و برگها و خطوط فرعی نیز نمایش داده میشود که عملاً هیچ کمکی برای پیشبرد خط اصلی داستان ندارد. اما داستان «مسعود» با بازی مهدی زمین پرداز و در نهایت ترورش و همچنین ماجرای نفوذی تواب که در قسمت اول رونمایی شده بود و اکنون چرخش او مجدداً رونمایی شده، چه تأثیری در داستان داشتند و اگر این داستانکها اساساً در فیلم نبود، چه اتفاقی رخ میداد؟
بخش بخش این فیلم به مراتب عقبتر از قسمت نخست آن است؛ انگار کارگردان دکوپاژ بلد نیست یا مسأله دیگری در میان است! مهدویان در این فیلم نیز همچون فیلمهای پیشینش با هادی بهروز و دوربین روی دست پیش میرود؛ اما دوربین کدام سمت قرار میگیرد؟ در صحنه اعدام توسط منافقین دوربین میتواند سمت قربانیها بایستد، ولی از نظرگاه مجاهدین خلق ماجرا را روایت میکند اما در سمت مقابل قرار میگیرد و در وقت انتحار آنها با نارنجک و... این همراهی دوربین با منافقین نمایش داده میشود و تماشاگر در سمت آنها قرار داده میشود که ممکن است نوعی همذاتپنداری را در پی داشته باشد. کارگردان به دنبال خلق قهرمان و ضدقهرمان بود اما واقعیت آن است که در این زمینه موفق عمل نکرده است.
محمدحسین مهدویان نشان داده میتوان بیش از تکنیسین و در مقام یک کارگردان مولف به او نگریست و آثارش پیشین مویدش تواناییاش است و از این منظر شاید شتاب زدگی در تولید چنین اثر دشواری، فیلم را تلف کرده، همانگونه که زایش زودهنگام میکند نوزاد را تلف کند... . در نهایت تنها نقطه قوت قابل اتکاء که نباید از کنار آن گذشت، بازی جواد عزتی است که همچون قسمت اول سخت و غیرقابل نفوذ نشان میدهد و وظیفه را قربانی احساسات نمیکند. بیشک این فیلم میتوانست به یک پارودی تبدیل شود و همین که مهدویان آبرومندانه فیلمش را به پایان رسانده نیز قابل تامل است.
تصاویر سینمایی ماجرای نیمروز 2: رد خون